#1 Skrevet Mars 11, 2012 Hei. Må en tur til biltilsynet å få skrevet inn coiloversene i vognkortet. Kjører rundt med 225/30/20 Et 35. Blir dette godkjent eller må jeg sette på de org. 18" for godkjenning? Mvh Roger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2012 http://www.motormann.no/dekk/ http://www.motormann.no/felg/ fylle du bare inn org dim og dim på de du har på nå så får du aviks prosent på rulle omkrets. rulleomkrets er +- 5% Innpress er +- 7mm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2012 Mener et er 45 org da går det ikke med 35 da 7,5 er maks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2012 Mener et er 45 org da går det ikke med 35 da 7,5 er maks. Feil. Klippet fra kjøretøyforskriften; 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Kilde; http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html Som det kommer frem av teksten, kan en endre mer enn 7,5mm, men da må bilen inn til ny godkjenning. Endrer en innpresset mindre enn 7,5mm, frafaller kravet om ny godkjenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2012 Feil. Klippet fra kjøretøyforskriften; Som det kommer frem av teksten, kan en endre mer enn 7,5mm, men da må bilen inn til ny godkjenning. Endrer en innpresset mindre enn 7,5mm, frafaller kravet om ny godkjenning. Da må en selfølgelig ha nødvendige tuv papir på felgene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2012 Da må en selfølgelig ha nødvendige tuv papir på felgene. Selvfølgelig, det kommer jo klart frem av teksten. EDIT; trenger vel strengt tatt ikke være TUV papirer, det står i teksten "at dokumentasjon må fremlegges" Da skal det vel være godt nok med papirer fra f.eks fabrikant også (men det er vel ikke et tema for oss som kjører vag.......) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 12, 2012 Er orginalt ET42 på min B7 isåfall ..så da skal vel ET35 gå greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 12, 2012 Godkjenning av dekk/felg kommer også ann på når de er produsert, da det er forskjellige krav til dokumentasjon. - Dekk/felg produsert før 1. januar 2010 - Må alle krav i KF 13-1.6 være oppfylt, og det ikke er oppført begrensinger i vognkort (pga senkesett/gewinde etc). Dekk og felg som oppfyller overnevnte krav behøver ikke å være innført i vognkort. - Dekk/felg produsert etter 1. januar 2010 - Må det skaffes dokumentasjon for felg og dekk med den dimmensjonen som ønskes/søkes godkjent, som f.eks COC, TÜV, etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 12, 2012 Virker som det ikke er bare enkelt å få godkjent nye større felger. Er det noen her inne som har fått godkjent 8,5x20" ET 35 på sin A4 B7 da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 12, 2012 Virker som det ikke er bare enkelt å få godkjent nye større felger.Er det noen her inne som har fått godkjent 8,5x20" ET 35 på sin A4 B7 da? Hva slags felger er det snakk om? Produsent/merke? Regner med at du har sjekket opp avviket på de nye dekkene vs original dimmensjon... Burde være muligheter for å få de godkjent, men avhenger jo litt av at "alt" er i orden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 12, 2012 Hei.Må en tur til biltilsynet å få skrevet inn coiloversene i vognkortet. Kjører rundt med 225/30/20 Et 35. Blir dette godkjent eller må jeg sette på de org. 18" for godkjenning? Mvh Roger Riktig det som sies om 15mm og TUV her, et annet problem er at 225/30 20 har LI (load index) 85, noe som er under bilens krav i vognkortet. Så da må man evt skrive ned max tillatt totalvekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 12, 2012 Finner div TÜV papirer på både 8x20 og 9x20 til B7, men da er dekk dimmen 235/30 med laste index deretter (LI 88) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 12, 2012 Hva slags felger er det snakk om? Produsent/merke? Regner med at du har sjekket opp avviket på de nye dekkene vs original dimmensjon... Burde være muligheter for å få de godkjent, men avhenger jo litt av at "alt" er i orden Ja, avviket skal være innenfor kravet. Felgene jeg har er Tsw Willow 8,5x20". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 16, 2012 Hei, Ikke meningen å kuppe tråden men jeg ser dere er så godt i gang med inn press og sporvidde så jeg hiver meg på med et lite spørsmål dersom det er greit. Er det slik at inn presset er mellom innsiden av hjulene? Feks. I mitt vognkort på min A4 2012 står det godkjent ET 46. De originale felgene som fulgte med bilen er 8x18 ET47. Jeg har nå kjøpt 8.5x19 ET35 og når jeg putter dette inn i kalkulatoren så får jeg to svar. Ett på utsiden og ett på innsiden. De er: Innside: 5.65mm og Utsiden: 18.34mm Da jeg kan ha et avvik på 7.5mm (slik jeg har skjønt det) så lurer jeg da på om det er innside tallet jeg skal sjekke mot eller utside tallet? Slik jeg har skjønt sporvidde så er det innsiden tallet eller er dette helt feil og jeg har kjøpt ulovlige felger? Mvh, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 16, 2012 Innpresset på en felg er differansen mellom felgens annleggsflate mot hav og senterlinjen (bredden på felgen) på felgen. Kort fortalt. DVS at om du har en 8" felg med innpress 0 (null), et 0, så bygger da felgen 4" innover og 4" utover i forhold til navet. En 8" felg med et 25 (som da er ca 1") vil bygge 3" utover og 5" innover i forhold til navet. En kan også ha felg med negativt innpress, et -XX (minustegn forran tallet). F.eks en 8" felg med et -25 som da vil bygge 5" utover og 3" innover. Den regelen med 7,5mm forandring går på om en må godkjenne felgene (få dem innskrevet i vognkort) eller ikke. Forandrer en MINDRE enn 7,5mm, frafaller kravet om ny godkjenning (men kan jo være greit å godkjenne uansett da). En KAN forandre mer enn 7,5mm, men da må dokumentasjon på at dette er lovlig fremlegges ved ny godkjenning. Når du går fra et 46/47 og ned til et35, så forandrer du innpress mer enn 7,5mm (eller sporvidde mer enn 15mm, 2x innpress). Da må du i-flg kjøretøyforskriften fremskaffe dokumentasjon på denne forandringen og få nye felgene godkjent og skrevet inn i vognkort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 27, 2012 noken som veit kor en kan få tak i dokumentasjon til dette?? ka felg leverandører leverer egentlig med tuv papir? og gjelder tuv papira for akuratt dei felgene? I mitt tilfelle: eg har en a4 b5 2000mod. den er levert med et45 orginalt og eg vil ha et30. må eg da kjøpe felger med tuv papir eller kan eg finne eit dokument som viser at bilen min kan ha et30? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 27, 2012 noken som veit kor en kan få tak i dokumentasjon til dette?? ka felg leverandører leverer egentlig med tuv papir? og gjelder tuv papira for akuratt dei felgene? I mitt tilfelle: eg har en a4 b5 2000mod. den er levert med et45 orginalt og eg vil ha et30. må eg da kjøpe felger med tuv papir eller kan eg finne eit dokument som viser at bilen min kan ha et30? Tror dette varierer litt etter hvilken produsent av felger det er snakk om. Når jeg kjøpte 17" til gti'n min (TSW Evo-R), så fulgte det med et dokument på felgene. I dette dokumentet så var det jo (selvfølgelig) dokumentasjon på felgene (at de var lovlige til vanlig bruk på vei, finnes jo felger som ikke er godkjente til "gatebruk"). I tillegg så var det også dokumentert at felgene var lovlige i bruk på en mk3 gti (bredde, diameter og innpress). Til slutt stod det godkjente dekk-dimensjoner også (205/40 og 215/40). Dette dokumentet var alt jeg trengte for å få felgene stemplet i vognkort. Litt morsomt; når bilen var inne til visning for å få senkesett og felger godkjent, da låg felgene hjemme i garasjen (bilen ble vist om vinteren, og da vinterdekk). Kontrolløren sa at han hadde ikke behov for å se felgene på bilen siden jeg hadde det dokumentet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 30, 2012 Jeg prøvde meg på den motormann.no/felg, men ble ikke klokere av det. Med 9/20 ET40 kontra 7/16 ET42 (som er originalt på min B7 Quattro Avant) får jeg følgende. Er det greit? Innpresset er jo bare endret med 2 mm! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 30, 2012 Jeg prøvde meg på den motormann.no/felg, men ble ikke klokere av det. Med 9/20 ET40 kontra 7/16 ET42 (som er originalt på min B7 Quattro Avant) får jeg følgende.Er det greit? Innpresset er jo bare endret med 2 mm! Om du tenker på inpress er jo dette innenfor de +\- 7,5 mm du kan endre på. Men så vil jo rulleomkrets på dekk og spille inn, sammen med at det ikkje skal ta borti noke for og få det godkjent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 30, 2012 Jeg prøvde meg på den motormann.no/felg, men ble ikke klokere av det. Med 9/20 ET40 kontra 7/16 ET42 (som er originalt på min B7 Quattro Avant) får jeg følgende.Er det greit? Innpresset er jo bare endret med 2 mm! I følge kjøretøyforskriften kan du endre inntil 15mm sporvidde (7,5mm innpress eller felgbredde) fra originalt før du må godkjenne det hos BT, dvs nytt vognkort hvor dimensjonen står oppført. Så lenge oppsettet ikke ser ekstremt ut (felg/dekk stikker utenfor hjulbue, eller at dekket går oppi hjulbue foran ved full vandring og rattutslag), så vil jeg tro en godkjenning vil være en grei skuring hos de fleste. Men, det finnes jo alltids en og annen regelrytter-kødd. I ditt tilfelle vil det være mindre klaring mot demper/fjær enn hjulbuekant, men det vil nok gå greit. Jeg kjører selv med 9J ET35 bak, og det er "grei" klaring begge veier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 30, 2012 Om du tenker på inpress er jo dette innenfor de +\- 7,5 mm du kan endre på. Men så vil jo rulleomkrets på dekk og spille inn, sammen med at det ikkje skal ta borti noke for og få det godkjent. Rulleomkretsen er innenfor 3% så det er OK, men felgen stikker et par mm utenfor foran (Falken dekk, så det er greit med strekk i dekket slik at banen er greit innenfor) Bak er det helt fint. Ingenting subber noe sted, selv om det er på håret klaring inn til opphenget foran Tipper det blir bråk om jeg blir stoppet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...