Senterbolten på veiva sitter fast- 7a motor

Anbefalte innlegg

Jeg har en 7a motor som jeg må skifte veiv på. Har lagd en tvinge til å holde reimhjulet på plass, samt brukt en latmans arm. Alikevel så får vi ikke opp skruen : bh : . Noen her som har noen tips for å få den opp. ps den sitter på en motorbukk nå. Jeg håper på masse gode tips som fungerer : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruk varme og sterk muttertrekker med kraftpipe som ikke fjører :)

regner med det er senterbolten du skal ha av?

denne sitter noe helt meningsløst hardt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne sitter noe helt meningsløst hardt

Den skal trekkes til med 350 Nm, så ja, den sitter noe grasat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor får du ikke av skruen?

Glir hjulet på tvingen din eller får du ikke nok krefter på armen?

Bruk et låseverktøy som er beregnet til formålet og som ligger an mot bakken (feks med 4 lecablokker eller 3 bruskasser under) mens du har 1,5 meter arm på latmannsarmen til 27mm pipa.

Da skal du enkelt klare å løsne bolten. Til sammenligning sitter tilsvarende bolt på R5 2,5tdi med 7-800 Nm.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På '92 V8 4,2'en jeg eide hadde en klåpare skrudd til senterbolten med type 5-600 nm og grønn loctite. Den satt helt sinnsykt. Fikk det opp, men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjemmelaga låseverktøy og 3/4 latmannsarm med 1,5m forleeeeeeenger funker hver gang her i nabolaget :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor får du ikke av skruen?

Glir hjulet på tvingen din eller får du ikke nok krefter på armen?

Bruk et låseverktøy som er beregnet til formålet og som ligger an mot bakken (feks med 4 lecablokker eller 3 bruskasser under) mens du har 1,5 meter arm på latmannsarmen til 27mm pipa.

Da skal du enkelt klare å løsne bolten. Til sammenligning sitter tilsvarende bolt på R5 2,5tdi med 7-800 Nm.......

Jo da tvingen jeg lagde passer helt perfekt, laget av kompakt stål, moment armen til tvingen også. Kanskje latmannsarmen er for kort,vi hang 2 stykker på det uten å lykkes. Jeg må skaffe meg en lengre latmannsarm. eller en kraftig mutter trekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjemmelaga låseverktøy og 3/4 latmannsarm med 1,5m forleeeeeeenger funker hver gang her i nabolaget :)

Been there, done that... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke 450Nm + locktite? Grusom løsning uansett! :E

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle jeg har løsnet har hatt locktite på så da har jeg også brukt det under montering...

Det stemmer som Bård sier, den siste jeg åpnet nå var både spesialverktøyet og 3/4" armen forlenget til ca 1.5 meter, Det gikk ikke å sette spesialverktøyet mot gulvet for motoren løftet seg bare. Jeg måtte bruke en jekkestropp og dra forlengerene mot hverandre,

Da jeg hadde jekket så mye at 3/4" armen begtnte å få litt bue, stoppet jeg å gikk på med varme, er ikke så mye som trengs, ca 100-150 grader så løsner det, men du kan sikkert med fordel varme før du setter på pipa,

Jag gadd bare ikke rigge ned, så jeg lot varmen komme inn via pipa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veiva er nå ute, fikk den ut med rå muskelkraft og en halvmeter lang latmannsarm!: rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.