#1 Skrevet Februar 29, 2012 (endret) Hei, driver å skal bytte demperne foran på bilen, da dette må til før EU ok. Muttrene på toppen hadde satt seg så godt at riktig verktøy ikke ville gå. Prøvde å dreie ned kon på verktøyet, smøre, slå meisle, ingenting hjalp. Løsningen ble å skjære av mutteren med en liten dremel med kappeskive. Har nå fått av muttrene på begge sider, og satt i ny demper og ny mutter på venstresiden (1 Mutter koster 200kr på møller.. ) Så venstresiden er ferdig. MEN På høyresiden virker det som demper har rusta fast i fjærbeinet. Har prøvd slag, bulkretter festa i toppen av demperen ( Slik med skyve\bankegrep ) Smurt med WD 40, kjøpte propanbrenner idag og har varmet med, for å kjøle ned med rustløser ( WD 40, Biltema sin hurtigrusløser, og vanlige rustløser ) Men den rikker seg ikke. Neste steg for å kanskje få den løs virker til å være å skjære et vertikalt spor i fjørbeinet øverst ved gjengene, slik at klem effekten går bort. Noen som har noen glupe triks? Eller forslag. Skal jeg bare fortsette å varme, kjøle med WD 40, varme, kjøle og prøve bulkretter og fortsette? Dempern løsna greit på venstresiden, som er den siden som er mest utsatt for salt osv. Så rart den sitter slik på høyre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 29, 2012 Av egen erfaring så pleier det meste å løsne med varme. Blir kanskje for lite med en propanbrenner. Hvis det ikke er fare for å skade noe som skal brukes om igjen, så hadde jeg brukt varmen fra en skjærebrenner (oksygen-acetylen) og varmet det til det ble rødt. Selfølgelig uten å deformere fjærbeinet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 29, 2012 Spørs om det blir vanskelig å få gjort det i det tidsrommet jeg hadde tenkt til å bruke. Får ikke tilgang på sånn verktøy ( evt også induksjonsvarmer ) før 1,5 uke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 29, 2012 Nå har jeg prøvd en time til, varme, spraye, slå litt - prøve å slå\trekke ut demper, repeat x4-5. Skjærte til slutt spor i fjørbeinet nedover hele gjengepartiet og kjørt meisel inn for å vie ut. Ser en liten sprekk imellom demper og fjørbein nå der som jeg har skåret, så er iallefall noe klaring. Men sitter F*** meg like fordømt fast! Må snart være lettere å få tak i et annet fjærbein å sette på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 29, 2012 Da fikk jeg den endelig løs, så nå er bilen montert igjen med nye dempere. Løsningen ble å få hjelp av en kompis til å plukke av panseret, slik at jeg kunne drive ned toppen av fjørtårnet uten at det var i veien. Tok å lagde en slags krok med hull i som vi trædde utenpå dempertoppen og festa med mutteren der. Kompisen hold demperstanga oppe og jeg tok i det jeg maktet med bulkretteren. Da kom den endelig til slutt. Men den hadde rusta seg greit fast så jeg etter en inspeksjon av hylsen. Satt igjen en del rust på innsiden av hylsa som jeg måtte pusse bort før ny demper ville på plass. Men nå er problemet løst. Kan ta bilder av verktøyet som ble brukt dersom noen ønsker det. Hvis ikke så kan jeg tipse om at å ta av panseret er fort gjort, og gjør det enda lettere å komme til. Gitt at man er 2 personer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 29, 2012 (endret) Ble litt nyskjerrig på hvordan kroken ser ut. Jeg opplevde halveis det du nettopp beskrev da jeg skulle bytte foran. Forrige eier hadde sikkert blitt forbanna og hamret på umbrakoen på toppen av demperen. Var jammen ikke lett å skru ut. Pluss at to av tre bolter til camberjusteringen begynte å spinne løst, så hele fjærbeinet måtte av og nye clas ohlson bolter slipes og sveises fast Mye jobb for ingenting! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2012 Skal løpe ut å ta noen bilder! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...