Spørsmål angående montering av justerbart

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående montering av justerbart,

På demperne foran så er det en sånn kjeglelignende sak som står på toppen, sikkert et teit spørsmål men skal denne bort? Regner med den skal det for det er vel bare for transporten sin del.

Også sikkert et enda teitere spørsmål, blir bilen lavere dess mer man skrur "mutrene" nedover?

Og et siste, noen som har bytta dempere bak på en golf IV stasjonsvogn før?

Må man av med ting å tang inni bilen eller er det bare å skru av de to boltene man ser opp i hjulbuen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Den kjeglelignende saken du har øverst på demperne (om den sitter under toppmutteren, vel og merke) er den øvre fjærskåla og den må være der. Den originale fjærskåla skal ikke brukes mer.

 

2) Ved å skru nedover flytter du nedre fjærskål ned og følgelig blir bilen lavere *JUBEL*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Den kjeglelignende saken du har øverst på demperne (om den sitter under toppmutteren, vel og merke) er den øvre fjærskåla og den må være der. Den originale fjærskåla skal ikke brukes mer.

 

2) Ved å skru nedover flytter du nedre fjærskål ned og følgelig blir bilen lavere *JUBEL*

 

Den helt øverste skåla med lageret å det der må vel være der? Alltså den du skrur løs for å få demperen fri fra bilen.

 

Her er skåla jeg mener:

CIMG0071.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildet viser den øvre fjærskåla, ja. Oppå der igjen skal styrelageret ditt (altså mellom mutteren og fjærskåla).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, å oppå der igjen ska vel den derre gummi klumpen å den øverste fjærskåla som jeg har fra før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, å oppå der igjen ska vel den derre gummi klumpen å den øverste fjærskåla som jeg har fra før?

 

OK. Da har jeg telt til ti og tatt en stor slurk coola.

 

Gjør slik.

 

1) Komprimer fjæra på originalfjærbeinet med to stk fjærklemmer. Løsne toppmutteren og ta ut styrelageret (omtalt som gummiklumpen av deg). Denne og mellomleggsskiva trenger du til Gewinden.

 

2) Skru nedre fjærskål på Gewinden langt nok ned til at fjærene er uten spenn (vet ikke om du har hovedfjær og hjelpefjær på Gewinden din).

 

3) Løsne toppmutteren, tre nedpå styrelageret og mellomleggsskiva og skru til toppmutteren med riktig moment (finner du i Haynesmanualen. Om du ikke har en slik; skaff en! Dette er et uvurderlig hjelpemiddel!).

 

4) Gjør tilsvarende med det andre fjærbeinet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Da har jeg telt til ti og tatt en stor slurk coola.

 

Gjør slik.

 

1) Komprimer fjæra på originalfjærbeinet med to stk fjærklemmer. Løsne toppmutteren og ta ut styrelageret (omtalt som gummiklumpen av deg). Denne og mellomleggsskiva trenger du til Gewinden.

 

2) Skru nedre fjærskål på Gewinden langt nok ned til at fjærene er uten spenn (vet ikke om du har hovedfjær og hjelpefjær på Gewinden din).

 

3) Løsne toppmutteren, tre nedpå styrelageret og mellomleggsskiva og skru til toppmutteren med riktig moment (finner du i Haynesmanualen. Om du ikke har en slik; skaff en! Dette er et uvurderlig hjelpemiddel!).

 

4) Gjør tilsvarende med det andre fjærbeinet.

 

Er ikke helt molbo :P

Den derre gummiklumpen jeg snakka om er jo selvfølgelig gammel fjærskåla som er i mellom karroseri og demper., den har sånn gummi øverst (ikke styrelageret). Har bytta fjærer 2 ganger så jeg trenger ikke noe haynes bok.

Det var bare det at det så litt annerledes ut.

Jeg har både hovedfjær og hjelpefjær.

Takk for god hjelp : ja :

Vet du forresten hvordan man får av bakdemperne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt molbo :P

Den derre gummiklumpen jeg snakka om er jo selvfølgelig gammel fjærskåla som er i mellom karroseri og demper., den har sånn gummi øverst (ikke styrelageret). Har bytta fjærer 2 ganger så jeg trenger ikke noe haynes bok.

Det var bare det at det så litt annerledes ut.

Jeg har både hovedfjær og hjelpefjær.

Takk for god hjelp : ja :

Vet du forresten hvordan man får av bakdemperne?

 

HEHE. Godt å vite (at du ikke er Molbo, mener jeg;)).

 

Har aldri tatt i en Golf 4 bak, så der er jeg dessverre blank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEHE. Godt å vite (at du ikke er Molbo, mener jeg;)).

 

Har aldri tatt i en Golf 4 bak, så der er jeg dessverre blank.

 

Jeg fant det ut : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.