Ombygging av AAN ledningsnett "universalt"

Anbefalte innlegg

Driver og pusler litt smått med et AAN elnett om dagen.

Ledningsnettet tok jeg ut av en S4 94mod, og som nevnt mange ganger likner ikke dette i det hele tatt på et ABY/ADU/3B(80/90) elnett da alle koblinger osv er forskjellig.

Nå frem til poenget:

Planen er å fjerne alle overflødige ledninger og releer som jeg ikke trenger, da motor skal sitte i en 90q kun til banebruk.

Har via pinout på ECU kontakten lokalisert alle ledninger og kontakter som skal sitte på motor.

Hittil har jeg kommet over et par ting som jeg lurer på som hadde vært kjekt å få avklart før jeg pakker bort elnettet og glemmer alt jeg har gjort: rolleyes

1. Rele 364 forsynes av sort/grønn krets og går til pin27(ECU

powersupply terminal #15); er dette 12v tenning?

2. Det er 6stk sikringer på elnettet som jeg antar er forsyning 12v

a)15A Sort/grønn går til samleklemme samt til pin27 via rele 364; 12v konstant?

b)15A Sort/rød går til samleklemme og til pin37(Voltage supply 12+); 12v konstant?

c)5A Hvit/sort ledning direkte til pin18(ECU power supply terminal #30); 12v tenning?

d)12A Rød ledning går til samleklemme, 3stk røde ledninger går videre til motorrom

(har ikke målt meg frem hva de går til); 12v konstant?

e)12A Gul ledning går til Lambda samt til rele til afterrun pumpe; 12v konstant?

f) 12A Hvit/sort går direkte til kontakten til afterrun pumpe; 12v konstant?

3. Gjennomgåede for pkt 1 og 2 er å avgjøre hvilke ledninger som skal til konstant 12v og hva som er tenning, hva er forskjellen på terminal #15 og #30, forsjellige steg på tenninga?

4. Den 2pola sensoren i vannrail, er dette kun en termobryter for afterrun pumpa?

Noen synspunkter på å fjerne hele afterrunpumpe samt tilhørende ledninger/rele, skal som sagt kun brukes på bane. Er vel overflødig ved bruk av turbotimer?

5. Den største uklarheten hittil, rele 205. Det går 2 ledninger fra releet inn i ECU kontakten, den ene (grønn) sitter inn på lilla ledning som går til pin47(reference sensor, crankshaft pos). Den andre (sort) går til pin19(jording).(bilde)

Hva er hensikten med dette releet? Kan det fjernes uten problemer?

4f8d6aae-92c3-a35d.jpg

Ganske omfattende denne, men kanskje litt interessant hodebry for de som liker ledninger:D

Setter uansett stor pris på alle bidrag!

Andreas.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ja, det er switchet 12v (tenning)

2.

a) Såvidt jeg skjønner spm. Nei, det er switchet (tenning)

b) Switchet via bensinpumperelèet

c) Permanent 12v, dette er "minne-kretsen" til ECU, kall det selvlærende, det er her bla.annet feilminnet får strøm ifra. Kutter du den, slettes feilmeldinger

3. Nei, konstant og switchet. #30 er permanent, # 15 er switched via tenning

4. Ja, den senser på vanntemperaturen og hvis vannet "koker" så slår den ut og sirkulerer vannet for å skåne topp og turbo. Tja.. Det er jo en org. turbotimer på måte da, hvorfor fjerne noe som fungerer. Men det er nå min mening

5. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.

a) Dette er "hoved" ledningen som går inn i samleklemma for alle sort/grønn i elnettet. Releet til ecu forsynes igjen av denne "kretsen".

5.

Har sett igjennom diagram over s4 aan som ligger her på forumet, finnes ikke noe rele eller liknende tull der. Hva i alle dager er dette til:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du noe mer ut av det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.