Mager blanding på nybygget tunet aan motor

Anbefalte innlegg

Sliter med å finne ut av dette: Motoren fungerer helt perfekt på tomgang og dellast (ingen fusking eller eller lignende) dette er målt med innovate bb lamda, Afr ligger ganske perfekt rundt 14,7 på tomgang, og ca samme på cruise (mellom 14,4 og 13,8). Men den blir liggende på 13,6 - 13,8 (eksostemp stiger raskt til 800 grader) ved ladetrykk uansett hva jeg prøver på: Tatt diagnose (ingen feilkoder), har byttet bensinpumpe (flower over 400l/h) ,lambda er ny (biltema), justert opp bensintrykk fra 4 til 5 bar uten noe endring, lmm er helt ny (har også prøvd flere ulike lmm uten resultat), har ohmet tps sensor og innsug temp føler (har også prøvd annen brukt tps og temp føler) , vanntemp føler til ecu er ny, sjekket for luft lekkasjer, prøvd 2 ulike ecu oppsett/dyser, sjekket tennplugger (disse ser helt normale ut, litt røkfarget men ikke "tørre" eller "våte)

Er ganske desperat nå.. er det hiddensprut next? dette er en motor/bil som er bygget/ombygget av meg (kan jeg ha koblet noe feil i ledningsnett?) har søkt mye på forumet og sjekket alle punkter mellom ecu og sensorer etc.. oppsett som følger:

 

Aan med h-råder og blybronse/sputter lagre, 7a kammer med portet topp,orginale stempler,furans grenrør med precicion turbo, efi express coiler,4" rs2 lmm , rs2 ecu med ess program satt opp til 511cc dyser/4"lmm (har også prøvd tilsvarende ecu/dyseoppsett med samme resultat) , stor fmic fra ppf, walbro "drop inn" pumpe fra krb 400l/h , 3" eksos/downpipe..

 

Hva ellers kan "rote" til Afr på en motronic?

Beklager et noe rotete innlegg.. Alle tips mottas med stor takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er map laget i henhold til den aktuelle turboen du bruker? Hvis map er laget for en mindre turbo, som flower mindre luft på samme ladetrykk, så vil jo blanding automatisk bli mager da motor får mere luft, på ladetrykket den mindre turboen egentlig skulle gitt. Og det vil jo ikke motor kompensere for når dette er map'et for mindre luftmengde hvis så er tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med "luft trykkføleren/høgdeføleren" ligger vel inne i bilen attmed hjernen , Motor dårlig jorda ? Eller dårlig jorda dem ledningan bak på innsuget ? Afr måleren viser feil ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med "luft trykkføleren/høgdeføleren" ligger vel inne i bilen attmed hjernen , Motor dårlig jorda ? Eller dårlig jorda dem ledningan bak på innsuget ? Afr måleren viser feil ?

 

Takk for svar:) jeg glemte å skrive at jeg har sjekket/byttet "altitude sensor" også ja, kan sjekke over jordinger på nytt men har målt ladespenning og den er grei.. har målt med to ulike bb lambda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er map laget i henhold til den aktuelle turboen du bruker? Hvis map er laget for en mindre turbo, som flower mindre luft på samme ladetrykk, så vil jo blanding automatisk bli mager da motor får mere luft, på ladetrykket den mindre turboen egentlig skulle gitt. Og det vil jo ikke motor kompensere for når dette er map'et for mindre luftmengde hvis så er tilfelle.

 

Dette er jeg litt usikker på faktisk: flau : men de ene ecu/dyse oppsettet jeg prøvde er satt opp med en mye større turbo en det jeg har, og resultatet ble det samme.. motoren går som en sugemotor (ifølge bb lambda) det virker ikke som den tar noe høyde for evt ladetrykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du noe laddetrykk da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du noe laddetrykk da ?

 

Får ladetrykk ja:) den har bare ar63 på eksos så det er fin respons i den.. Har 1bar i peak nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mapsensoren din er ikkje deffekt d?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mapsensoren din er ikkje deffekt d?

 

Har sjekket denne -målt at den endrer verdier ved endring i vakum (har også prøvd en annen ecu)..

Kjørte bilen en tur i kveld, og kjørte den med helt rolig gass opp i turtall (ca 6500omdr)og da magrer den helt ut 15,1 ,så det kan se ut som det er turtall som gjør at den magrer ut og ikke ladetrykket...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en så påkostet/endret motor så hadde sittet bra med en mapping kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke BTR som som ikke følger på med høyere trykk når du får ladetrykk?

 

Og en biltema lambda har ikke noe å gjøre i oppsettet ditt, de har mye ok greier med lambdaene er ikke akkurat holdbare

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en så påkostet/endret motor så hadde sittet bra med en mapping kanskje?

 

Ser den: rolleyes men har en dieselblokk og diverse, så hadde planer om å bygge noe "heftigere" til vinteren igjen.. men hadde vært supert å få dette til å fungere greit en sesong..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke BTR som som ikke følger på med høyere trykk når du får ladetrykk?

 

Og en biltema lambda har ikke noe å gjøre i oppsettet ditt, de har mye ok greier med lambdaene er ikke akkurat holdbare

 

Har prøvd div ulike btr både vanlig 1:1 og 1:1,2 med samme resultat...

Ser det med biltema lambdaen ja, men etter hva jeg kan måle så gir den normale verdier..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Datasprut:-) det flytter du over til diesel blokka til neste år og:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tatt kontakt med Ess for å fått tetst op det kan være noe galt med mappet ditt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde noe a de samme problemene med min etter nybygg. Trodde det var noe galt med den nye bensinpumpa. Derfor stakk jeg hodet ned i tanken for og se om det var en synlig feil. Hadde jo måttet modifisere infestinga til pumpa. Da fikk jeg meg en overaskelse. Den nye pumpa flowa vel såpass at den hadde dratt all sand og skitt fra hele bensinsystemet inn i tanken. Så inntaket til pumpa var nesten tett. Derfor meget uheldig AFR på høyere turtall og belastning. Var vel sikkert en halv desiliter med fiiin sand i tanken. Bilen gikk som et skudd etter rengjøring av tanken og bytte av bensinfilter. Bensinfilteret var også ganske tungt og blåse igjennom. Håper dette kan være nyttig for deg:-)

Lykke til med feilsøkningen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde noe a de samme problemene med min etter nybygg. Trodde det var noe galt med den nye bensinpumpa. Derfor stakk jeg hodet ned i tanken for og se om det var en synlig feil. Hadde jo måttet modifisere infestinga til pumpa. Da fikk jeg meg en overaskelse. Den nye pumpa flowa vel såpass at den hadde dratt all sand og skitt fra hele bensinsystemet inn i tanken. Så inntaket til pumpa var nesten tett. Derfor meget uheldig AFR på høyere turtall og belastning. Var vel sikkert en halv desiliter med fiiin sand i tanken. Bilen gikk som et skudd etter rengjøring av tanken og bytte av bensinfilter. Bensinfilteret var også ganske tungt og blåse igjennom. Håper dette kan være nyttig for deg:-)

Lykke til med feilsøkningen

 

Dette er såklart mulig, men er bare noen dager siden jeg byttet bensinpumpe og filter og var ikke noe synlig støv etc i tanken, og det gamle filteret tømte jeg "feil vei" i en flaske.. var helt rent der også...

Skal feilsøke litt til ellers blir det vems plug and play next: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å finne feilen uansett, hvis du mapper bort en feil en plass blir det vel feil igjenn hvis den første feilen skulle rette seg, med mindre feilen ligger i mappet som jeg var inne på tidligere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å finne feilen uansett, hvis du mapper bort en feil en plass blir det vel feil igjenn hvis den første feilen skulle rette seg, med mindre feilen ligger i mappet som jeg var inne på tidligere

 

Ja det er det jeg er litt redd for.. jeg får måle ut alle pinnene til ecu en gang til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du festet bankesensorene på dieselblokka ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du festet bankesensorene på dieselblokka ?

 

Har ikke montert noe på dieselblokka enda (den ligger i garasjen) dette er en aan blokk, kan bankesensorene ha innvirkning? ville det ikke kommet opp på diagnose da? mener jeg brukte 10nm da jeg satt de fast..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei var bare at jeg lurte på kossn du eventuelt gjor det .

Men visst du setter på en vanlig størrelse luftmassemåler så vil den registrere meir luft og da gi meir bensin muligens ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei var bare at jeg lurte på kossn du eventuelt gjor det .

Men visst du setter på en vanlig størrelse luftmassemåler så vil den registrere meir luft og da gi meir bensin muligens ..

 

Kan vel muligens være en nødløsning, men da vil den jo få for mye bensin i hele registeret..

Har tatt diagnose på nytt -og får opp "Vehicle Speed Sensor" etter en liten kjøretur, har også målt ut alle punktene fra ecu uten å finne noe feil (bortsett fra denne "Vehicle Speed Sensor" skal den til instrument? evt hvor?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdaen vil jo prøve regulere den ned utenom fullgass . Og røret dit er selvsagt akkurat 4" :)

Jeg kjører med rs2 luftmasse og orange 511 dyser , kjører med 1,5 bar trykk nå pga orginal innmat , men ska opp på 2.2bar .

Funker fjell , bruker ikkje noe meir en den jalla chipen som stod i med orginale dyser , maks 1.3 liter på mila ved kun små kjøring .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i det hele tatt noen av programmen du har testet mappet for andre kammer og porting?

 

Er de ikke det vil du aldri få noe som fungerer, da du flytter mer luft på høyere turtall, dvs det er mindre "motstand" for luften inn i motoren, derfor er det mer oksygen ved samme ladetrykk og du er antagelig utenfor det området som input fra MAF klarer å kompensere for. Med kammer og porting er motoren mindre effektiv på lavere turtall, men her er du antagelig innenfor hva MAF og lambda klarer å kompensere for

 

Få deg en map (chip) tilpasset ditt oppsett, eller få deg et motorras

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.