Farge på lys/ stoppet av UP

Anbefalte innlegg

Jeg ble jeg stoppet av UP på tur til Biri i går. Fikk mangel på kurve/tåkelyktene mine fordi jeg har gul film på dem. Var innom Politiet og Statens Vegvesen i dag, der jeg ba dem sjekke opp i kjøretøyforskriften. Vi kom da frem til at gule kjørelys forran er lovlig. Følge kjøretøyforskriften §28-5.1 skal kurve/tåkelys gi hvitt eller gult lys. Det samme gjelder for nær og fjernlys!

Greit å vite at UP kan reglene når de gir ut kontrollsedler.. :-) NOT!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lov med gule lys ja, men det er ikke lov å ha film på lyktene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i kjøretøyforskriften står det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier seg vel selv du ikke skal legge film eller annet over lyktene dine? På samme måte som du ikke skal legge det på ruter foran da det hindrer sikt, så hindrer film lys!

 

Missforstå meg rett, jeg syns det er kult jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere noe å sitere til ? FOrstår ikke hvorfor det ikke skulle være låv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filmen beskytter lykta mot slitasje. Spes. på nye biler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier seg vel selv du ikke skal legge film eller annet over lyktene dine? På samme måte som du ikke skal legge det på ruter foran da det hindrer sikt, så hindrer film lys!

 

Missforstå meg rett, jeg syns det er kult jeg.

 

Så det er lov med gult glass, gul pære, men ikke gul film?

 

Hvor er dette hjemlet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje fordi det er noe forskjell på ettermonterte ting og noe som faktisk blir levert orginalt til bilen? Lykter og pærer som brukes er nok godkjent og merket av noe form for organ... Noe hjemmeklistra lyktefilm ikke er.

 

Er jo akkurat samme som regelen med soting av frontruter, kan ha kullsvarte ruter foran så lenge det er fabrikklevert, men forskriften sier det ikke er lov med ettermontert/påklistret uansett hvor lyst eller mørkt det er.

 

I realiteten gjør nok ikke denne lyktefilmen mye praktisk forskjell, men ikke sikkert folka hos up eller trafikkstasjonen deler samme syn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og mulig det har noe med at glasset er E-merket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har hørt tidligere er at en lykt mister E-merkingen dersom en gjør noe med den (altså film eller spray)

Så det er helt korrekt; Det er ikke lov med film på lyktene. Derfor jeg er glad for at jeg har ekte gule glass på Golfen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står ikke skrevet noe sted i kjøretøyforskriften at det ikke er lov til å legge gul film på lyktene.

Den sier at nær, fjernlys og spredere skal ha hvitt eller gult lys.

Bilsakkyndig hos Elverum Trafikkstasjon så på mine lykter og sa at de var i henhold til kjøretøyforskriften. Jeg fikk med meg kontrollseddelen der han skrev under på at det var i henhold til lovverket, i tilfelle jeg skulle bli stoppet ved en annen anledning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vell det samme som at du ikke har lov til å sote baklyktene det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vell det samme som at du ikke har lov til å sote baklyktene det ;)

 

Blir ikke det samme det. Baklys og bremselys skal være røde, om du legger på sort film eller lakker de, blir de i en annen farge enn det som er lovlig.

De vil også lyse betydelig svakere om du soter baklyktene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har faktisk skjedd at baklamper på feks audi en del år tilbake kom orginalt med sota baklykter? .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kjøpt mørke baklykter til de fleste biler, men de er laget slik. De lyser rødt der de skal og oransje der de skal..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier de bedrevitende nå tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stoler iallfall på kjøretøyforskriften og bilsakkyndige hos SVV.. :-) Har en fin kontrollseddel signert og stemplet av SVV som sier at UP'n som gav meg manglelapp har feil! :) Håper jeg blir stoppet av samme UP'n igjen! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulighet til å scanne og legge ut den lappen Magnus? Kunne vært greit for flere i klubben her ser jeg for meg (dersom den er skrevet på en "generell" måte vel å merke) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulighet til å scanne og legge ut den lappen Magnus? Kunne vært greit for flere i klubben her ser jeg for meg (dersom den er skrevet på en "generell" måte vel å merke) :)

 

Det skal være meg en sann glede! :) må fikse en scanner først.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjørte Audi V8 hadde jeg oransje markeringslys, og jeg kjørte da forbi mange kontroller og passerte EU uten en eneste anmerkning på lys...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av kontrillseddelen. Om den ikke duger, skal jeg se om jeg kan få lånt en scanner en dag.. :)

bilde2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig, ja en scanner hadde vært noe! Bare til å printe ut og legge sammen med vognkortet for alle sammen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... skal se hva jeg får fikset! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult å ha slike dokument som beviser hva som er lov eller ikke.

Om du får scannet det, så hadde det vært helt topp :) (tror jeg snakker for flere her)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! Fikk du noen gang scannet inn den lappen? : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.