#1 Skrevet Februar 26, 2012 (endret) Kom over en veldig fin artikkel fra integrated engineering angående engine swap, og tenkte jeg skulle renskrive den som en informasjonstråd ang 1.8t motorene og forskjell på 058 og 06A ,siden det er en del spørsmål om det #1. Motorkoder Motorkoden finner du trykket på toppen (til høyre for hallgiver) og på blokka under innsuget (ved braketten til oljefilter / kjøler) 058 Rettstilte motorkoder Årsmodell: 1997-2000 AEB, ATW, AUG, ANB, ARK, APU, AJL 06A Rett og tverrstilte motorkoder Årsmodell: 2001+ AWM, AMB, ATC, AJQ, APX, APP, ARY, AUQ, AWP, AUM, BAM, BEA, AWD, AWW, AWT, AVJ, BEX Hint! Alle 06A blokker (VW tverrstilt, Audi rettstilt, TT tverrstilt) vil passe i en 058 rettstilt bil, men motorfester og andre fester må flyttes over fra 058 blokk. #2. Forskjeller på 058 vs 06A motoren De nevneverdige forskjellene på motorene er : VANNPUMPE 058 er utstyr med en ekstern vannpumpe, mens 06A har denne intern i blokka. 058 pumpa drives av en ekstra multireim fra reimhjulet, mens 06A pumpa drives av selve regreima. Den eksterne 058 pumpa er vesentlig større enn den mindre 06A pumpa. Den tar opp mere plass, bruker ei ekstra multireim, tyngre to-stegs drev som legger til vekt til den roterende kraften kontra 06A SECONDARY AIR INJECTION (SAI / EGR) SAI er kjøretøyets utslippskontroll der en luftpumpe tvinger luftstrøm inn i toppen for å rense uforbrente eller delvis brente drivstoffpartikler i eksosen,samt og få katalysatoren raskere til driftstemperatur som resulterer i renere eksosutslipp. Den sekundære luften har ingen innvirkning på motoren eller den faktiske ytelsen. MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE (MAP) SENSOR Mapsensoren gir ECU avlesninger av luftstrømmens trykk etter turbo. ECU bruker denne informasjonen sammen med avlesning av mengde luft fra LMM før turboen til å bestemme luftstrøm og trykk. Denne informasjonen blir brukt sammen med ECU map i en rekke måter, inkludert sammen med lambdasonden til å overvåke luft drivstoff (AFR) ratioen. Riktig overvåking av AFR er svært viktig for et godt map, stabil motor og motorens levetid. Riktig AFR gjør at motoren ikke kjøres for rikt, eller enda viktigere, for magert,hvor detonasjon skjer og kan forårsake store skader på stemplene og det interne. 058 motorene er ikke utstyrt med MAP sensorer, og derfor er riktig AFR helt avhengig av at LMM sensor og lambdasonden fungerer. LMM feil er vanlige, og på 058 motorer dette kan føre til store problemer spesielt på biler som kjører ettermarkeds turboer med høyere ladetrykk. 06A motorer vil gå inn i en lukket sløyfe hvis LMM sensoren svikter, der ECU vil bruke opplysninger fra MAP sensoren (som 058 ikke har) og lambda .Videre hevder integrated engineering at det er en stor fordel og bytte til 06A systemet ved å montere en MAP sensor på trykksiden. KAMKJEDESTRAMMER Både 06A og 058 er utstyr med hydraliske kamkjedestrammere. På 1.8T er kammene tilkoblet via et enkelt kjede i bakkant av motoren, Mellom kjedet er en strammer som bruker hydraulisk trykk fra oljesystemet i toppen til å slakke eller stramme spenningen på kamkjedet. Denne spenningen holder riktig timing av kammene og ventil i tråd med stempelets slag. 058 motorene bruker en "solid strammer" som går ut av det hydrauliske trykket alene og gjør ingen justeringer. 06A motorene er utstyrt med en variabel ventil timing (VVT) strammer. VVT strammeren har en elektrisk sensor som kommuniserer med ECU og gjør justeringer på timing eller ventil løft "on the fly" til å forberedre effekt ytelse og drivstofføkonomi. 058 VS 06A OLJEPUMPE Både 058 og 06A er utstyrt med interne oljepumper. 06A pumpa drives av et drev på veiva, et kjede ned til oljepumpa og en liten kjedestrammer. Dette oppsettet bruker mindre roterende kraft og har mindre bevegelige deler som kan feile, i forhold til 058. 058 bruker en mellomaksel og et loddrett/vannrett drevsystem til å drive oljepumpen. Ikke bare bruker den mer kraft på å drives, men mellomakselen skaper problemer med klaring når man skal oppgradere innmaten i 058. Til og med et enkelt rådebytte krever modifikasjon på mellomakselen, og dette gjør at de populære stroker kitene brukes mest på 06A der det er BOLT ON. I tillegg er dette et svakt punkt på motoren, og 058 oljepumpa kan skape problemer med oljetrykk på motorer med mye effekt. Her kan du se forskjellen på de to oppsettene : #3. AEB topp - fordeler En av fordelene med 058-motoren er toppen fra AEB. Denne finnes i rettstilte 1997-1999 Passat og A4 modeller. Disse AEB toppene er svært ettertraktet for store 06A turbobygg . Med AEB toppene ble det forsøkt og øke kreftene i grunnregisteret, før 06A og K03S gjorde sitt inntog. Portene er økt i størrelse, inkludert runnere og ventilporter. Denne størrelsesøkningen tillater mye raskere luftstrøm gjennom toppen og skaper en fin effektøkning på store turbo-oppsett Hvis du har planer om å sette en større turbo på ditt 06A bygg, få tak i en AEB topp og bytt over. Når du bruker en AEB topp på en 06A blokk, må du bruke den originale 06A kamdrevet på AEB hodet og en manifold med big port. Nedenfor kan du se fordelene av strømningshastigheten i CFM. I noen tilfeller er en 30,3% airflow-økning oppnådd. Enkelte større oppsett kan være enda høyere. #4 Ekstra informasjon og spesifikasjoner 058 Blokk: ekstern vannpumpe 06A Blokk: intern vannpumpe Sylindervolum: 1.8L (1781cc) Tenningsrekkefølge: 1-3-4-2 Sylinder #1 er nærmest regreim Alle catback er 2.17″ Oljekapasitet : 4,35 L Topp-bolter: 11mm AEB, alle andre 10mm Motor spesifikasjoner Borring – 81mm Slaglengde – 86.4mm Råder – 144mm Et lite utvalg i motorkoder : Volkswagen motorer Motorkode: AWD Årsmodeller: 2000 (November/99) Kompresjon: 9.5:1 Hestekrefter: 150 @ 5700RPM Moment: 210 nm @ 1750RPM ECU: Motronic ME7.5 Downpipe: 55mm (2.17″) Turbo: K03 OE Boost: 0,6 bar Motorkode: APH Åsmodell: 2000 Kompresjon: 9.5:1 Hestekrefter: 150 @ 5500RPM Moment : 210 nm @ 1950RPM ECU: Motronic ME7.5 Downpipe: 50mm (1.97″) Turbo: K03 OE Boost: 0,6 bar Motorkode: AWW/AWV Årsmodell: 2001 (Juli /00) Kompresjon: 9.3:1 Hestekrefter: 150 @ 5700RPM Moment : 219 nm @ 1950RPM ECU: Motronic ME 7.5 Downpipe: 50mm (1.97″) Turbo: K03s OE Boost: 0,6 bar Motorkode: AWP Årsmodell: 2002+ (Juni/01) Kompresjon: 9.5:1 Hestekrefter: 180 @ 5500RPM Moment : 235 nm @ 1950RPM ECU: Motronic ME7.5 Downpipe: 50mm (1.97″) Turbo: K03s OE Boost: 0,8 bar Audi motorer Motorkode: AEB,ATW,AUG Årsmodell: 1997-2000 Kompresjon: 9.5:1 Hestekrefter : 150 @ 5700 RPM Moment : 210 nm @ 1750 RPM ECU: Motronic ME7.1 Downpipe: 50mm (1.97″) Turbo: K03 OE Boost: 0,6 bar Motorkode: AWM Årsmodell: 2001-2005 Kompresjon: 9.3:1 Hestekrefter : 170 @ 5900 RPM Moment : 225 nm @ 1950 RPM ECU: Motronic ME7.1 Downpipe: 50mm (1.97″) Turbo: K03s OE Boost: 0,6 bar Veiv info : Støpte veiver AEB, ATW, AMB, AWM Smidde veiver AWD, AWW, AWP Integrated Engineering har godkjent oversettelse og bruk av bilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 26, 2012 AWM og ATW er vel en USA versjoner. AUG er vel en USA versjon og en VW motor, ikke Audi:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 26, 2012 AWM og ATW er vel en USA versjoner.AUG er vel en USA versjon og en VW motor, ikke Audi:) Oops, AGU istedet for AUG Stemmer sikkert at AWM og ATW er USA versjon siden IE har listet opp motorkodene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 26, 2012 Et par flere 06A-motorkoder : AVJ (150hk) BEX (190hk) Disse er langstilte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 26, 2012 Og ANB 058 blokk som også har SAI og map som 06A. Denne har også big port som AEB. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 26, 2012 Et par flere 06A-motorkoder : AVJ (150hk) BEX (190hk) Disse er langstilte Og ANB 058 blokk som også har SAI og map som 06A. Denne har også big port som AEB. Interessant, litt forskjeller ute å går i forhold til amerikanere da Motorkodene er lagt til øverst, i tillegg til APU , ARK og ikke minst AJL (TurboSport) alle 058, + AWT 06A 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 28, 2012 Se her ja. Bra noen gidder å skrive litt god info. Jeg har selv tenkt en del på å bygge 06a blokk i min A4, men siden jeg allerede hadde en 1,8T topp modifisert for 058-blokk (ABF), så fortsatt jeg i den banen. Jeg har en kommentar angående motorfester. Hvis du skal ha en 06a-blokk i en bil med langsstilt motor, eks A4 B5, så tror jeg ikke motorfestet på førersida fra 058-blokk kan benyttes på ei 06A blokk. Se forskjellen på disse bildene: Jeg tror en må bruke feste fra 06a-blokk for langsstilt motor. På passasjersida er det nok bare å bruke 058 festet på 06a. Hvordan dette er for tverrstiltmotor vet jeg ikke. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2012 Hmm, topp fra ANB over på AVJ/BEX blokk og flytte over VVT-strammern... Låter som et greit utgangspunkt å bygge på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 2, 2012 Oops, AGU istedet for AUG Stemmer sikkert at AWM og ATW er USA versjon siden IE har listet opp motorkodene Dataene over stemmer nok bedre med en AUG motor AGU motor som er en tidlig version av 06a delenummeret og bruker den nye typen blokk, har mye mere til felles med de gamle 058 rettstilte motorene. Denne bruker en helt annen motorstyring (Bosch Motronic 3.8.3) Ref:http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_200_d2.pdf Denne motoren har også bigport topplokk som AEB. Så de definitive forskjellene på 06a/06b mot 058 er nok ikke så enkelt forklart som første post. Her ligger det mye små forskjeller i hver motorkode. Det er også forskjell på motorstyring på de europeiske modellene med AEB motor og USA, hvor jeg ser at det meste av hidden er hentet fra. Europeiske AEB motorer bruker Motronic M 3.8.2. Ref:http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW_Passat_B5_SelfStudyGuide_SP191.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 2, 2012 Så de definitive forskjellene på 06a/06b mot 058 er nok ikke så enkelt forklart som første post. Her ligger det mye små forskjeller i hver motorkode. Det er derfor jeg skrev at de nevneverdige forskjellene på de to motortypene (som tråden faktisk er om..) er det som er listet opp.. Tror ikke det er mange som vet å kan forklare alle krysninger mellom 058 / 06A-B / EUR model / USA model heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 4, 2012 noen her inne som har montert aeb med nyere blokk og som har satt dette i funksjon? er det f.eks forskjell på 06 blokka avj som står i a4 kontrta awt som står i a6? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 13, 2013 Har AEB topp på min 2001 A6 som har AWT blokk. Dette fungerer bra, men får MIL opp i displayet pga kamkjedestrammeren. Har ennå ikke funnet ut av hvordan jeg kan få "bledendet" denne feil meldingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 15, 2013 Skulle det ikke gå an å flytte over kjedestrammeren fra topp som har justerbar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 11, 2013 Lurer på om det er mulig å bruke silikonslanger som er laget til AEB på en AWT. Noen som vet noe om dette? Ser at det er null deler til AWT å få tak i på fks. 034motorsport. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 26, 2013 Vil en bunpanne for 06A/b/c blokk passe på en 058 blokk? (som ettersom jeg har forstått er samme blokk som 16v) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 26, 2013 Mener det skal gå bra på 048 og 058 blokk ja.. Vet ikke det 100% 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 26, 2013 Har en 1,8 ADR maskin, den har vannpumpen til 058, men kamkjedestrammeren til 06A.. så har vell en hybrid motor eller noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 30, 2013 (endret) Hva ligger i forskjellen på 06A: AWT og AVJ ? Kan alle brukes om hverandre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 13, 2016 Fyrer opp igjen denne gamle tråden. Lurer på om noen vet/har tips om hvilken 06 blokk, som passer/egner seg best i en a4 b5 med aeb topp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...