[LØST] Evige problemer med for høyt turbotrykk, A6 2,5tdi AFB

Anbefalte innlegg

For de som er interessert er dette nå faktisk løst (!).

 

Jeg hadde to problemer; det første var morkne returslanger for diesel fra injektorene. Disse dro inn luft når de ble varme, noe som av en eller annen grunn gjorde at den gikk dårligere når den ble varm. Nye slanger til en hundrings, så var det problemet løst. Det var kanskje antydning til at de svettet diesel, men det var lite. Men da de ble byttet gjorde det merkbar forskjell på ytelsene!

 

Men jeg hadde fortsatt problemer med at den innimellom (tre-fire ganger i måneden) gikk i nødmodus på grunn av for høyt ladetrykk, men alltid ved lavt turtall (altså ikke med flat pedal). Etter at bokstavelig talt alt ble forsøkt byttet, fikk jeg tak i ny motorstyring. Da ble alle mine sorger løst! Ytelsene ble faktisk bedre også, selv om jeg syntes de var bra fra før. Rett og slett svært fornøyd :)

 

Jeg hadde jo forsøkt å bytte motorstyring tidligere, men da hadde jeg fortsatt problemer med de returslangene til injektorene. Jeg observerte fort at jeg fortsatt hadde problem med at ytelsene ble dårligere når bilen ble varm, og sendte motorstyringen tilbake. Når jeg nå visste at det var et annet problem gjorde jeg et nytt forsøk, og endelig - etter årevis med feilsøking - er bilen frisk som en fisk :D

 

Men på en slags rar måte føles det litt bra at dette er særdeles utypiske feil - det var ikke noe opplagt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeflott at du klarte å løysa problema, Stian!

 

Dette er litt OT, men desse motorane er kjent for slitasje på kamakslingar og vippearmar, som du var inne på lenger oppe i denne tråden. Eg har ein Honda VF 1000 F, ein motorsykkel med tilsvarande kjente vippearm / kamakslingproblem. Honda la ned store ressursar i å løysa dette, men kom aldri heilt i mål.

 

Problemet blei for mange løyst ved å bytte motorolje til Motul v300, med ekstremt sterk oljefilm, sjå tråden her http://www.bike.no/node/138150

 

Eg har også lese at Nissan anbefalar Motul Competition Oil for siste blodtrimma versjon av GT-R http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121102/nissan-uppgraderar-gt-r-nu-annu-snabbare

 

Kanskje slik olje kan berga kamakslingane og vippearmane på 2,5 tdi også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mogleg, men då mine kamakslar og vippearmar berre har gått 40 000 km no, vonar eg dei held 100 000 til. Då nærmar eg meg 400 000 km og då er truleg A6-en vorte spiker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.