Anbefalte innlegg

Hei!

Far min hentet seg en tilsynelatende strøken '09 Passat CC 2.0 TDI 170 for noen uker siden. Bilen har gått som en kule, men i forrige uke fikk han problem med vinduene bak. Etter å ha tatt ned alle vinduene for å lufte den, skulle han bruke nøkkelen for å heve de igjen. Dette gikk bra fremme, men bak på venstre siden bevegde vinduet seg ikke. Jeg har desverre bare gammel VAG-COM kabel for k-bus, så har bare sjekket at det ikke er kontakt mellom sentrastyremodulen & vinduselektronikken bak via en kina CAN-BUS kabel. Det er heller ikke lys i bryter, eller indikasjon i instrumentpanel om at døren er åpen.

Vi tenkte kanskje det var en sikring som var gåen, men det er er to felles sikringer for begge dørene bak, og høyre fungerer fint. Vi tok også av batteriet for å se om sentralstyremodulen trengte en reset, uten at det hjalp. Vi to også ut relevante rele'er, men til ingen nytte.

Så vi gav opp, men nå ville ikke bilen starte. Har lest litt i E L S A, og ser at bl.a. startsperren er innebygget i sentralstyremodulen (393). Mulig den har tatt kvelden, men kanskje noen andre har hatt lignende problem?

mvh

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde det ikke være garanti på denne fortsatt da? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger ikke startsperren i instrument på denne da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står nok noe sånt som at "The immobilizer control unit -J362- is integrated in the convenience system central control unit -J393-

If the immobilizer control unit is defective, the convenience system central control unit -J393- must be renewed"

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått meg en VAS5054a og kjørt diagnose på bilen. Det ser ut for at fellesnevneren er can-bus og manglende kommunikasjon mellom flere av enhetene. Har ikke funnet noen andre konkrete feil enn av can-bus gateway'en ikke får de ulike enhetene til å snakke sammen.

Ang garanti så er bilen akkurat over 3 år, men skal nå høre med møller

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her bør vel kunne gå under reklamasjon, selvom nybilgarantien er utløpt.

Er slik jeg ser det en vesentlig feil, som ikke burde forventes på en såpass ny bil.

Ta kontakt med Møller, så får vi tro du møter på forståelsesfullt og behjelpelig personell :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått meg en VAS5054a og kjørt diagnose på bilen. Det ser ut for at fellesnevneren er can-bus og manglende kommunikasjon mellom flere av enhetene. Har ikke funnet noen andre konkrete feil enn av can-bus gateway'en ikke får de ulike enhetene til å snakke sammen.

Rune

Iom at fellesnevner er canbus og blir styrt av elektroniske signaler så ville jeg kanskje satt en liten knapp på batteriet? Siden det er flere som er rammet. Står det noe som Short to ground på noen av de feilkodene kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo Rune, lenge siden sist. Står bra til?

På min '07 Passat 3C ga startsperren opp, med lignende diffuse problemer. Bl.a problemer med å låse førerdør, parkbrems og bakkestart-assistent som fungerte sporadisk. Endte med at Møller skiftet rattstamme og komfortmodul, og kodet opp igjen. Dette gikk på reklamasjon, og vi har ikke hatt noen av disse problemene igjen.

Men skal sies at jeg er bekymret når jeg ser hva slike ting koster (26.000kr) og at vi nærmere oss utløp av reklamsjonsfrist...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune

Ja, dette er ikke noe problem å få på reklamasjon. Har fått nye xenonpærer montert på reklamasjon på bil som har vært 4 år og nærmere 90.000 km..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norsk kjøpslov sier 5 år på ting som er forventer å holde lengre. Så dette skal ikke være noe problem å få på kjøpslov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møller (importør) i dag, men det var ikke snakk om å få dette på garanti / reklamasjon. Er nå 12 dager siden bilen fylte 3år.. Skal få feilsøkt litt mer på egenhånd så snart jeg får tid, men vil tro det har noe med strømtilførsel eller en boks (CAN-BUS GW?) som er defekt.

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møller (importør) i dag, men det var ikke snakk om å få dette på garanti / reklamasjon. Er nå 12 dager siden bilen fylte 3år.. Skal få feilsøkt litt mer på egenhånd så snart jeg får tid, men vil tro det har noe med strømtilførsel eller en boks (CAN-BUS GW?) som er defekt.

Rune

Dette kan da ikke være rett, alt av elektronikkfeil dekkes i 5 år. Svigerfar har hatt masse feil på sin 06 passat og det har blitt reparert innenfor 5 års reklamasjonsfrist,

Men er bilen derimot importert utenom møllersystemet har du dårlige odds da fabrikkgarantien er 2 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune

Ville ikke gitt meg på dette. Ta en tur innom nærmeste Møller forhandler og forhør deg litt. Og sier de der at elektriske feil på 3år gammel bil er helt normalt og det ikke er laget for å vare lenger så si at du vil ha det skriftlig. Kommer nok til å slite litt der. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette må du ikke gi deg på. Det er dessverre mange man kan snakke med innenfor Møller-konsernet som svarer helt forskjellig på samme spørsmål når det er snakk om reklamasjon. Det er bare å ta en telefon til NAF og sjekke hva de mener om dette, evt. forbrukerrådet. Hvis du eller faren din ikke er medlem kan jeg evt. ta en henvendelse på det for dere, bare send meg en PM om det er interessant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om han har hatt service på merkeverksted har han vel mobilitetsgaranti. Men uansett skal dette dekkes av reklamasjon. Men det er trist at sånt skjer 12 dager etter at "garantien" utløper. Det er enda mer trist å få sånn behandling av noen i Møller systemet. Håper det løser seg greit :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal godt gjøres å sno seg unna reklamasjonsretten ihvertfall, spesielt på en sånn feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om han har hatt service på merkeverksted har han vel mobilitetsgaranti.

Hva har mobilitetsgaranti med dette å gjøre da ?

Reklamasjonsretten er vel ganske klar her om det er en norskkjøpt bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan si til dem at hvis de ikke fikser dette a.s.a.p., så gir jeg fullstendig f... i å bestille ny CC fra dem! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har norsk kjøpslov i 5 år og inntill 100 000km. Er bilen norsk kjøpt og innenfor dette så dekker Møller dette. Er ikke noe tvil om det en gang...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har norsk kjøpslov i 5 år og inntill 100 000km. Er bilen norsk kjøpt og innenfor dette så dekker Møller dette. Er ikke noe tvil om det en gang...

For det første er det Forbrukerkjøpsloven som kommer inn her, såfremt salget ikke er mellom to privatpersoner. Da er det Kjøpsloven som kommer inn.

Hvor i Forbrukerkjøpsloven er det regulert at reklamasjon dekkes kun opptil 5 år/100 000 km?

Såvidt meg bekjent er det fem år som gjelder. Ingen km-begrensning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på denne rapporten som egentlig omhandler utvidet garanti på VW: http://forbrukerportalen.no/produkter/22845/

Legg spesielt merke til forbrukerrådets kommentar nederst: "Forbrukerrådet mener det er fem års reklamasjonsrett på samtlige av disse 25 punktene ved normal bruk av bilen."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første er det Forbrukerkjøpsloven som kommer inn her, såfremt salget ikke er mellom to privatpersoner. Da er det Kjøpsloven som kommer inn.

Hvor i Forbrukerkjøpsloven er det regulert at reklamasjon dekkes kun opptil 5 år/100 000 km?

Såvidt meg bekjent er det fem år som gjelder. Ingen km-begrensning.

Riktig. Det er ikke regulert at den kun gjelder til 100' km. Det er det forhandlerne selv som har "bestemt", men det kommer nok litt an på hva slags feil det handler om, og forventet levetid på det som har gått i stykker. En motor er f.eks. forventet å vare lenger enn 101.000 km.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig. Det er ikke regulert at den kun gjelder til 100' km. Det er det forhandlerne selv som har "bestemt", men det kommer nok litt an på hva slags feil det handler om, og forventet levetid på det som har gått i stykker. En motor er f.eks. forventet å vare lenger enn 101.000 km.. :)

Nå kan hverken importør eller forhandler gå utenpå lovverket. Da vil de få et problem, og vil nok særdeles sjelden vinne frem om man trekker saken langt nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kan hverken importør eller forhandler gå utenpå lovverket. Da vil de få et problem, og vil nok særdeles sjelden vinne frem om man trekker saken langt nok.

Selvsagt, men det er hele tiden her snakk om et definisjonsspørsmål, om det som har gått i stykker er forventet å ha lenger levetid eller ikke. Her er det ingen tvil, men når man passerer 100' km så er det ikke lenger like naturlig at alt skal vare, selv om bilen ikke er 5 år ennå.

F.eks.: På nyere bruktbiler (f.eks. min) så får man også 5 års reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler. Men det er jo ikke naturlig at man kan reklamere på like mye på en bil som er 7 år og gått 150.000 km som en som er 4 år og gått 100.000.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt, men det er hele tiden her snakk om et definisjonsspørsmål, om det som har gått i stykker er forventet å ha lenger levetid eller ikke. Her er det ingen tvil, men når man passerer 100' km så er det ikke lenger like naturlig at alt skal vare, selv om bilen ikke er 5 år ennå.

F.eks.: På nyere bruktbiler (f.eks. min) så får man også 5 års reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler. Men det er jo ikke naturlig at man kan reklamere på like mye på en bil som er 7 år og gått 150.000 km som en som er 4 år og gått 100.000.

Tjah. Det spørs.

La oss si at bilen kjøpes ny av forhandler A i 2005. I 2012 selges den brukt av forhandler B, og vedkommende som kjøper den brukt av forhandler B har faktisk fem års reklamasjon - uten km-begrensning - mot forhandler B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.