Fjerne orginal ladetrykkjustering AAN

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

1. Kva skal grunntrykket på ein orginal wastegate på AAN motor vere, vis du kobler trykk direkte innpå wastegaten?

 

 

2. Bilen lada før 1,5 - 1,7 på orginal turbo, noko som den IKKJE skal gjera! Bilen er chippa og 3 bar mapsensor. Tenkte eg berre skulle koble vekk den orginale ladetryksventilen og montere bleedvelv istadenfor. Nokon som har erfaring med dette?

 

 

Mvh Arve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Kommer an på hvilken fjær det står i WG, men originalt er det vel 0.6 hvis jeg ikke tar helt feil. Med chip er det vanligste grunntrykket 0.9 Bar. (Det finnes vel en 1.2 Bars fjær også, men tror ikke denne er så mye brukt)

 

2. Hvis du kobler ut N75 og erstatter den med MBC så vil du vel få en feilkode, løsningen var vel å beholde den elektriske kontakten koblet til når man fjernet den.

 

Vil anbefale å finne ut hvorfor den lader så høyt. Kan liste opp litt forskjellige problemer som gir deg overboost.

 

  • Luftlekkasje på innsugssiden av turbo
  • Knekt N75
  • N75 som henger i "åpen" stilling
  • Chip som har justert pulsbredden for N75 for bred. (Den åpner for mye)

 

Regner med du har 280 chip. Da skal den lade mellom 1.1 og 1.5 Bar (2.1 og 2.5 i displayet).

 

Du kan trekke ut kontakten på N75 og sjekke hva den lader da, hvis den lader 0.6, 0.9 eller 1.2 så har du ihvertfall ingen lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 3 bar map sensor, stemmer ikke måleren i displayet. Husker ikke hva man skal gange med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra observert, har selv 3Bars mapsensor, så skulle absolutt ha kommet på dette.

 

Trådstarter kan kanskje fortelle hvordan han har målt den til 1.7 Bar overtrykk, så vi vet litt mer?

 

Hvis du har lest av dette i displayet og ikke har regnet med at det er absolutt trykk så kan vi være inne på noe. Med en 3 Bars Mapsensor så vil vi få omregningen. (Mener det er 5V inngang for MAP-sensoren!)

 

Bar_2.5 = 0.5 x Spenning (2.5/0.5 = 5V)

 

Bar_3 = 0.6 x Spenning (3/0.6 = 5V)

 

Reelt_overtrykk = Bar_display x 0,6/0.5 - 1

 

Reelt_overtrykk = 1.7 x 0.6/0.5 - 1 = 1.04 Bar overtrykk. Noe som kan stemme. (Gitt at utregningen er korrekt)

 

Siden displayet kun viser 1 desimal, avhengig av avrundingsmetode så kan man med 1.7 Bar i displayet lade opp til 1.1 Bar overtrykk, noe som kan forklare hele greia! Utregningen vil da være.

 

Reelt_overtrykk = 1.7499999999999999 x 0.6/0.5 - 1 = 1.1 Bar overtrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mykje å ta taki. For å gjera ein lang historie kort, so fekk eg rådebank på veg heim når kjøpte bilen, motor er no bygd opp igjen med jonus deler, for å holde til 500 oppsettet hans. Motor vert montert i bilen iløpe av veka.

 

Når det gjelder trykklekasje er dette godt mulig, da tidligere eigar har satt open dump rett ved utgang av IC, og den var full i drit, godt mulig den ikkje holdt tett!

 

Eg er berre blitt fortalt at eg har 3 bar mapsensor, nokon måte eg kan bekrefte dette? Vis eg lader 1bar, og har som påstått 3 bar mapsensor, kva skal det da stå i displayet mitt?

 

Chippen eg har er ein Revo 303.

 

Har ekstern ladetrykksmåler, derfor eg veit at eg lada 1.7 ;) Har også breibands lamda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på mapsensoren som står i hjernen. Står på den om det er 3 eller 2,5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved 1 Bar overtrykk viser displayet 1.6 til 1.7 Bar. Når du slår på tenningen så skal det vise 0.8 med 3 Bars mapsensor. Hvis du skal kjøre med originalt oppsett med chip, så er min personlige mening at det er lurest å kjøre absolutt alt originalt utenom dumpventilen som man bytter ut med en Forge (eller tilsvarende) resirkdump.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.