Trenger litt hjelp til bilpleie

Anbefalte innlegg

Hei. Har en del spørsmål anngående litt bilpleie.

 

Kjøpte for litt si en foam gun til min HT spyler. Men syns ikke det er noe effekt i å bruke den i det hele tatt. Fikk ett tips om at en god såpe og bruke til dette var chemical Guys Maxi suds 2, så denne har jeg kjøpt inn. Har oppi litt i foam gunen og resten vann. Prøvde først dette. Dynket hele bilen i skum, ventet litt og spylte av. Bilen var akkuratt like skitten.

 

På andre forsøket så blandet jeg inn litt Super X Pluss fra wurth som jeg bruker som avfetting. Fremdeles likt resultat.

 

Nå skal det sies at bilen er forholdsvis skitten. Gått ett par uker på vinterføre i byen...

 

Det som har blitt enden på visa begge disse gangene er at jeg har dysjet bilen med Super X Cleen, spylt av dette og så vasket bilen for hånd etterpå. Da blir den ren og fin.

 

Så spørsmålet mitt er, gjør jeg noe feil med Foam Gunen eller er den rett og slett ubukelig på vintervask?

 

Så ett annet problem. Jeg har hvit bil, og ser at det kommer en del asfaltstøv på den. Små svarte og brune prikker som sitter noe sykt. Funker ikke med avfetting, og forsvinner ikke med vanlig håndvask. Hva er mest effektive måten og bruke for å få vekk disse?

 

Håper noen kan hjelpe her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay gjør vel susen på de prikkene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Ida sier: clay på prikker. En claybar holder til mange gangers bruk da du bare bruker litt om gangen.

 

Når det gjelder foamgun finnes det mange "prewasher" du kan bruke som er mer effektiv enn vanlig bilshampo. Det er ikke mye konsentert det skummet som kommer ut, jeg for min del bruker foamgun for å:

-holde lakken våt lenger, slik at fuktigheten hjelper til å løse opp tørket og inngrodd møkk

-la skummet dra med seg mye av den løse dritten ned på bakken for å minske sjansen for riper

 

Skal du få bilen ren om vinteren må du bare belage deg på håndvask, får den normalt ikke ren bare med spyling med mindre du vasker flere ganger i uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay fikser asfalt flekker altså. Så den er grei.

 

Anngående disse prewashene. Noen som har konkrete produkter som funker?

 

Jeg har tidligere forstått det slik at dette skummet som man legger på bilen på en måte skal erstatte avfetting da det er mer skånsomt med lakken.

 

Men sånn som det blir beskrevet her så høres det ut som det kun funker som dette på sommeren når det helst er støv som havner på bilen? For sånn som bilen min var i dag så var den helt lik etter jeg hadde hatt på skummet som før. Måtte på med avfetting for å få den noenlunde ren før håndvask...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første først: Surfex hd til avfetting, prickbort til asfalt støv og ironx til andre metall partikler som måtte være igjen.

 

Deretter kan du gå på med foam. Du får ikke nytte av foam uten ordentlig forvask.

Som nevnt her tidligere, så må håndvask til, riktignok etter du har spylt av forvask og foam.

En god zymol svamp eller wash mitt, en god såpe ( chemical guys citrus wash & gloss), og en god bøtte, aller helst med grit guard, så kommer du langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til såpen til foamgunen så har jeg chemical guys glossworks som jeg bruker til vanlig såpe. Skikkelig wash mitt og bøtte har jeg og. Men det ser ut som jeg har misforstått litt dett emed skummet. Trodde det kunne erstatte avfetting (prewash), men det er altså noe man gjør etter prewashen?

 

Jeg bruker wurth sin Super X Cleen som avfetting. Pleier og balnde denne ut 50-50 med vann så den er rimelig sterk. Noen som har erfaring med denne fra før av?

 

Jeg kjørte firmabil i litt over ett år, og Super X Cleen var det eneste jeg vasket bilen med. Sprayet på og vasket av med HT. Brukte svamp en og annen gang, men det holdt som regel med bare avfettingen. Dette funket meget godt på firmabilen, men den var jeg ikke så veldig redd for om det skulle skje noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med produktet du snakker om. Jeg vet bare at de produktene jeg nevnte er veldig bra og tar alt.

Foam er det som kommer "etter" forvask, den har maksimal effekt med riktig forvask :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannbaserte avfettinger kan brukes i skumkanon, men såpe i skumkanon er ingen erstatning for avfetting nei.

Jeg skumlegger jevnt over, men da pga det jeg har skrevet over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri behøvd clay, selv ikke om vinteren. Dog har jeg veldig jevne vaskerutiner.

 

Uansett, Mac Prickbort er helt fantastisk til prikker, tar alt. Bruker å la det ligge på i 10-12minutter for så å legge skum på der igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått litt bedre innsikt i dette. Jeg er ikke en mega bilplei entusiast som vasker bil med en gang det kommer ett støvkorn på den, men liker at det er reint og fint.

 

Får handle inn litt mer produkter så blir det nok bra! :)

 

Takk for hjelp folkens! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har "løst" tråden, men likevel lyst til å slenge meg på innlegget til Bjørn, om at det vesentlige er jevnlig vedlikehold. Jeg behøver heller ikke bruke clay så mye. Clay er dyrt og så fort du mister den i bakken er det bare å kaste den. Derfor må det kun brukes deler av den om gangen, så du slipper kaste hele:) Men den er effektiv der det trengs.

 

Deler mine erfaringer med de produktene jeg bruker, så får folk bruke det de selv ønsker. Spør du 10 personer, får du 10 forskjellige svar:) Jeg har for det meste brukt Autoglym og tilhørende produkter da jeg har god kontakt med Krefting gutta og ikke minst er veldig fornøyd med produktene deres. I det siste har jeg derimot begynt å supplere med Scholl og Meguiar.

 



Koker en kanne med kaffe aller først:):)

[*]Avfetter hele bilen inkl felgene med Selaclean Super 81 (Krefting), lar det virke litt og høytrykker.

[*]Gjentar avfetting, og denne gangen svamper jeg bilen med det også, og høytrykker. Dette tar av mesteparten av tjære, asfaltflekker osv, men ikke alle pigmentflekkene, kommer tilbake til det:)

[*]Så er det å skumlegge bilen med såpe fra Selaclean (husker ikke navnet nå) og spyler av. Skumlegger for å la det virke lenger, og for å være sikker på at jeg får av mest mulig av avfettingen. Skummet har jeg i en beholder jeg setter ytterst på høytrykkspistolen. Har aldri shampoo i en beholder på selve høytrykksmaskinen, da jeg ikke vil dra såpe inn i slangene...

[*]Så svamper jeg bilen med Meguiar NXT Generation Car wash, vane, ikke sikkert det trengs egentlig. Felgene også.

[*]Dersom det er behov (sjeldent) bruker jeg Tar Remover fra Autoglym på de siste tjære/asfaltflekkene.

[*]Deretter evt Selaclean Klay Off og Autoglym Rapid Detailer, for å få bort de siste pigmentflekkene. Det er svært viktig å bruke passe med rapid detailer el.l, og sjekke claybaren ofte. Er den blitt møkkete og en ikke bytter den ut, vil den dra med seg møkk rundt og lage små riper. Så det er viktig å bruke den minst mulig egentlig.

[*]Når alt dette er gjort er bilen "klinisk ren" og må poleres opp igjen. Da har jeg nå gått over til Scholl Concept S... (husker ikke hele navnet, nettopp begynt å bruke det:)). Dette gjør jeg med maskin, men bilen er glatt som ei barnerompe så det går veldig greit å polere for hånd også.

[*]Så avslutter jeg med Autoglym HD voks for den siste prikken over i'en, forlenger holdbarheten til polishen og bilen blir litt blankere.

[*]Avslutningsvis polerer jeg felgene med Autoglym Alloy Wheel Seal (skal prøve Swisswas Autobahn), og tar vinduene også med Autoglym produkter.

Alt dette faller innunder vår- og høst shiningen. "Daglig" er det skumlegging, svamping, felger og vinduer, samt jevnlig polering iløpet av året. Har lys bil, og de pigmentflekkene blir veldig synlige, så man får gjøre en nøye jobb, og sette av en del timer. Jeg er svært omstendelig og til min samboers frustrasjon, koser jeg meg med dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg behøver heller ikke bruke clay så mye. Clay er dyrt og så fort du mister den i bakken er det bare å kaste den.

 

Jeg er helt enig i at stikkordet er jevnlig vedlikehold, men føler jeg må kommentere akkurat dette:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=clay&product_id=197

 

Her får du 200gram clay som er laget for å brukes sammen med vann som lube (til smøring). Her kan du skjære, rive eller klippe den minst 5 store biter. Med polering/voksing to ganger i året vil du normalt bare ha behov for clay på våren etter en knallhard vinter med mindre vasking og mer dritt enn i sommerhalvåret. Det betyr at clay'en vil holde i flere år om du kun tar din egen bil.

Derfor er jeg ikke enig i at clay er dyrt. :) Ikke trenger du å kaste den om du mister den i bakken heller, jeg clayer på et epoxy-lagt gulv og vasker clay'en under rennende vann for å få av rusk. Jeg må nesten miste den ned i sandkassa for at jeg skal kassere den, men her er gjerne praksisen forskjellig fra folk til folk. Litt av trikset med clay er at du skal kna frem ren clay etter å ha brukt den på et panel, så en liten bit holder stort sett til hele bilen. Normalt er det værst på skjermene bak framhjulene, nederst på dørene og på hekken. Sjelden det har noe for seg å claye tak og panser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med deg, Knut Arne. Du treffer poenget mitt egentlig. Jeg mente at Clay har en relativ høy innkjøpspris pr enhet, men dersom man bruker den riktig holder den lenge. Jeg skjærer av hele lengder av den, og klemmer det ut til en større flate, og jobber videre med den. Jeg har hatt min bar nå lenge pga dette, samt at jeg heller ikke bruker den over hele bilen. Kun der det er behov, som jeg skriver "deretter evt claybar" :) Jeg clayer ikke tak eller panser uten ved behov, det blir bak og på sidene.

 

Forskjellig praksis ja, jeg velger å kaste den dersom den treffer bakken. Undøvendig, tja, jeg velger bare ikke ta den på bilen igjen. Kan godt hende jeg har "overforbruk" på clay, men la meg heller kalle det å være "overforsiktig". Det er mange korn igjen på den etter vasking etterpå, så jeg velger å kaste den:) Gulvet mitt i garasjen er bare støpt plate uten noe behandling enda, så der er det dessverre mye grums:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men som jeg også skrev, spør man 10 personer får man 10 forskjellige svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.