#26 Skrevet November 9, 2012 Stilig dette Få scannet den lappen om du klarer! Men , de bedrevitende ble rolige nå.. Hadde dere ikke mer å si?.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet November 9, 2012 Nå har det seg vel sånn at den lappen ikke sier en pøkk om folie er lov eller ikke, eller ser dere en helt annen lapp enn jeg gjør? Det står: Gule spredelykter foran må byttes til hvite, og som korreksjon fra BT: Feil vedtak, gule lys er OK. Og det er vel ingen som har påstått noe annet såvidt jeg kan lese? Temaet om det er lovlig/ikke lovlig med folie sier den korreksjonen ingenting om. Bare fargen på lyset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet November 9, 2012 Dette har vell vært diskutert før. Og det står ingen plass om film på fremlyktene. Så langt er vell det sett på som lovlig med hvit eller gul film på hoved lyktene fremme. Slik tålker jeg det ihvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet November 9, 2012 Men det står heller ingenting i kjøretøyforskriftene om film eller sotespray på baklykter heller. Ei heller noe om lysmengde, som det er spesifisert på frontlys. Er ikke lov med hjemmesoting av den grunn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet November 9, 2012 Men , de bedrevitende ble rolige nå.. Hadde dere ikke mer å si?.. Å joda, jeg står fremdeles på min påstand om at du ikke har lov til å klistre folie eller lakkere lyktene, hverken foran eller bak. Man har ikke lov til å forandre på lyktenes funksjon, da bortfaller godkjenningen (E-merkingen). Herunder går altså å klistre på folie, "sote" med spraymaling, montere xenon-kit osv. Nei, dette står ikke i kjøretøyforskriften, men den er heller ikke den endelige loven som forteller hva som er tillatt eller ei. Da må man heller søke opp ECE-regulativet for belysning på kjøretøyer. Dette er et vanvittig tungt dokument som jeg ikke gidder å lese igjennom i kveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet November 9, 2012 Hvis noen har lyst til å studere ECE-regulativet, så er denne Wikipedia-siden et godt utgangspunkt. Herfra er det linket videre til de forskjellige forskriftene. http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_lighting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet November 9, 2012 Gulfargen på gule lys er også strengt regulert i forhold til visse normer. Som jeg er ganske så sikker på at folieprodusentene ikke har noe labhidden å vise frem at de holder seg innenfor. Delvis basert på det faktum at jeg jobber med folie og aldri har sett noe slikt fra noen av leverandørene på transparent folie. Gul lyktefolie kan jeg skaffe, har forsåvidt en rull liggende bak meg her. Men at den er lovlig å montere på en bil som kjører på veien har jeg ikke noe grunnlag for å påstå. Her er kravene til gule lys (selective yellow): The UNECE Regulations formally define selective yellow in terms of the CIE 1931 colour space as follows:Limit towards red y \ge 0.138 + 0.580 x Limit towards green y \le 1.290 x - 0.100 Limit towards white y \ge 0.966 - x Limit towards spectral value y \le 0.992 - x For front fog lamps, the limit towards white is extended: Limit towards white y \ge 0.940 - x y \ge 0.440 Så det er ikke bare å legge på en vilkårlig gul folie eller transparent gul lyktelakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet November 16, 2012 Ikke for å dra dette over på annet tema, men jeg ser dette noe relevant i forhold til dette emnet. Tåke/grøftelys, går dette under samme reglement/bestemmelser som dette? Jeg har egentlig aldri hørt noe særlig om tåke/grøfte lys og hva som er lov eller ikke. Ser jo alt mulig på veiene. Selv så har jeg kjørt de siste 5år med ettermontert xenon i tåke/grøftelykter, og har kjørt forbi kontroller osv. uten å bli tatt til siden. (ikke fått montert det i "nye" bilen, men tenkte å gjøre dette her også). Men selv om jeg ikke blir huket inn på diverse kontroller osv. så sier det veldig lite om dette er lov eller ikke. En ting jeg er flink til er å hele tiden bruke tåke/grøftelys slik loven sier, så er jo kun lys i de når hovedlys står på park, og det er lyst ute. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet November 16, 2012 Detta kommer vel også hvem man blir stoppet av i UP/Politiet/Vegvesen, her har en tydligvis truffet på 2 forskjellige personer med forskjellige meninger. Kan tenkes du treffer på feil person på en EU-Kontroll som da plutselig ikke godkjenner det. Detter er jo en sak det ikke er mulig å komme til enighet på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet November 16, 2012 Dette lurer jeg også på! Er det lov med xenon i langlys/tusenmetringer eller grøftelys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet November 16, 2012 Dette lurer jeg også på! Er det lov med xenon i langlys/tusenmetringer eller grøftelys? Uoriginal xenon er ikke lov. Dersom du bytter til xenon i en lykt så stemmer ikke e-merkinga mere og lykta er ulovlig. Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet November 16, 2012 Det er som Tom Rune sier, det er ikke lov. Det blir på samme måten om du monterer 100 watt halogenpærer, det er heller ikke tillatt å bruke, selv om det er mye vanskeligere å oppdage. Xenon i tåkelys er ikke tillatt i det hele tatt, uansett i hvilken form. Hadde det vært tillatt, så hadde bilfabrikkene sannsynligvis også tilbudt dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet November 16, 2012 Dette lurer jeg også på! Er det lov med xenon i langlys/tusenmetringer eller grøftelys? Nei, med mindre det er orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet November 16, 2012 Tenkte om jeg montere ekstralys. Der får du jo kjøpt de originalt med xenon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet November 16, 2012 Tenkte om jeg montere ekstralys. Der får du jo kjøpt de originalt med xenon Jada, der er det tillatt, så fremt referanseverdien på hovedlykter og ekstralykter ikke overstiger 100 til sammen. Info om dette står på lyktene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet November 16, 2012 Tenkte om jeg montere ekstralys. Der får du jo kjøpt de originalt med xenon Ja, det kan du tillatt montere fordi disse lyktene er laget for, og godkjent med xenon. Om du monterer xenonkit i halogenlykter, så er dette ikke lov. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...