#26 Skrevet Mars 16, 2012 Som nevnt over vil det avgjørende etter at man har funnet at man er innen for den absolutte (5 år ved forbrukerkjøp av bil, 2 år eller avtalt reklamasjonstid ved privatkjøp / som næringsdrivende) og relative (innen rimelig tid) reklamasjonsfristen måtte vurdere om feilen utgjør en mangel i rettslig forstand og der vil alder, kjøpesum og andre omstendigheter være avgjørende. Forbrukertvistutvalget har kommet med mange avgjørelser som kan belyse grensegangen. Her høres det ut som om man er innenfor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mars 16, 2012 Tjah. Det spørs.La oss si at bilen kjøpes ny av forhandler A i 2005. I 2012 selges den brukt av forhandler B, og vedkommende som kjøper den brukt av forhandler B har faktisk fem års reklamasjon - uten km-begrensning - mot forhandler B. Dette stemmer, men med forbehold... Sunn fornuft er vel cluet i slike saker. Jeg hadde en case overfor Autostrada der dynamoen på min 2006 modell A4 tok kvelden da bilen var 5 og 1/2 år gammel og hadde gått 99 000km. Jeg kjøpte bilen av dem 2-3 mnd før den bilen ble 5 år. Ble noen runder hos forbrukerrådet, de meglet, men de anbefalte meg faktisk å godta en regning på 2700kr (dyamoen kostet 7000kr). De mente jeg ville tape hos forbrukertvistutvalget.... Jeg hadde til og med NAF med på min side. Autostrada sa jeg kunne få dynamoen til innkjøpspris, men slo av 1500kr. Men jeg måtte ut med 2700kr... Saksbehandleren hos forbrukerrådet omtalte kontakten sin hos Autostrada med fornavn, og de bodde i samme by... Han svarte ikke på om de hadde mange saker relatert til Autostrada, men en telefonvakt røpte seg på tlf en gang hun lette etter saken min, "oj, her var det mange saker....". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mars 16, 2012 Forbrukertvistutvalgets avgjørelser er ofte totalt på bærtur, sågar så på bærtur at det bryter med normale mennesker rettsoppfatning, se link under. Ødelagt bruktbil er selgers ansvar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mars 16, 2012 Tjah. Det spørs.La oss si at bilen kjøpes ny av forhandler A i 2005. I 2012 selges den brukt av forhandler B, og vedkommende som kjøper den brukt av forhandler B har faktisk fem års reklamasjon - uten km-begrensning - mot forhandler B. Ja, er vel mer eller mindre det jeg skriver her. Iflg. loven har du, som du og jeg skriver, 5 års reklamasjonsfrist fra du kjøper bilen brukt hos forhandler B. Men loven tar hele tiden utgangspunkt i at feilen som oppstår er noe som har en lengre forventet levetid. Og ift. det siste du skriver: Alt dette beviser jo bare at når en bil etterhvert har gått langt (over 100' km) så blir det alltid en vurderingssak om det dekkes av reklamasjon eller ikke. Man hører jo om de som har eksosanlegg som ryker rundt 100' km hvor regningen deles mellom kjøper og selger, dynamo som ryker ved 99' km som ikke blir 100% dekket av selger og motorhavarier hvor hele regningen dekkes av selger, fordi sistnevne har en lengre forventet levetid. NAF mente f.eks. ikke at det ville være åpenbart at defekt p-sensor på min bil skulle dekkes av reklamasjonsrett overfor forhandler, ettersom dette er en del som sitter utsatt til (både for støt, dritt osv.). De mente derimot jeg kunne forhøre meg med forhandler. På dette tidspunkt var bilen ca 6 år, gått langt under 100' km, men jeg hadde 5 års reklamasjonsrett overfor forhandler jeg kjøpte den brukt av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mars 16, 2012 Det kom vel kanskje ikke så godt frem her, men bilen er bruktimportert, så det hjelper ikke akkurat på overfor Møller. Bilen har forøvrig bare gått 46000 km. så burde forvente at noe slikt ikke skulle oppstå etter så kort tid / kjørelenge. Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Mars 16, 2012 Det kom vel kanskje ikke så godt frem her, men bilen er bruktimportert, så det hjelper ikke akkurat på overfor Møller. Bilen har forøvrig bare gått 46000 km. så burde forvente at noe slikt ikke skulle oppstå etter så kort tid / kjørelenge. Rune Da er det garanti- og reklamasjonsregler i landet du har importert bilen fra som gjelder. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Mars 16, 2012 Hvis det er bruktimport så er det heller ikke 3års garanti, da er det bare 2års fabrikkgaranti. Det siste året er noe møller stilte når de tok inn bilene til landet. Nå har de da valgt å stille med hele 3 år ekstra slik at man får 5års garanti ved nybilkjøp. Er bilen tatt inn privat så kan heller ikke Møller ta noe på reklamasjon, for hva skal du reklamere mot? At de selger vw og derfor må de betale for noe som noen andre har solgt? Det er det firma/den personen som tar inn bilen til landet så må stille med reklamasjonsrett mot eventuelt kjøper (far din) av bilen. Tviler på at det er noe å hente fra forhandler i utlandet med mindre de har gitt en ekstra garanti. Hvis jeg ikke husker helt feil så frafaller reklamasjon når bilen blir registrert i annet land. Men dette er jeg faktisk ikke helt sikker på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Mars 16, 2012 Jepp, stiller seg annerledes da, dessverre, og da er vi tilbake til spørsmålet ditt om hvordan man kan løse problemet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Mars 16, 2012 Tjah. Det spørs.La oss si at bilen kjøpes ny av forhandler A i 2005. I 2012 selges den brukt av forhandler B, og vedkommende som kjøper den brukt av forhandler B har faktisk fem års reklamasjon - uten km-begrensning - mot forhandler B. Reklamasjonsretten gjelder jo fra en vare er ny, hvor kommer det fram at reklamasjonstiden "nullstilles" hver gang en forhandler selger en brukt vare? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Mars 16, 2012 Dersom du mener bilen har en mangel som selger er ansvarlig for, må du gi beskjed til selger senest 5 år etter at du overtok bilen. Det betyr at du normalt ikke kan klage på mangler som viser seg mer enn fem år etter at du overtok bilen, med mindre selger i en garantiavtale har påtatt seg ansvar i en lengre periode. http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_bilforhandler/1253088526.24/1253089581.9 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Mars 17, 2012 Jepp, Petter har koll på tingene Står også i kontrakten min med forhandler, at jeg har 5 års reklamasjonsrett fra jeg kjøpte bilen. Men jeg ser på den reklamasjonsretten som noe som vil gjelde om det er noe mer alvorlig som dukker opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Mars 17, 2012 Reklamasjonsretten gjelder jo fra en vare er ny, hvor kommer det fram at reklamasjonstiden "nullstilles" hver gang en forhandler selger en brukt vare? Da vil jeg spørre deg. ..hvor i Forbrukerkjøpsloven fremgår det spesifikt at det gjelder kun fra varen er ny? Det fremgår at fristen for å reklamere er fem år, og at man skal gjøre det så snart som mulig (§27) I §1 fremgår det at loven gjelder salg mellom forbruker og næringsvirksomhet Jeg har lest raskt igjennom loven, og jeg kan ikke se at det spesifikt står noe sted det du hevder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet April 30, 2012 CC´en har våknet til live igjen. Vi kjøpte ny CAN-BUS gateway hos Møller i Bergen, men fikk ikke til å kode den. Så Møller fikk saken med å kode den for oss. Kort historie så klarte de det heller ikke. Uvisst hva de har holdt på med, men ble presentert for en regning på 20.000 i dag, hvor det var medgått 20,5t til "Feilsøking". Vet ikke helt hva vi skal si til dette annet at de har tatt litt av med fakuteringen, muligens grunnet dårlig kunnskap om bilelektro? Stille sjokkert over Møller Drotningsvik, og kommer nok ikke til å gå der flere ganger. Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Mai 2, 2012 Herrejemini 20,5t er rett og slett uhørt. Det tar maks 2-3t å skifte denne på egenhånd med vag-com tilgjengelig. Strengt tatt holder det i praksis å lese ut "Installation List" (med vag-com), og krysse av for ditto i den nye gatewayen. Trengs koding av selve gatewayen leser man ut koden fra eksisterende gateway også legger det over på den nye. Eneste problemet som kan oppstå er om den nye gatwayen har flere "kanaler" enn den gamle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...