Anbefalte innlegg

Jeg har et toppdeksel som er laget av støpealuminium som jeg har planer om å cleane i form av å fjerne oljepåfyllingshull/lokk. Se forøvrig bilde.

 

Hvordan gjøres dette best mulig? Med glassfiber og støpeplast eller glassfiber og metal-set/lim eller sveising med påfølgende sparkling? Jeg vet ikke hvordan kvaliteten på støpen er mtp sveising så det kan være lit risky. Husk at dette må tåle temperatursvingninger og ca 100grader.

IMG_0385r.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveis igjen! Noe drit å få lim og sparkel i olja di hvis det sku slippe!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er klart at det blir best om materialet er bra nok til å sveises i - jeg vet ikke om jeg tørr å sette penger på det, men det går an å prøve på en kant som uansett skal bort.

 

Om jeg skal bruke støpeplast etc så kommer jeg til å støpe glassfiber i bunn slik at ingenting kan komme ned under toppdekselet om det skulle slippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper for å få noen flere innspill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveis igjen du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva skal man bruke etter sveising for å sparkle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om man gjør skikkelig reint og kan sveise alu er det ikke noe problem å sveise toppdeksler :) sveises det skikkelig trenger man vel ikke allverdens med sparkel :)

 

men tungvindt å skru av toppdeksel hver gang du skal fylle olje da:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om man gjør skikkelig reint og kan sveise alu er det ikke noe problem å sveise toppdeksler :) sveises det skikkelig trenger man vel ikke allverdens med sparkel :)

 

Sant, men funker det med vanlig sparkel?

 

...men tungvindt å skru av toppdeksel hver gang du skal fylle olje da:p

 

Hehe, true that, men blir nok en form for tørrsump el. på denne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare få sveisa det skikkelig da, evnt innvendig. Også får du slipt det cleant i ettertid. Kan da ikke drive med sparkel på slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klart at det kan være mulig å lage fyllplate i aluminium og bare slipe sveisefuga, men det spørs - toppdekselet er kurvet så denne plata må i så fall valses absolutt korrekt og samtidig unngå at den slår seg når man sveiser... Å slipe 10cm aluminium på samme måte som sparkel for å få det plant tar nok evigheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaff deg et toppdeksel til og kapp ut den del av det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

absolut godt forslag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke skal lakke den, så vil du aldri få det fint om du sveiser... Sveisen vil bli synlig selv etter polering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer til å bli lakkert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok bare å sveise ivei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å finnish sparkle dette så hadde jeg brukt Locktite's Hysol metall basert "filler" Jeg tror den som er til aluminium har delnr 3475B. Denne er aluminium "basert" og "beveger seg" likt som aluminium. Jeg har gode erfaringer med denne på feks oppbygning av nosecone på undervannshus og for å feste netting inni alu motorblokker for å hindre deler i å "reise rundt" ved evt motorhavari . Jeg synes den virker veldig sterk, men den er mye hardere enn vanlig sparkel så du må ikke legge på noe særlig mere enn du skal ha der for da blir det mye pusse jobb;)

Det er selvfølgelig like viktig som vanlig at metallet er 100% rent på forhånd så jeg hadde kanskje glassblåst dekselet der jeg skulle sparkle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.