#1 Skrevet Februar 23, 2012 Jeg har forsøkt å søke litt på google for å finne en side hvor man finner info på hvor mye div. bolter skal trekkes til med av moment. Jeg skal skifte noen understellsdeler neste uke, så derfor jeg lurer:) Finnes det en komplett hiddenbase hvor man kan finne ut hvor mye moment man skal bruke på de ulike boltene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2012 Vil anbefale deg til og søke på forumet... Fant dette etter et søk som tok 5sek.. Disse momentene er til Audi A4 B5: Tiltrekkingsmoment Øvre bærearmer : 50nm + 90 grader tiltrekking Låsebolt mot øvre bærearmer : 40nm + 90 grader tiltrekking Nedre bærearm (fremre) : 80nm + 90 grader tiltrekking Nedre bærearm (bakre) : 90nm + 90 grader tiltrekking Nedre bærearmer inn på hjulnav : 100nm Øvre bolter fra motorrom : 75nm Støtdemperbolt inn i nedre bærearm : 90nm Nedre bolt i C-ledd stabstag : 100nm Øvre bolt i C-ledd stabstag inn på bærearm : 40nm + 90 grader tiltrekking Travers stor bolt : 110 nm + 90 grader tiltrekking Nav-bolt : 115nm + 90 grader tiltrekking Nav-bolt TurbosportQuattro / V6 / 2.5TDI (b5) : 190 nm + 180 grader tiltrekking 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 23, 2012 (endret) Akkurat dette er det mange svar på. Jeg bruker ett standardskjema på skruer så lenge ikke produsenten av maskinen oppgir noe annet. Dvs at alle skruer har ett gitt moment, men feks topplokk for VAG har noe annet. Her er en fra Tingstad (som er en stor og seriøs skrueprodusent). http://www.tingstad.no/upload_images/2EE0D934918D42A183F760A9BD6EDF8A.pdf Står også litt mer nyttig info der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2012 Vil anbefale deg til og søke på forumet...Fant dette etter et søk som tok 5sek.. Disse momentene er til Audi A4 B5: Tiltrekkingsmoment Øvre bærearmer : 50nm + 90 grader tiltrekking Låsebolt mot øvre bærearmer : 40nm + 90 grader tiltrekking Nedre bærearm (fremre) : 80nm + 90 grader tiltrekking Nedre bærearm (bakre) : 90nm + 90 grader tiltrekking Nedre bærearmer inn på hjulnav : 100nm Øvre bolter fra motorrom : 75nm Støtdemperbolt inn i nedre bærearm : 90nm Nedre bolt i C-ledd stabstag : 100nm Øvre bolt i C-ledd stabstag inn på bærearm : 40nm + 90 grader tiltrekking Travers stor bolt : 110 nm + 90 grader tiltrekking Nav-bolt : 115nm + 90 grader tiltrekking Nav-bolt TurbosportQuattro / V6 / 2.5TDI (b5) : 190 nm + 180 grader tiltrekking Tusen takk, men hjelper meg lite når jeg har TT Jeg forsøkte å søke på forumet, men brukte tydligvis ikke riktig søkeord(Tiltrekkingsmoment). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...