Olje i eksosrøret. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

2003 Audi A6 2.5TDIQ. Etter en liten tur nå kom det litt røyk ut bak når jeg stoppet. Ser det er litt olje i begge rørene ut av potta. Hva skyldes dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo som er synderen?

Km. på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blilen har gått 191000km.

Synes jeg hører noen klakkelyder innimellom, men vet ikke hvor det kommer fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blilen har gått 191000km.

Synes jeg hører noen klakkelyder innimellom, men vet ikke hvor det kommer fra.

 

klakkelyder kan vere så mangt, så du må prøve å finne ut kor det kjem frå, kan vere motor, understell eller ein liten bagatell!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være noe annet enn turbo'n?

 

Tenkte å tørke bort i morgen. Å starte opp å se mere. Er det skadelig å kjøre med en bil med ødelagt turbo? Hva kan skje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være noe annet enn turbo'n?

 

Tenkte å tørke bort i morgen. Å starte opp å se mere. Er det skadelig å kjøre med en bil med ødelagt turbo? Hva kan skje?

 

Om turboen lader og bilen går som før så ska du ikkje vere redd for noko, men det kan jo vere at turboen e begynt å bli slitten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet man om den lader riktig og nok? Om man har kjørt med dette en stund så blir den vel gradvis dåligere og man legger kanskje ikke merke til det? Hvordan finner man ut om den er sliten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går bilen som før?

Om ein kjøre FOR fint med turboen så vil den bli dårlig, viktig å blåse ut av turboen av og til med kraftige pådrag men IKKJE når turboen eller motoren er kald må ha normal temp på motor...

Men ein ting du kan gjere for å finne ut om turboen er sliten så kan du ta av slangen som sitter på turboen frempå og kjekke slakken i snurra... inni rundingen på bilde:)

 

litt slakk er vanlig men om vifte greia tar i veggene rundt så er den defekt!

tilfeldig turbo

64_-2039246320.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt for lite peiling på dette til å teste dette selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt for lite peiling på dette til å teste dette selv.

 

Men du burde no merke om bilen går som før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det er olje og ikke bare kondens blandet med sot?

Er jo typisk kondenstid av året nå

 

 

Lukter det svidd og ryker blått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bruker bilen olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slapp av fatter'n å kjørte inn i garasjen. Han sa det røyk litt fra pottene. Tok fingern inn og det var ikke reint vann i alle fall.Ble litt sort på fingeren. Må sjekke litt bedre i morgen. Kjørte fra garsjen og 1-2 km. Handlet i butikken å kjørte tilbake. Det var 40km/t grense hele veien. Så gikk kanskje i 50-60km/t.

Bor i Oslo. Det var + 5.5 grader. Bløt vann/sot. Skal det ryke? Når jeg hadde stoppet bilen og gikk ut røyk det ikke veldig, men som å legge en sigarett i vært løp tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig at ein diesel rykke kvitt ved pådrag med kald motor og det kan rykke svart ved pådrag med varm motor men ikkje ellers egentlig!

 

Men lukt på det som ligger i potta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få først få sjekket hva slags farge røyken er. Litt røyk når det temperaturen er nærme 0º C er ikke unormalt.

 

Hvit/grå røyk = vann/vanlig eksos ved lave temperaturer.

 

Svart røyk = uforbrent drivstoff.

 

Blå røyk = olje.

 

Med noen forbehold, selvsagt. Sot vil det jo alltid være i eksospottene, logisk nok, og kondens er heller ikke unormalt nå om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøre med gåen turbo er ikke bra i det hele tatt, null stress å kjenne på den;

Av med slange, kjenn på slakke opp og ned, litt er ikke uvanlig. Snurr gjerne rundt på den. Samtidig som du snurrer så prøver du å rikse litt opp og ned, merker du at den tar i, evt hører skrapelyd, så er den gåen.

 

Du kan også sjekke for slakk inn og ut, det skal være minimalt->ingenting. Har du slakke inn og ut, så er det ikke bra.

 

Turboen er ofte oppe i turtall på over 100.000rpm, og da er det siste du vil at den skal skrape borti "huset" sitt.

 

Legger ved et bilde som viser resultatet av hva et turbohavari kan resultere i :)

430100_10150734918561063_731376062_11979

 

Her lå det store biter i intercooler, før kjøleribbene, og det lå strødd med biter i området rundt turbo.

Selve "viftedelen" fant jeg delt i 2, den lå nedi ramma under turboen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den turboen er det til ein diesel bil? Hadde det vert ein bensiner turbo så hadde eg skjønt det men diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatter har hatt en A4 1,8TQ. Etter ca 90.000km stod det et hav av røyk ut bak. Da var turboen gått. 5 år senere hadde denne på service. De mente turboen var gåen igjen. Den var full av olje. Merket ikke noe på draget. Var lik etter at den ble byttet.

 

Har du et bildet av bilen når turboen er satt sammen igjen så jeg ser forskjellen? Er ingen mekanikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første du bør sjekke er om bilen bruker olje. For litt dritt vil det alltid ligge i eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den turboen er det til ein diesel bil? Hadde det vert ein bensiner turbo så hadde eg skjønt det men diesel?

 

Hvorfor? det er jo ofte at dieselturboene lader mer en bensin. den på bilde er vel fra ein Volvo lastebil tenker eg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den turboen er det til ein diesel bil? Hadde det vert ein bensiner turbo så hadde eg skjønt det men diesel?

 

Er til en 12 liters diesel-rekke6 på 450hk eller noe sånn. Dieselmotorer har høyere kompresjon, og trenger mer luft en bensinmotorer. MYE mer...

 

Ontopic:

I senter der så ser du "skovel"hjulet, også har jeg tegna med blått på selve "skovlene". Disse må ikke ta i veggen, som jeg har merka med rødt. Den gule pila viser slakk sideveis, altså høyre-venstre på bildet. Det er ikke uvanlig at det er slakke der. Du holder 2 fingre på mutteren som sitter i midten og snurrer rundt på det hjulet, samtidig som du rikser og kjenner på "høyre-venstre"slakken. Kjennes det ut som den tar i, så bør du ikke kjøre med bilen.

 

Som du ser, står turboen min på gulvet, så den grønne pila indikerer slakken opp og ned, dette skal være minimalt->ingenting. Har du mye slakk der, så er turboen kaputt.

 

IMG_2035.jpg

 

Håper du ble litt klokere :) Spør om det er noe mer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.