#1 Skrevet April 14, 2005 Hvor brede dekk kan man ha foran og bak før c4 begynner å spore? 235-245-255? Vet det finnes mange tråder om c4 og dekk og felg angående hvor mye det faktisk er plass til, men lite står skrevet om sporingsegenskapene/vegholdning.. vurderer 235 evt 245 på alle fire 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2005 Kjører 235 på min s6, sporer litt, men ikke alvorlig plagsomt... MEN kommer veldig an på dekkvalg, dvs merke og utforming, kjører på Pirelli Pzero Nero nå, på mine tidligere biler har jeg sverget til Goodyear F1 Gsd, disse henger som faen på veien, men sporer godt uansett dim... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2005 Er vel litt vesentlig åssen innpress man kjører med også da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2005 hadde 235/35 19 på S4èn jeg hadde, det var ikke noe problem... Tester også straks mine nye hjul med 235/40 18" på S6èn min,... De jeg skal ha på er 9" brede som har innpress 30... Det blir skummelt og spennende, testet de på i lakkverkstedet her om dagen, ble i grunn litt for breie bak(1 cm ut), men det gir jeg i grunn litt blanke i, selv om jeg håpte det ble "langsmed" hjulbuen(sett ovenfra liksom), sporet på dekket er likevel litt innenfor, uten at dekkene ser særlig strekt ut... Har Kw høydejusterbart, så jeg må ofre litt dybde for å ha de på, men det er greit siden jeg har barn å ha med i den og... Oppdatering på "sporing" med nylig firehjulskontrollert bil kommer så fort som mulig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2005 S6 plus'en har 255/40 17 originalt, uten at det spora noe voldsomt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 14, 2005 Jettaen jeg hadde for noen år siden hadde jeg først Conti dekk på,så skiftet jeg til Toyo Proxes. Spora noe helt sykt med Conti dekkene.....Toyo dekkene var som å kjøre en annen bil. Men som nevnt over her,det kan variere fra dekk-merke til dekk-merke,innpress på felg,bredde på felg osv osv. Mange faktorer som spiller inn. Jeg kjørte forresten med Borbet T 8x14 ET15 med 195/45-14 dekk på Jettaen min. Tysker-stuk med andre ord 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2005 På min s4 sitter det originale 16" felger med 225/60-16 Falcon dekk, aldri kjørt bil som sporer så jævlig Har lyst på 18" RS6 felger, og da trenger jeg tips fra dere om hva slags dekk merke man skal bruke for å slippe sporings helvete (hvis det går ann da) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2005 På min s4 sitter det originale 16" felger med 225/60-16 Falcon dekk, aldri kjørt bil som sporer så jævlig Har lyst på 18" RS6 felger, og da trenger jeg tips fra dere om hva slags dekk merke man skal bruke for å slippe sporings helvete (hvis det går ann da) Bridgestone bør du styre unna... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2005 Husk på at C4 begynner å få et "gammelt" understell. Tror du skal ha flaks hvis du finner en dekk/felg kombinasjon som ikke sporer på disse bilene. Jeg har samme dekk/felger på A4 som jeg hadde på S6, og må si at det er natt og dag. Har også lagt merke til at du kan øke/redusere sporing ved å endre luftmengdene i dekkene. Drit i sporinga, og kjøp det som du synest er kult til bilen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2005 Husk på at C4 begynner å få et "gammelt" understell. Tror du skal ha flaks hvis du finner en dekk/felg kombinasjon som ikke sporer på disse bilene. Jeg har samme dekk/felger på A4 som jeg hadde på S6, og må si at det er natt og dag. Har også lagt merke til at du kan øke/redusere sporing ved å endre luftmengdene i dekkene. Drit i sporinga, og kjøp det som du synest er kult til bilen! Samme sier jeg.. Er jo skjelden at en bil sporer så mye at det er direkte irriterende..... (bortsett fra kompisen min sin MR2... der måtte man være klar for hva som helst......) Kjøp det som ser bra ut, resten er jo vanesak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2005 Har også lagt merke til at du kan øke/redusere sporing ved å endre luftmengdene i dekkene. Og hvilken retning fyller/tømmer man for å oppnå minst mulig sporing? hvilket dekktrykk liksom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 18, 2005 husk nå på at C4 er blitt en gammel bil, og de har en bøtte med foringer både på for og bakhjuls oppheng. Er disse halvslappe så vil den også leve mye mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 18, 2005 Og hvilken retning fyller/tømmer man for å oppnå minst mulig sporing? hvilket dekktrykk liksom? Finn en bensinstasjon som har bra måler, og prøv deg frem. Merket også at dekken ikke sporet når jeg fikk de nye, men etter noe mil, sporet den veldig. Fikk det litt bedre når jeg hadde i litt mer luft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 18, 2005 Drit i sporinga, og kjøp det som du synest er kult til bilen! Har kjørt bil som sporer i årevis, det er ikke noe problem for meg. Man holder seg jo våken på langkjøring da Tenkte bare jeg skulle unngå at jeg fant igjen samboeren og bilen i en tunellvegg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 19, 2005 Må jo si meg uenig i utsagnene om at C4'ens hjuloppheng er dårlig. Alt etter hvordan service som er utført her. Ser for meg at en 1995 A4 med sliten multi-knirk/-link er mye slappere enn en godt vedlikeholdt 1995 A6 med mcpherson. Billigere og enklere å bytte foringer på C4'en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 19, 2005 Må jo si meg uenig i utsagnene om at C4'ens hjuloppheng er dårlig.Alt etter hvordan service som er utført her. Ser for meg at en 1995 A4 med sliten multi-knirk/-link er mye slappere enn en godt vedlikeholdt 1995 A6 med mcpherson. Billigere og enklere å bytte foringer på C4'en. Hjulopphenget er ikke dårlig på C4, men det er langt fra så moderne som multiknirk. Tror ikke det er nok at multi knirk er sliten, for at den skal ligge like dårlig på veien som en C4, da tror jeg den skal mangle noen skruer også. Faktisk har til og med A2 mye mer moderne hjuloppheng enn C4. På veeldig svingete vei, kjører jeg like raskt med A2 med 185/55-15 og originalt understell, som jeg gjorde med 95' S6 med 245/40-17 og komplett Eibach/Sachs understell. Det eneste som du har rett i, er at det er billigere og enklere å bytte foringer på C4, og de holder også mye lenger. Dvs at kjøper du original multilink nå, varer den sikkert minst like lenge som C4 bærearmene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 19, 2005 Nå skal dere ikke gre alle C4 under en kam da... Jeg har hatt både '93 S4 med originalt sportsunderstell, og S6 Plus, og Plus'en lå MYE bedre på veien, og understyrte mye mindre. Faktisk antydninger til overstyring innimellom. Forskjellen var med andre ord veldig stor på de to, selv om begge er bygget på C4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 19, 2005 Nå skal dere ikke gre alle C4 under en kam da... Jeg har hatt både '93 S4 med originalt sportsunderstell, og S6 Plus, og Plus'en lå MYE bedre på veien, og understyrte mye mindre. Faktisk antydninger til overstyring innimellom. Forskjellen var med andre ord veldig stor på de to, selv om begge er bygget på C4 S6 plussen er nok en del hvassere enn de fleste andre C4'ne, men TROR alikevell ikke det blir det samme som multilink. Har prøvd S6+, og må si det hvirkelig er helt rått! Kunne godt tenkt meg en slik en hadde jeg hatt råd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 19, 2005 Understellet har akkurat samme oppbygning og konstruksjon på S6+ som alle de andre C4-bilene, men den har andre fjærer og muligens tykkere stabilisatorer. Litt større bremser foran, men samme bremser bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 19, 2005 Understellet har akkurat samme oppbygning og konstruksjon på S6+ som alle de andre C4-bilene, men den har andre fjærer og muligens tykkere stabilisatorer. Litt større bremser foran, men samme bremser bak. ....og det merker du godt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...