#26 Skrevet Februar 22, 2012 Stemmer,må løsne fremmre del av travers for å få plass til å ta den ned, jeg la en lang pinne for å brekke ned travers, var da god plass.På min b6 så er det to bolter som sitter mellom girkasse å motor som holder bunnpanne, der er du nødt til å svinge svinghjulet for å se bolten i det "vinduet"som er der når du har skrudd ut den ene så er må du snu svinghjulet til du ser bolt nr.2. Den n80 ventilen som går til kullfilteret som er bak høyre fremskjerm (hvertfall på min bil) som skal "lufte" bensin-systemet,det er ikke unormalt at den tikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Februar 23, 2012 Husk å ikke monter tørr oljepumpe. Da vil den ikke suge opp olje. Bad den i olje før du monterer den, det skal være oljefilm inni der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Februar 23, 2012 vurderer dette mot tikkinghttp://www.qmi.no/sider-bilogmc/bilogmc-bil-ref.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Februar 23, 2012 Hei, Jeg hadde også en merkelig tikke lyd på min A4 1998 B5 AEB 1.8T. Tikke lyden hørtes ut som om det var ventil tikking men fikk forklart at det ikke var mulig på denne type motor. Kjørte lenge rundt med denne lyden (som kom og gikk) helt til jeg fikk en jeg kjenner til å se på dette. Han målte olje trykket og det var vist litt lavt sa han og anbefalte meg å bytte olje pumpe. Jeg gjorde så og da jeg fikk bilen tilbake så var lyden helt borte. Da han bytta olje pumpa så byttet han også en annen del som jeg ikke husker navnet på. Han forklarte at funksjonen til denne delen var å holde olja tilbake oppe i motoren slik at den ikke rant tilbake ned i motoren igjen. Han sa også at det mulig var denne som var problemet og ikke selve olje pumpa. Kanskje noen her vet hvilken del / tilbake trykk ventil dette er som skal holde oljen oppe i motoren? Det er noen år siden denne ble byttet nå og motoren går fortsatt som en drøm på tomgang. Den kan stå å gå og gå uten at lyden kommer tilbake igjen selv om olja begynner å bli litt gammel. Kan mulig sende han en SMS og høre hvilke del han bytta dersom ingen her kommer på det. Mvh, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Februar 23, 2012 Ventilen han henviser til er oljetrykks ventilen. Det er skrevet masse om denne på forumet. Ventilen er skrudd fast på innsiden av oljefilter brakketten. Jeg har også skiftet denne. Denne ventilen var løs hos meg og falt ut når jeg åpnet oljefilter brakketten. Hei,Jeg hadde også en merkelig tikke lyd på min A4 1998 B5 AEB 1.8T. Tikke lyden hørtes ut som om det var ventil tikking men fikk forklart at det ikke var mulig på denne type motor. Kjørte lenge rundt med denne lyden (som kom og gikk) helt til jeg fikk en jeg kjenner til å se på dette. Han målte olje trykket og det var vist litt lavt sa han og anbefalte meg å bytte olje pumpe. Jeg gjorde så og da jeg fikk bilen tilbake så var lyden helt borte. Da han bytta olje pumpa så byttet han også en annen del som jeg ikke husker navnet på. Han forklarte at funksjonen til denne delen var å holde olja tilbake oppe i motoren slik at den ikke rant tilbake ned i motoren igjen. Han sa også at det mulig var denne som var problemet og ikke selve olje pumpa. Kanskje noen her vet hvilken del / tilbake trykk ventil dette er som skal holde oljen oppe i motoren? Det er noen år siden denne ble byttet nå og motoren går fortsatt som en drøm på tomgang. Den kan stå å gå og gå uten at lyden kommer tilbake igjen selv om olja begynner å bli litt gammel. Kan mulig sende han en SMS og høre hvilke del han bytta dersom ingen her kommer på det. Mvh, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Februar 23, 2012 Ventilen han henviser til er oljetrykks ventilen. Det er skrevet masse om denne på forumet. Ventilen er skrudd fast på innsiden av oljefilter brakketten. Jeg har også skiftet denne. Denne ventilen var løs hos meg og falt ut når jeg åpnet oljefilter brakketten. Er denne braketten lett å få av mens motoren står i bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Februar 23, 2012 det går, men alt er lettere når det ikke er i bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Februar 23, 2012 Er denne braketten lett å få av mens motoren står i bilen? Bare å skru av oljefiltert, Så er det en stor mutter str. 30 eller 32 eller no sånt som holder oljekjøleren på plass. Skru den av. så er det 3 skruer som holder denne branketen. Er mulig du kommer til giveren når du har skrudd av olje kjøleren:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Februar 23, 2012 Okei, skal uansett ta et oljeskrifte å bytte pakningen til oljekjøleren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Februar 23, 2012 Det er veldig enkelt. Jeg tømte kjølevæska da jeg gjorde dette. Men er usikker på om det er nødvendig. Jeg hadde kjøpt nye pakninger hadde jeg hvert deg. Mine var ovale og holdt ikke da jeg skrudde det sammen igjen, så jeg måtte gjøre jobben 2 ganger. Vist du har ETKA så ser du enkelt hvordan du demonterer oljekjøler og braketten. Og du ser hvilke pakninger jeg mener. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Februar 23, 2012 Er vell del nr 15? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Februar 23, 2012 Får vel heller først satse på å skifte oljetrykks ventilen, og håpe på at det er bare den som skaper tikke problemet! Om ikke så får jeg ta pumpen. Takker for Mye gode tips som har kommet frem på denne tråden! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Februar 23, 2012 Er vell del nr 15? Er oljetrkksventilen på dette bilde? Har aldri skifta en slik før så hadde vert supert å sett på tegning hvor den befinner seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Februar 24, 2012 Er oljetrkksventilen på dette bilde?Har aldri skifta en slik før så hadde vert supert å sett på tegning hvor den befinner seg Den sitter i bak kant på branketen som er skrudd i motorblokka. Skru av oljekjøleren så tror jeg du kommer til giveren:) Tror ikke man trenger å skru av hele branketen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Februar 24, 2012 Her er min gamle tråd. Der er det forklart hvor ventilen er på bildet. Tipper den vil hjelpe deg. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=194481 Tegn på at oljetrykksventilen er skrydd løs er: Du får tikking de 1-3 første sekundene ved oppstart av bilen ved kald motor. Dette er fordi olje trykket forsvinner, og olja renne ned fra ventilene, slik at det tar 1-3 sekunder på å bygge opp olje trykk igjen ved oppstart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Mars 12, 2012 Er det noen her på forumet som har peiling hva delenr på oljetrykk ventilen er?. De på møller klarte ikke å finne ut av det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Mars 12, 2012 Ventil nr 15 på bildet over her. Der står nummeret også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Mars 13, 2012 Har troen på den oljetrykksventilen og! Hadde samme problemet på gamlebilen, prøvde litt forskjellige olje, flushet motoren hver gang, så byttet jeg både kjedestrammer og oljepumpe uten bedring! Solgte bilen før jeg fikk sjekket ventilen bak oljekjøleren. Men er ihvertfall enklere og billigere og sjekke oljetrykksventilen først:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet April 4, 2012 Fikk i dag bytta ventilen uten problemer. har til nå ikke hørt noe som helst tikking ved oppstart eller kjøring. Karte fint å høre at det var en helt annen lyd ved oppstart nå enn før, viste seg når jeg tok av det hele så datt ventilen ut, så jeg fant i hvertfall en årsak. Tyder nok at selve hovedproblemet til tikkingen på B5`er den ventilen! Får satse på at alt holder seg tett fremmover så er alt bare vellstand :-) Takker for hjelp godt folk!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet April 5, 2012 How-To ta ned bunnpannen/oljepumpa sees her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=234947 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Mai 7, 2012 Jeg lurer på om en AJL motor har samme delenr på oljetrykksventilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Mai 8, 2012 Ingen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Mai 8, 2012 Jeg vet ikke og har desverre ikke ETKA her. Har du ringt og spurt på en Audi forhandler. Den heter oljetrykksventil og er skrydd inn i olje brakketten. De burde finne den da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Mai 8, 2012 Tenkte å høre her før evnt besøk til Møller:) Så også at det var snakk om en ny pakning, trenger jeg det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Mai 9, 2012 (endret) Da jeg skiftet denne ventilen, så gjorde jeg dette uten denne pakknngen. Men da begynte bilen og lekke/svette olje ut der. Denne pakkningen er bare en oring som du setter mellom oljefilter brakket og olje kjøler. Jeg personlig hadde godt for å skifte denne oringen også. Så slipper du problemene jeg hadde. Da jeg gjorde jobben tok jeg ut i tillegg til oljekjøler, olje brakketten også. Slik at jeg fikk vasket denne ren og pluss det er lettere å komme til. Vist du går for denne løsningen så trenger du også denne pakningen. Her har du en liten ilustrasjon: Nr 1 er pakning til oljefilter brakett. Nr 2 er pakning/oring for olje kjøler. Håper dette hjelper deg litt på vei. Edit: Vil bare rette på noe som jeg har sakt galt her. Du er nødt å skru av oljefilter branketten også for å komme til oljetrykks ventilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...