Anbefalte innlegg

På tur til jobben i dag var jeg innom en bensinstasjon som ikke tilbød 98 oktan bensin på sine kortpumper, så jeg ble derfor nødt til å fylle 95 oktan blyfri. Jeg har tidligere både hørt og lest at 1.8T biler SKAL ha 98 oktan blyfri for å unngå at ventiler ol. ikke skal "brenne" seg. Jeg hadde valget mellom å fylle tanken eller å bli stående på E18 i morgenrushet, så derfor fylte jeg 95 oktan for 150,- (bilen hadde knapt 1-2 liter igjen på tanken) Men dagens elektroniske tenningssystem/motorstyring skal vel klare å kompensere for endringer i drivstoffkvaliteten eller er jeg helt på jordet? hva hvis man er på ferie i et land som ikke tilbyr 98 oktan, skal man da ha i drivstofftilsetninger? :confused::confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fylte 95 jeg, før bilen blei chippet. Da måtte jeg vistnok gå over på 98. Så jeg har aldri hørt at 1.8T motorer bør fylles med 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg har aldri hørt at 1.8T motorer bør fylles med 98.

 

Det står faktisk i tanklokket at bilen skal ha 98 oktan blyfri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På din bil ja, men det gjelder ikke ALLE 1.8T-motorer.

Min A4 har alltid gått på 95 blyfri og en periode testet jeg ut Shell sitt V-Power, men nå etter at bilen ble chippet måtte jeg gå over til 98 blyfri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men nå etter at bilen ble chippet måtte jeg gå over til 98 blyfri.

 

:confused: Og grunnen er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:confused: Og grunnen er?

 

Med chip så opererer en nærmere grensene med økt fare for selvtenning. 98 oktan krever litt høyere temp før den tenner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med chip så opererer en nærmere grensene med økt fare for selvtenning.

 

Men vil ikke motorstyringen tilpasse seg dårligere bensinkvalitet , hvis ikke, kan ikke biler med chip brukes i land der ikke 98 oktan tilbys da? Og vil min motor ta skade ca 10 liter av 95 oktan ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil ikke motorstyringen tilpasse seg dårligere bensinkvalitet , hvis ikke, kan ikke biler med chip brukes i land der ikke 98 oktan tilbys da? Og vil min motor ta skade ca 10 liter av 95 oktan ?

 

Jo da, knock-sensorene vil oppdage selvtenning og så redusere turbotrykk og ytelse slik at selvtenning ikke skjer (men det beste er å unngå selvtenning i det hele tatt). Motoren skal ikke ta skade av det, men jeg ville kanskje ikke ha kjørt 50 runder med bånn gass på bane med 95. Med vanlig pen kjøring så er det nok ingen forskjell i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og skulle man bare få fylt 95 kan man også fylle på octanbooster slik at den blir 98 igjen.

 

Ang chipping så får man og chipper til 95, men grunnen til at man skal ha 98 er at man får tyna motoreren mer en med 95 oct.

 

men det er ikke noe problem og kjøre med 95 selv om må ha 98 bare man ikke pisker motoren så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å oversette instruksjonsboken til bilen min ('94 S4 2.2):

 

"Anvendelse av blyfri bensin 95 oktan er mulig. Under ugunstige forhold kan man oppleve noe nedsatt ytelse. Dersom 95 oktan ikke er tilgjengelig kan i nødstilfelle blyfri bensin 91 oktan fylles. Kjøretøyet skal da ikke utsettes for sterk motorbelastning. Fyll snarest 98 eller 95 oktan."

 

Vil tro at det samme gjelder for 1.8T. Elektronikken kompenserer for forskjellen på 95 og 98, men lavere enn 95 er kun i nødstilfelle.

 

De fleste vil heller ikke merke noen ytelsesforskjell, men det virker som enkelte motorer bruker noe mer bensin med 95 enn 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.