#1 Skrevet Mars 4, 2012 Hvorfor er filter oljebytte nødvendig på haldex? Er det ikke et lukket system.+ Hvor kommer møkka inn i bildet? Volvo har ikke noe service intervall på sine haldex 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 4, 2012 metallpartikler er jo greit å fange opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 4, 2012 Lamellene i koblingen slites vel? Dermed bør vel oljen skiftes. Det er jo tross alt bare en våt clutch. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 4, 2012 Ikke det at jeg vet hvordan haldex er oppbygd, men med metallisk kontakt, type tannhjul mot tannhjul så skapes slitasje-> Metallpartikler, og for å hindre at disse metallpartiklene skal spise videre på tannhjul så fanges de av filter. Er det lameller, så vil jo disse slites ned, og da får man partikler fra disse rundt i oljen, samme her med slitasje. Oljen skal byttes da den blir værre med alderen, værre smøreegenskaper, og opplever den mye temperatursvingninger så kan den slå seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 4, 2012 All olje blir dårlig over tid, uansett. Derfor er det greit å bytte den ut med jevne mellomrom for å hindre unødvendig slitasje og få ut dritten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 4, 2012 visste ikke at det var lameller der. Men på andre 4wd vag så er det ikke noe filter eller olje bytte i service intervaller. Rart ikke volvo har service intervall på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 4, 2012 Audi med rettstilt motor har eit mekanisk 4wd system der det ikkje er pumper eller noko anna som kan ta kvelden om olja blir for dårlig. Så klart bør det byttes olje her då tannhjul blir ekstra slitt med mykje partikler i olja, men dette systemet tåler mykje meir enn Haldex. No seier vel Volvo og at det ikkje er serviceintervall på automatkassene sine, så skal ikkje alltid høyre på kva dei seier. Er det olje der skal det byttes ein gang iblandt. Uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 4, 2012 Haldex olje på octavia 1 byttes på 30.000km. Og filter på haldex byttes på 60.000km. Altså byttes det pr 2 oljeskift.. På golf 4, audi tt, a3 og sharan har jeg ikke noe om skiftintervall, men vill anbefale samme, da haldex muligens er lik (er ikke sikker på om de er like) På octavia 2, passat 3c, t5 er det vell olje på enten pr 60.000 eller 120.000? Filteret vet jeg ikke.. Men det er litt køddent og bytte, men jeg lagde verktøy:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 6, 2012 visste ikke at det var lameller der. Men på andre 4wd vag så er det ikke noe filter eller olje bytte i service intervaller. Rart ikke volvo har service intervall på det. Har vært i kontakt med flere volvoverksteder ang detta filtret... måtte regelrett krangle for å få dem til å innse at det sitter et filter i haldex.. Er vel en grunn til at pumpene ryker i et sett på volvo.... Ang lammeller i haldex.. Har noen demontert å sett inne i en haldex? det har jeg, å hva som kan produsere den gørra som havner i filtret skjønner ikke jeg noe av (relativt massive saker inni der). Og mitt tips til dem som skal bytte filter på sin vag, kjøp filtret på volvo til halve prisen(om du ikke abselutt må ha med de o-ringene da ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 6, 2012 Sett litt rundt på Ebay for Haldex service kit, Dvs olje "sylinderen" og filteret. Rundt 400,- kr + alt som kommer extra. Hva er prisen på verksted for et slikt bytte? Leste noe om at olja skal varmes opp før den skal på... ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 6, 2012 Sett litt rundt på Ebay for Haldex service kit, Dvs olje "sylinderen" og filteret. Rundt 400,- kr + alt som kommer extra. Hva er prisen på verksted for et slikt bytte?Leste noe om at olja skal varmes opp før den skal på... ? Ca 500 kr på Møller med Vacn rabatt på olje,filter og ny plugg før påfyllingshullet. Jobben er gjort på maks 10 min hvis du har spesialverktøyet før filter. Har aldrig hørt noe så rart som at oljen ska varmes opp?!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...