#1 Skrevet Mars 11, 2012 Hei. har irritert meg på den idiotiske patenten med fjærbein som står nede i ei hylse: bh :. så enkelt å greit hvordan gjør proffene når de bytter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2012 Hei. har irritert meg på den idiotiske patenten med fjærbein som står nede i ei hylse: bh :. så enkelt å greit hvordan gjør proffene når de bytter? Jekk opp bilen foran og sett bukker under (relativt høyt). Spenn fast en 4x4 boks under nav/bremseskive som ligger i mot indre del av hjulopphenget (som en forlengelse av bærearmen). Ta ut skruen som klemmer fast fjærbeinet og utvid gapet i hylsen (helst med spesialverktøy) men en kraftig skrutrekker går også. Sett deg på 4x4 boksen (for å tilføye vekt) og slå med en hammer på navet. Når hylsen har sluppet fjærbeinet så bøyer du fjærbeinet til siden og avlaster vekten på nav/hylse. Nå kan du løsne topplageret i fra innerskjermen og ta ut hele (topplager/fjær/fjærbein). Ved montering gjør du dette i omvent rekkefølge med unntak av hammringen. Bruk en jekk og press opp 4x4 boksen til øret i fjærbeinet er på linje med skruehullet i hylsa. Ps. hvis stabstaget er festet i fjærbeinet må dette løsnes først. Har sev gjort dette på min gamle bora ved bytte til sportsunderstell og brukte ca 2t på jobben pr.side. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2012 Det er sånn vi har holt på å knote nå egentlig. lurte på om det fantes en enklere måte hvordan gjør mekanikerene på Møller det feks? Takk greit me flere alternativ sånn at vis noen andre søker ein gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2012 7mm umbraco. Ikke løsne det i toppen. Løsne stabstaget så kommer spindelen ned av seg selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2012 7mm umbraco. Ikke løsne det i toppen. Løsne stabstaget så kommer spindelen ned av seg selv. Høres fint ut skriftlig, men er ikke så lett det eg lurer på om er om det hadde vært mye lettere å ta ut komplett fjærbein med nav spindel bærebro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2012 Da må du vel ha bilen på "4 hjuls kontroll" etterpå? Møller har jo slikt utstyr for hånden, noe vi som privatpersoner ikke har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2012 En enkel måte er å ta det ut komplett. Det gjør alltid jeg. Trenger ikke 4 hjulskontroll etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...