HJELP..Moment "sentermutter" Passat, -01 mod

Anbefalte innlegg

Hei...Driver å skifter yttre driv-knute på Passat tdi 2001 mod..

 

Er det noen som vet hvilket moment det skal være på sentermutteren..?? (den som holder hele drivakslingen fra utsiden..)

 

Takknemlig for svar.. : ja :

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei...Driver å skifter yttre driv-knute på Passat tdi 2001 mod..

 

Er det noen som vet hvilket moment det skal være på sentermutteren..?? (den som holder hele drivakslingen fra utsiden..)

 

Takknemlig for svar.. : ja :

 

Mvh

 

ring til møller du, de pleier å være gode på slike verdier : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ring til møller du, de pleier å være gode på slike verdier : ja :

 

Tja..jojo..får vel gjøre det da..ettersom det ikke er noen her som vet det.. : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M14 bolt 115nm + 180 grader

M16 bolt 190nm + 180 grader

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M14 bolt 115nm + 180 grader

M16 bolt 190nm + 180 grader

 

Thank you very-big-a-lot... : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var dette en vanskelig jobb ?? Regner med at det stort sett er det samme på en 99' modell. Har bytta div. forstillingsdeler, fjærer og bremser før, men er ingen mekaniker. Forstår at jeg trenger momentverktøy, men ellers noen grunn til at jeg burde la noen andre ta denne jobben ? Kan jo bli ganske flaut å ringe Viking å få bilen taua til Møller dersom jeg ikke får ting sammen igjen....

 

Var var grunnen til at du byttet forresten?? Denne delen skal vel holde en stund. Mitt problem er dunke lyd ved igang setting og hard venstresving. Ved høyere hastighet eller rett frem eller høyresving ingen lyd. Har hatt bilen inne på Møller Skøyen tre ganger. Første gang 4000,- (øvre bærearmer), andre gang påstod dem at dekka var for store og slo inn i skjerm, tredje gangen klarte de forstå feilen, men ikke hvordan de skulle fikse.... Mente det enten var indre eller ytre drivledd (skulle ha 7500 for å bytte begge). Ytre drivledd er vel drivknuta ikke sant...?? (som sagt ingen mekaniker)

 

mk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var dette en vanskelig jobb ?? Regner med at det stort sett er det samme på en 99' modell. Har bytta div. forstillingsdeler, fjærer og bremser før, men er ingen mekaniker.

Ytre drivledd er vel drivknuta ikke sant...?? (som sagt ingen mekaniker)

 

mk

Dette er en jobb delv du kan gjøre ja:)

HAr byttet et par sånne selv. Er gjort på en times tid eller no.

Ytre divledd er samme som drivknuta ja.

Høres som knepplyder ved svinging

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skiftet begge ytre drivknutemanskjettene på min -99 tdi. (Du må ta av drivknutene for å gjøre dette) Anbefaler Haynes Manualen som beskriver jobben meget godt. Kan bestilles på http://www.haynes.com om du ikke finner den her til lands. Tips: Sørg for at du har nye låseklips før du starter jobben, det hadde ikke jeg første gangen. Vær også obs på at hjullagerne ikke har godt av å bære bilens vekt når drivakselen er fjernet.

Lykke til! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skiftet begge ytre drivknutemanskjettene på min -99 tdi. (Du må ta av drivknutene for å gjøre dette) Anbefaler Haynes Manualen som beskriver jobben meget godt. Kan bestilles på http://www.haynes.com om du ikke finner den her til lands. Tips: Sørg for at du har nye låseklips før du starter jobben, det hadde ikke jeg første gangen. Vær også obs på at hjullagerne ikke har godt av å bære bilens vekt når drivakselen er fjernet.

Lykke til! : ja :

Haynes er kjekk ja, men den får du kjøpt de fleste steder.

Blant annet Biltema og Mekonomen

Klipsa burde følge med de nye drivknutene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes manualen har jeg allerede, veldig bra forklaringer der. Har et spørsmål. MÅ man løsne de øvre bærearmene? Den skruen som holder to på plass har jeg prøvd meg på før...... Gjør alt annet enn å gå løs på den...Går utifra at man i haynes manualen løsner de for å gi mer slakk i hele systemet så man greier å få ut den ytre drivknuten av lageret.

 

tips

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes manualen har jeg allerede, veldig bra forklaringer der. Har et spørsmål. MÅ man løsne de øvre bærearmene? Den skruen som holder to på plass har jeg prøvd meg på før...... Gjør alt annet enn å gå løs på den...Går utifra at man i haynes manualen løsner de for å gi mer slakk i hele systemet så man greier å få ut den ytre drivknuten av lageret.

 

tips

Holder med å løsne nedre bakre bærearm.

Ikke vits å løsne de øvre armene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei...Driver å skifter yttre driv-knute på Passat tdi 2001 mod..

 

Er det noen som vet hvilket moment det skal være på sentermutteren..?? (den som holder hele drivakslingen fra utsiden..)

 

Takknemlig for svar.. : ja :

 

Mvh

 

Kan med hånden si at jeg ikke veit om en mekanikker som bruker moment der gitt. Der blir det som regel brukt mutertrekker og trekt til at det sitter.

 

Selv har jeg aldri brukt no moment der, eller jo gjort det en gagn på passaten min 91 mod. og der løsna det etter en stund, så da var det bare og ta latmans armen og dra til.

 

Så trekk til det sitter, sett bilen i gir og dra på brekket og dra til så du ser at bilen vil bevege seg litt.

 

lykke til grei jobb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener da å løsne den nedre-bakre armen i hjullagerhus-enden ikke sant Christian? Den kraftigste av alle armene, den med bøy på. (beklager ordbruken, men har ikke 100% kontroll på alle navn enda :)

 

Skal lese grundig gjennom Haynes en gang til å spørre dersom det er noe mer jeg lurer på før jeg setter i gang. Står jo i Haynes manulen at klikke-lyd ved full rassutslag ved lavt turtall ER gåent ytre drivledd så får vi satse på at det funker. Bør jeg kjøpe med nytt drivakselmansjett sett samtidig ? Trenger man spesialverktøy for å feste de klipsene ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener da å løsne den nedre-bakre armen i hjullagerhus-enden ikke sant Christian? Den kraftigste av alle armene, den med bøy på. (beklager ordbruken, men har ikke 100% kontroll på alle navn enda :)

 

Skal lese grundig gjennom Haynes en gang til å spørre dersom det er noe mer jeg lurer på før jeg setter i gang. Står jo i Haynes manulen at klikke-lyd ved full rassutslag ved lavt turtall ER gåent ytre drivledd så får vi satse på at det funker. Bør jeg kjøpe med nytt drivakselmansjett sett samtidig ? Trenger man spesialverktøy for å feste de klipsene ?

Stemmer det ja. Når du først bytter drivledd lønner det seg og bytte mansjetten ja. Den pleier som regel og følge med i setta.

Klipsa har jeg bare brukt en tang til å stamme de med....virker fint det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sparer noen tusen på å gjøre ting selv! men hadde ikke klart det uten hjelp fra dere!!! Så klubbavgiften er tjent inn mange ganger!!!! :)

 

Trenger vel dette settet jeg da: 4D0498099 Står ikke noe om det passer til Automat, men i hvert fall riktig motorkode.

 

Fikk bytta drivakselmansjett for mindre enn 24 mnd siden så de skal jo være ganske bra da. Satser kanskje på å kjøpe helt sett (23) i AKTE minus selve gummimansjetten hvis det er mulig.

 

Hva koster dette settet ca. ? Leste noe om at man muligens får noe tilbake for den gamle etc. ??

 

Og siste spørsmål ( i dennne runden), kan kneppe lyden være det indre leddet? Møller skøyen mente det var 50/50 sjansje så ville bytte begge for ca. 7500,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det settet koster rundt 2200.- sist jeg sjekka på møller....

Kjøpte mitt et annet sted ti 1100.-

Sjekk evt NBS.de skulle vist være billige på drivknuter

Jeg vil si heller 90% på at det er ytre ledd så lenge det knepper når du svinger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøpte du ditt hen da ? Er det sant at man får noe igjen når man leverer det gamle til Møller? Leste i en elller annen tråd at det da gikk nesten opp i opp med orginalt/uorginalt.

 

Hans skrev "Vær også obs på at hjullagerne ikke har godt av å bære bilens vekt når drivakselen er fjernet" ?? Man setter vel ikke på hjulet igjen og jekker ned bilen før man er ferdig... kanskje bare hvis man mangler deler da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøpte du ditt hen da ? Er det sant at man får noe igjen når man leverer det gamle til Møller? Leste i en elller annen tråd at det da gikk nesten opp i opp med orginalt/uorginalt.

 

Hans skrev "Vær også obs på at hjullagerne ikke har godt av å bære bilens vekt når drivakselen er fjernet" ?? Man setter vel ikke på hjulet igjen og jekker ned bilen før man er ferdig... kanskje bare hvis man mangler deler da...

Kjøpte mitt hos noe som heter Bildelesenteret i Skien

Så det er bare å høre litt rundt hva som lønner seg

 

Er ikke normalt og sette bilen ned før man er ferdig nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M14 bolt 115nm + 180 grader

M16 bolt 190nm + 180 grader

Er dette en generell regel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en generell regel?

Nei, det er til A4/Passat

Golf II har feks 265nm

Så det er jo litt opp og ned hva man skal trekke til med

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi dette gjelder en Audi 80.. (92-95) :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder med å løsne nedre bakre bærearm.

Ikke vits å løsne de øvre armene

 

Jeg skiftet yttre knute på høyre side (når du ser ned i motorrommet)....løsnet kun sentermutter og drivakslingen fra flensen på girkassa....IKKE no bærearmer....Det var ganske trangt altså, måtte lirke og ta i "litt" men det gikk... : smil :

 

Sparte meg endel arbeid og stress der... : ja :

 

Det endte forresten med at jeg kun satt på ny mansjett da den nye knuten var feil dimensjon....dritt-uorg-del

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet yttre knute på høyre side (når du ser ned i motorrommet)....løsnet kun sentermutter og drivakslingen fra flensen på girkassa....IKKE no bærearmer....Det var ganske trangt altså, måtte lirke og ta i "litt" men det gikk... : smil :

 

Sparte meg endel arbeid og stress der... : ja :

 

Det endte forresten med at jeg kun satt på ny mansjett da den nye knuten var feil dimensjon....dritt-uorg-del

På førersiden går det akkurat ja, men ikke på passasjersiden.

Men hvis du bare skal ta av uten og ta ut akselen er den enklest og løsne bærearmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På førersiden går det akkurat ja, men ikke på passasjersiden.

Men hvis du bare skal ta av uten og ta ut akselen er den enklest og løsne bærearmen.

 

Har ikke tørt å sette i gang med mitt drivknute prosjekt enda, men må armen tas helt av dersom ytre drivknute skal byttes?? Hvordan kommer man til de innerste skruene som sitter i girkasse/indre drivledd?? Sitter de umbraco skruene like hardt som andre der på min bil tror jeg det blir et slit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke tørt å sette i gang med mitt drivknute prosjekt enda, men må armen tas helt av dersom ytre drivknute skal byttes?? Hvordan kommer man til de innerste skruene som sitter i girkasse/indre drivledd?? Sitter de umbraco skruene like hardt som andre der på min bil tror jeg det blir et slit.

Er det førersiden er det fritt fram åssen du gjør det:)

 

Skruene på girkassa pleier ikke sitte for hardt skrudd til nei.

Er torx eller UNZ de som sitter på girkassa etter hva jeg husker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.