Tips & triks ved oppstart av nyoverhalt motor

Anbefalte innlegg

Tenkte å få til sticky der dere kan bidra med allskens tips & triks vedrørende oppstart av nybygget motor :)

Diskusjon rundt innkjøring trengs ikke å taes her

 

Det jeg kommer på er dette :

 

* Koble av dyser / coil og kjør på starteren for å få sirkulert olje før første oppstart.

* Koble av oljetilførsel på turbo (hvis turbomotor) og gjør som over, slik at olja er fremme ved turbo når den spinner.

 

Etter å ha kinna med oljetrykk til startmotoren var blå bytta jeg olje å filter før jeg fyra den opp. Grunnen til at jeg gjorde dette var jo fordi at så lenge man bygger motor hjemme så vil det alltid komme uønsket rusk inn, selv om man vasker alt rett før montering... bytta olje flere gangermed forholdsvis kort intervall i forhold til "normalen" under det jeg anså som innkjøring..

 

Kan også ta med at jeg bruker ikke ha på kjøleveske på første oppstart rett å slett for å ha litt mindre kilder til lekkasjer og feil. Stopper den jo nesten tvert så spiller jo ikke noen rolle.

 

Smøre inn dreva i oljepumpa med litt fett er jo også et fint triks for å få den til å suge opp før ;)

 

Toppladet batteri.

Drivstoff i tanken.

Bensin: Sjekke gnist på pluggene når man drar på starter for å få oljetrykk.

Varmt vann som kjølevæske, så fyrer den lettere. Men husk å tappe/fylle frostvæske senere.

Ferdiglest om innkjøring, så man ikke lar den stå en halvtime på tomgang og lurer på hvordan kjøre inn.

Mest mulig ferdig montert bil, så man kan reise ut og starte innkjøringen.

 

 

Noe mer ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut plugger, og av med oljetilførsel på turbo. Ut med plugger for å få fart på motoren.. Kjør opp oljetrykk og la det komme litt utav tilførsel turbo sånn at evt støv/rusk ikke kommer frem til turbo og den trange oljerestriktoren din..

 

Jeg brukte olje av billigste sort når dette ble gjort på grom motoren (mineral ifra biltema). Etter å ha kinna med oljetrykk til startmotoren var blå bytta jeg olje å filter før jeg fyra den opp. Grunnen til at jeg gjorde dette var jo fordi at så lenge man bygger motor hjemme så vil det alltid komme uønsket rusk inn, selv om man vasker alt rett før montering... bytta olje flere gangermed forholdsvis kort intervall i forhold til "normalen" under det jeg anså som innkjøring..

 

Kan også ta med at jeg bruker ikke ha på kjøleveske på første oppstart rett å slett for å ha litt mindre kilder til lekkasjer og feil. Stopper den jo nesten tvert så spiller jo ikke noen rolle.

 

Ellers er vel det vanlige.. følg godt med etter lekkasjer, at oljetrykket er som det skal, ulyder osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smøre inn dreva i oljepumpa med litt fett er jo også et fint triks for å få den til å suge opp før ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppladet batteri.

Drivstoff i tanken.

Bensin: Sjekke gnist på pluggene når man drar på starter for å få oljetrykk.

Varmt vann som kjølevæske, så fyrer den lettere. Men husk å tappe/fylle frostvæske senere.

Ferdiglest om innkjøring, så man ikke lar den stå en halvtime på tomgang og lurer på hvordan kjøre inn.

Mest mulig ferdig montert bil, så man kan reise ut og starte innkjøringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dobbeltsjekk at du har brukt riktig moment på de plasser der tings skal skrues til, topp, bunndel etc.

Ikke sett i gammel kile i reimspor.

Ha litt olje i sylindrene mens du kjører opp oljetrykk. Slik at du smører. NB Ikke mens pluggene sitter i!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sett i gammel kile i reimspor.

 

Hva mener du? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du? :)

 

Regner med at han mener at man bytter ut f.eks drevet på veiven på r5 20vt. Sånn at sporkilen som låser drevet mot veiva ikke er slitt og knekker. Dette gjør man jo når man overhaler/skifter register.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg bygget min 1.8t motor hadde jeg på forhånd brukt godt med "monteringpasta" på det meste av bevegelige deler som stempler, råder, lagre osv Denne løser seg umiddelbart opp i oljen (castrol GTX mineral). Fylte opp kammerne i turboen med olje under montering. Kinnet motoren godt uten coiler før oppstart. Deretter var det var det bare ut å la ringene sette seg:-) og jeg sparte ikke på kruttet..... Tappet olje etter oppstart, etter første tur, og etter 2000km. Kjørte på mineral olje til 4k deretter rett på esterbasert fullsyntetisk:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken monteringspasta?

 

 

F.eks Red Line har en slik monteringspasta

 

Red Lines monteringspasta er utviklet for å beskytte alle slitasjeoverflater for å hindre kontakt mellom bevegelige deler før skikkelig smøring kommer til. Denne pastaen blander seg med motorolje og vil ikke tette oljefilter eller andre komponenter. Den har også en rustbeskyttene effekt som gjør at motorer som er satt sammen med denne pastaen kan lagres over flere år. Pastaen kan brukes på nær sagt alle bevegelige deler i en motor som kamaksler, stempel, lager, gjenger etc. Bør ikke brukes på eksosmanifoldbolter og andre bolter som blir svært varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fåes dette kjøpt andre plasser enn på nettet? Noen kjeder som fører det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.