#1 Skrevet Mars 1, 2012 Vurderer å hive meg utpå å bytte registerkjedet på Passaten om ikke så lenge. Har funnet flere guider på nettet som beskriver dette som ganske grei skuring, men ingen av de jeg har funnet tar for seg byttingen av selve kjedet, bare strammeren:o Guidene jeg har sett på er disse: http://www.audizine.com/forum/showthread.php/275895-How-to-1-8T-Cam-Chain-Tensioner-Gasket-replacement http://www.passatworld.com/forums/61-b5-information-base/215732-how-replace-1-8t-cam-chain-tensioner.html Om man handler fra NBS kommer dette som et kit med nytt kjede, så ser ingen grunn til å la være å bytte kjedet når man først er i gang. Spørsmålet er altså hvor mye vanskeligere det er å ta av kjedet? Er det plass til å få ut kjedet mellom tannhjulet og blokka, eller må jeg ta av begge kammene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2012 Nå skjønte jeg ikke helt spørsmålet.. Men om du lurer på om du skal ta kamkjedet i samme slengen som kamkjedestrammeren, så er svaret ja. Du må ut med kammene for å skifte kamkjedestrammer uansett. Om du lurer på om du kan lirke ut kjedet mellom tannhjul og blokk (du mener toppen?) så går ikke det heller. Du kan selvfølgelig lirke det ut ved å løsne på den ene kammen.. Men det er nok enklest å løsne begge to 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 3, 2012 Ok:) Hvis du leser de guidene jeg har linket til så beskriver jo de hvordan strammeren kan byttes uten å måtte ta av venstre kam, og dermed også slippe å ta av registerreima... Det du sier er at det ikke er noen mulighet for også å skifte kjedet uten å måtte demontere registerreima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 27, 2012 Jeg bumper denne da jeg ikke har hatt tid til å forsøke meg på dette ennå Hvordan har folk gått fram når de har skiftet kjedet? Som sagt tenkte jeg å følge guiden som jeg har linket til i første post. Har fortsatt ikke klart å få bekreftet om jeg vil klare å ta av kjedet uten å løsne kammen til venstre på bildet under? Er det plass til å f.eks. få lirket ut kjedet mellom godset på toppen og hjulet på kamakselen(ved blå pil), når høyre kam og strammer er ute? Takker for alle tips her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 27, 2012 Har lest en eller annen plass på nettet at det skal være mulig og bytte strammeren uten og løsne på registerreimen. Må igjennom samme jobben på min motor til sommeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 27, 2012 Strammeren er grei skuring Det står beskrevet her: 215732-how-replace-1-8t-cam-chain-tensioner.html Her er det ikke nødvendig å ta av kjedet fra eksos-kammen siden de bare bytter strammeren. Lurer på om det er noen som har klart å få av kjedet også, uten å måtte demontere registerreima. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 27, 2012 Men må det byttes kjede også? ecconor hadde kjedestrammer til min ADR motor for 1400kr. Koster 2500kr hos NBS... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 27, 2012 Har lest både ja og nei... Kjedet er jo utsatt for slitasje det også, så dersom det ikke er noe særlig ekstra jobb tenker jeg å ta dette samtidig. Hadde håpet å vente et år til med regreima da Har sendt en mail til Ecconor jeg også, for å høre om hvilken pris de har på min strammer Har fått mye skryt her på forumet! Evt. tenker jeg å kjøpe delene fra http://www.autohausaz.com/, siden jeg skal ha endel annet også. Er det ingen av dere som har gjort dette før, som har lyst til å gi noen tips da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 27, 2012 Fikk også en bra pris på oljepumpen som kan være lurt og bytte. Min har gådd 316000km nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 27, 2012 Ok! Min har bare gått 225000km, så jeg tror jeg skal få sjekka oljetrykket først... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 29, 2012 Har nå byttet kjedestrammeren. Var en tidkrevende, men forholdsvis grei jobb Brukte denne guiden her http://www.passatworld.com/forums/61-b5-information-base/215732-how-replace-1-8t-cam-chain-tensioner.html Kan bekrefte at det ikke går an å få av registerkjedet sålenge eksos-kammen sitter fast. Lot selv dette være da jeg ikke synes det var noe særlig mer slark i det gamle kjedet enn i det nye. Merker lyden fra registerkjedet har blitt endel bedre, men det er fortsatt en hørbar raslelyd med panseret åpent... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...