#1 Skrevet Mars 16, 2012 2003 Audi A6 2.5TDIQ. Etter en liten tur nå kom det litt røyk ut bak når jeg stoppet. Ser det er litt olje i begge rørene ut av potta. Hva skyldes dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 16, 2012 Turbo som er synderen? Km. på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 16, 2012 blilen har gått 191000km. Synes jeg hører noen klakkelyder innimellom, men vet ikke hvor det kommer fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 16, 2012 blilen har gått 191000km.Synes jeg hører noen klakkelyder innimellom, men vet ikke hvor det kommer fra. klakkelyder kan vere så mangt, så du må prøve å finne ut kor det kjem frå, kan vere motor, understell eller ein liten bagatell! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 16, 2012 (endret) Kan det være noe annet enn turbo'n? Tenkte å tørke bort i morgen. Å starte opp å se mere. Er det skadelig å kjøre med en bil med ødelagt turbo? Hva kan skje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 16, 2012 Kan det være noe annet enn turbo'n? Tenkte å tørke bort i morgen. Å starte opp å se mere. Er det skadelig å kjøre med en bil med ødelagt turbo? Hva kan skje? Om turboen lader og bilen går som før så ska du ikkje vere redd for noko, men det kan jo vere at turboen e begynt å bli slitten! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 16, 2012 Hvordan vet man om den lader riktig og nok? Om man har kjørt med dette en stund så blir den vel gradvis dåligere og man legger kanskje ikke merke til det? Hvordan finner man ut om den er sliten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 16, 2012 (endret) Går bilen som før? Om ein kjøre FOR fint med turboen så vil den bli dårlig, viktig å blåse ut av turboen av og til med kraftige pådrag men IKKJE når turboen eller motoren er kald må ha normal temp på motor... Men ein ting du kan gjere for å finne ut om turboen er sliten så kan du ta av slangen som sitter på turboen frempå og kjekke slakken i snurra... inni rundingen på bilde:) litt slakk er vanlig men om vifte greia tar i veggene rundt så er den defekt! tilfeldig turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 16, 2012 Har litt for lite peiling på dette til å teste dette selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 16, 2012 Har litt for lite peiling på dette til å teste dette selv. Men du burde no merke om bilen går som før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 16, 2012 Sikker på at det er olje og ikke bare kondens blandet med sot? Er jo typisk kondenstid av året nå Lukter det svidd og ryker blått? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 16, 2012 Og bruker bilen olje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 16, 2012 Slapp av fatter'n å kjørte inn i garasjen. Han sa det røyk litt fra pottene. Tok fingern inn og det var ikke reint vann i alle fall.Ble litt sort på fingeren. Må sjekke litt bedre i morgen. Kjørte fra garsjen og 1-2 km. Handlet i butikken å kjørte tilbake. Det var 40km/t grense hele veien. Så gikk kanskje i 50-60km/t. Bor i Oslo. Det var + 5.5 grader. Bløt vann/sot. Skal det ryke? Når jeg hadde stoppet bilen og gikk ut røyk det ikke veldig, men som å legge en sigarett i vært løp tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 16, 2012 Vanlig at ein diesel rykke kvitt ved pådrag med kald motor og det kan rykke svart ved pådrag med varm motor men ikkje ellers egentlig! Men lukt på det som ligger i potta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 16, 2012 Få først få sjekket hva slags farge røyken er. Litt røyk når det temperaturen er nærme 0º C er ikke unormalt. Hvit/grå røyk = vann/vanlig eksos ved lave temperaturer. Svart røyk = uforbrent drivstoff. Blå røyk = olje. Med noen forbehold, selvsagt. Sot vil det jo alltid være i eksospottene, logisk nok, og kondens er heller ikke unormalt nå om dagen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 17, 2012 Å kjøre med gåen turbo er ikke bra i det hele tatt, null stress å kjenne på den; Av med slange, kjenn på slakke opp og ned, litt er ikke uvanlig. Snurr gjerne rundt på den. Samtidig som du snurrer så prøver du å rikse litt opp og ned, merker du at den tar i, evt hører skrapelyd, så er den gåen. Du kan også sjekke for slakk inn og ut, det skal være minimalt->ingenting. Har du slakke inn og ut, så er det ikke bra. Turboen er ofte oppe i turtall på over 100.000rpm, og da er det siste du vil at den skal skrape borti "huset" sitt. Legger ved et bilde som viser resultatet av hva et turbohavari kan resultere i Her lå det store biter i intercooler, før kjøleribbene, og det lå strødd med biter i området rundt turbo. Selve "viftedelen" fant jeg delt i 2, den lå nedi ramma under turboen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 17, 2012 Den turboen er det til ein diesel bil? Hadde det vert ein bensiner turbo så hadde eg skjønt det men diesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 17, 2012 Fatter har hatt en A4 1,8TQ. Etter ca 90.000km stod det et hav av røyk ut bak. Da var turboen gått. 5 år senere hadde denne på service. De mente turboen var gåen igjen. Den var full av olje. Merket ikke noe på draget. Var lik etter at den ble byttet. Har du et bildet av bilen når turboen er satt sammen igjen så jeg ser forskjellen? Er ingen mekanikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 17, 2012 Første du bør sjekke er om bilen bruker olje. For litt dritt vil det alltid ligge i eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 17, 2012 Den turboen er det til ein diesel bil? Hadde det vert ein bensiner turbo så hadde eg skjønt det men diesel? Hvorfor? det er jo ofte at dieselturboene lader mer en bensin. den på bilde er vel fra ein Volvo lastebil tenker eg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 18, 2012 Den turboen er det til ein diesel bil? Hadde det vert ein bensiner turbo så hadde eg skjønt det men diesel? Er til en 12 liters diesel-rekke6 på 450hk eller noe sånn. Dieselmotorer har høyere kompresjon, og trenger mer luft en bensinmotorer. MYE mer... Ontopic: I senter der så ser du "skovel"hjulet, også har jeg tegna med blått på selve "skovlene". Disse må ikke ta i veggen, som jeg har merka med rødt. Den gule pila viser slakk sideveis, altså høyre-venstre på bildet. Det er ikke uvanlig at det er slakke der. Du holder 2 fingre på mutteren som sitter i midten og snurrer rundt på det hjulet, samtidig som du rikser og kjenner på "høyre-venstre"slakken. Kjennes det ut som den tar i, så bør du ikke kjøre med bilen. Som du ser, står turboen min på gulvet, så den grønne pila indikerer slakken opp og ned, dette skal være minimalt->ingenting. Har du mye slakk der, så er turboen kaputt. Håper du ble litt klokere Spør om det er noe mer! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...