17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en Audi A4 (8E) 2002 modell som har gått 229.000km i september i fjor.

 

Har hele tiden hørt en underlig turbo/suge/dumventil lignende ventil når jeg slipper gassen.

Har søkt litt rundt om kring på forumet og funnet ut at det kan være alt i fra det ene til det andre.

 

Her om dagen prøvde jeg å gi full gass i 3, da kuttet turboen ut og bilen gikk i nødmodus. Starter bilen på nytt og alt er ok. Til det plutselig skjer igjen når jeg gjør det samme.

 

Har kjørt diagnose på bilen, uten at jeg har så mye peiling at det gjør noe.

Får opp feilkode: 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

 

Ser at det er rimelig mye oljesøl ved EGR ventilen. Kan denne være problemet?

IMG191.jpg

 

Ellers så ser jeg at selve tilkoblings pluggen på saken som lager vakum?, er løs. Ser ut som at noen har forsøkt å bruke tettemiddel rundt den.

 

IMG193.jpg

 

Legger også ved noe jeg tror er logging av turbotrykket når det skjer.

charge.png

 

Legger samtidig med noe jeg tror har med egr ventilen å gjøre

mef.bmp

 

mvh Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VNT er det mest vanlige feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme feilkoden som deg. Drevet å feilsøkt selv nå i helgen med vakuum pumpe og fant denne løse nippelen også. Holdt tett helt til jeg bendet litt på den, derfor har det vært litt sporadisk på min bil. Tettet provisorisk med litt tec7. Nå går den ikke i nødmodus lenger. Hvis det har vært lenge sånn så kan vnt mekanismen bli treig og turboen må renses evt byttes. Jeg skal bytte vakum/tandem pumpen og forhåpentlig vis blir den frisk igjen. Fant den til en grei pris på seekpart24.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme feilkoden som deg. Drevet å feilsøkt selv nå i helgen med vakuum pumpe og fant denne løse nippelen også. Holdt tett helt til jeg bendet litt på den, derfor har det vært litt sporadisk på min bil. Tettet provisorisk med litt tec7. Nå går den ikke i nødmodus lenger. Hvis det har vært lenge sånn så kan vnt mekanismen bli treig og turboen må renses evt byttes. Jeg skal bytte vakum/tandem pumpen og forhåpentlig vis blir den frisk igjen. Fant den til en grei pris på seekpart24.com

 

Okei. Skal prøve å få tettet det provisorisk, og teste.

Er det denne du har bestillt? http://seekpart24.com/audi/a4-avant-8e5-b6-01/1-9-tdi-12080/vacuum-pump-100039 Ser det står Vacuum pump, brake system..

 

mvh Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Har søkt en del rundt, og kjenner igjen alle artikklene :)

Lurer egentlig på om det er noen som kan lese loggene, og kanskje ser hva som er feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. Skal prøve å få tettet det provisorisk, og teste.

Er det denne du har bestillt? http://seekpart24.com/audi/a4-avant-8e5-b6-01/1-9-tdi-12080/vacuum-pump-100039 Ser det står Vacuum pump, brake system..

 

mvh Kim

 

Den ja :)

 

Sliter litt med å få noe ut av loggene du har lagt ut. Prøv å legg ut bare excel filen.

 

Fant forresten en link som jeg synes var veldig lærerik om VNT. Her står det også hva du skal logge for å se om vnt ikke henger med i svingene. Men først må man sørge for å ha 0 vakum lekkasjer. http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/VNT-wastegate-adjust.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ja :)

 

Sliter litt med å få noe ut av loggene du har lagt ut. Prøv å legg ut bare excel filen.

 

Fant forresten en link som jeg synes var veldig lærerik om VNT. Her står det også hva du skal logge for å se om vnt ikke henger med i svingene. Men først må man sørge for å ha 0 vakum lekkasjer og at . http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/VNT-wastegate-adjust.htm

 

Tettet den vakumpumpe nippelen, var ute å testet nå nettopp. Prøvde en god del ganger å kjøre turboen rimelig hardt uten at bilen gikk i nødmodus. Så kan jo være mulig at det var så enkelt. Men skal lese av verdiene med VAGCOM i morgen.

Skal sjekke ut linken om VNT.

Har egentlig begynt å psyke meg opp på å bytte turbo :).

Tusen takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke blitt bedre :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift manifoldtrykksensoren som jeg linket til, da blir den i orden.

Er ikke uvanlig at den nippelen er løs, har vært det på alle utallige VAG jeg har hatt inne på verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet manifoldtrykksensoren uten hell. Håper det er det som er feilen her hvis ikke du har forsøkt det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg har funnet feilen. Sjekket VNT staget her om dagen, det bevegde seg fint når jeg startet og stoppet bilen. Sjekket også alt av vakumslanger, alt ok. Så mens jeg stod å så i motorrommet mens en kompis ga gass. La jeg merke til at selve klemmen til tilluften som er koblet på EGR ventilen var litt løs, så at den bevegde seg en god del når han ga gass. Og hvis jeg rørte litt på samtidig dro bilen inn falskluft. Så det jeg gjorde var å bytte pakningen og festeklipsen. Og nå måler jeg rett turbotrykk og bilen går ikke i nødmodus. Så håper at det var det som var feilen! :D

 

Untitled.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går nok ikke i nødmodus av den grunnen, den slangen som du nesten har ringet rundt her som er skrudd fast i EGR ventilen revna på fruens A4, en liten sprekk...eneste forskjellen var at den dro litt dårligere hele tiden, ingen nødmodus av den grunn.

 

Det du bør sjekke er staget ditt når motoren er varm, med en håndpumpe som du kan suge vakum med, så må du se om staget beveger seg jevnt oppover mens du pumper, det skal ikke gå hakkete/støtvis.

Slik pumpa har dem sikkert på Biltema...vakum/pressure pump.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestillt ny VNT aktuator. Så blir spennende å se om det skjer flere ganger. Men noe har som sagt blitt bedre, så klart å tydelig at turbotrykket var lavere. Men nå skal det sies at jeg gikk over ALT av vakumslanger, å "klippte" de rene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det min tur. 17965

 

temmelig sikker på at jeg hadde fikset problemet da armen til vnt hang og var treg. demontere turbo og reparerte dette. men er tilnærmet lik enda. det jeg syns er litt er merkelig er at når jeg sjekker ladetrykket i måleblokk ser alt ut til å være i skjønneste orden, altså umulig å stille noe diagnose ut fra måleblokken. altså korrekt på tomgang og følger riktig hele veien.

 

nå vet jeg ikke hva max lade trykk skal være på ATJ men ligger helt stabilt på 1,56 (2,56) ved max belastning. 5 sek med max last og den kutter.

 

noen som VET om dette er for mye?

 

Ser at map sensoren har blitt temmelig nøyaktig 100% dyrere på meca de siste 5årene så gidder ikke svi av 1000lapp hvis noen her inne har noen andre tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken MAF verdi peaker du på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

maf 1250

 

1.56 er max av hva denne map sensoren klarer altså trykket maxer sensoren.

har sett endel på dette og satt meg ganske godt inn i systemet. Map sensoren er testet opp mot testutstyr og funnet iorden. N75 oppleves som iorden etter sjekk i basic settings med vagcom. genial test her: turtallet økes til 1400 omdr. og n75 aktiveres av / på slik at man kan sjekke og se funksjonen på vnt arm. man kan samtidlig sjekke for vakum lekkasje. her er min også iorden. full bevegelse.

 

min lader for mye over hele spekteret, altså ubelastet på 2000 omdr så lader den 0.5 (1.5) styreenheten spør etter 0.1 (1.1)

 

forsøkte å justere lengden på staget til vnt og her ble det forandringer og verdien begynner å bli mer og mer like. skal se mer på dette imorgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.