Hylse til låsebolt forsvunnet, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Ja, da finner jeg ikke den forbanna hylsa til låsebolten. : bh :: bh :: bh :

Finner heller ikke esken de ble levert med, så har ikke noe nr eller liknende. Kjøpt hos Dekkskift for et års tid siden.

 

Hva gjør jeg? :confused:

 

Bilde av låsebolt

img2695sj.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mtp det gode ryktet Dekkskift har, så hadde jeg startet med å ta kontakt med de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropo bra service, Christer ringte meg tidligere i dag, noe som i seg selv ikke er verst på en lørdag :)

 

Mtp mønsteret på låseboltene kommer de sannsynligvis fra Bil Produkter AS på Skedsmokorset, så han anbefalte først at jeg tok meg en tur til de for å muligens teste med noen av hylsene deres. Sjansen er kanskje ikke så stor for at de har den inne, men det er verdt et førsøk. Så tar kontakt med de asap mandag morgen.

 

Hvis ikke dette fungerer frykter jeg at de må borres løs. Det er ikke mulig å slå på plass noen hylser (noe jeg uansett er ganske skeptisk til mtp å ødelegge felgene).

 

Er det noen som vet om plasser som kan borre eller liknende? Hva pleier dette å koste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte bare en litt for liten pipe og slo den innpå mine biltema låsebolter når hylsen til de forsvant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Er det noen som vet om plasser som kan borre eller liknende? Hva pleier dette å koste?

 

Borre ut er ikke noe god løsning med tanke på mulige skader på felgene, men få noen som er flinke til å sveise tig til å sveise fast en mutter med 17mm hode på toppen av låseboltene og skru de ut som en vanlig bolt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

jeg brukte bare en litt for liten pipe og slo den innpå mine biltema låsebolter når hylsen til de forsvant

Ja, det blir nok for trangt med disse avtrekkerne :( Men takk for tipset!

 

Borre ut er ikke noe god løsning med tanke på mulige skader på felgene, men få noen som er flinke til å sveise tig til å sveise fast en mutter med 17mm hode på toppen av låseboltene og skru de ut som en vanlig bolt.

Sveising kan være en mulighet, men da har man vel også faren med svimerker på felg?

 

 

Jeg har også surret litt i kampens hete mens jeg febrilsk lette etter låsehylsen i går. Låseboltene jeg har på bilen er jo de som fulgte med originalt fra Møller/VW. Er det noen som vet om boltene blir "registrert" på bilen når man kjøper den ny? I vognkort, kontrakt eller i interne systemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er orginale låsebolter har ditt nærmeste møller verksted et sett med piper som passer på de fleste orginale låsebolter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de mot formodning ikke skulle ha, så tar du f.eks en håndholdt båndsliper og sliper til en rett flate på boltene, så borrer du et hull som er litt mindre enn en stor torx-bits (tall osv har jeg ikke, men det er jo ikke akkurat rakettforskning). Prøvde å sveise på ei pipe på Rennsportene når låsebolten der tok kvelden, men det er ikke å anbefale - endte opp med et par sveiseperler svidd fast i felgkanten. Prøvde alt mulig for å få løsnet den og endte opp med å skade senteret såvidt på felgen før vi prøvde å borre og bruke torx. Minuset er at det er jævlig hardt å borre i, så det tar tid - spesielt på fire bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er orginale låsebolter har ditt nærmeste møller verksted et sett med piper som passer på de fleste orginale låsebolter

Ja, jeg skal ringe Møller i morgen å høre. Får bare krysse fingrene!

 

Hvis de mot formodning ikke skulle ha, så tar du f.eks en håndholdt båndsliper og sliper til en rett flate på boltene, så borrer du et hull som er litt mindre enn en stor torx-bits (tall osv har jeg ikke, men det er jo ikke akkurat rakettforskning). Prøvde å sveise på ei pipe på Rennsportene når låsebolten der tok kvelden, men det er ikke å anbefale - endte opp med et par sveiseperler svidd fast i felgkanten. Prøvde alt mulig for å få løsnet den og endte opp med å skade senteret såvidt på felgen før vi prøvde å borre og bruke torx. Minuset er at det er jævlig hardt å borre i, så det tar tid - spesielt på fire bolter.

Dette hørtes litt skummelt, og er redd jeg kommer til å skade felgene om jeg skulle prøvd på noe slikt selv. Men takk for tipset, det er veldig fint med forskjellige erfaringer på hvordan folk har løst dette tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde av låsebolten, så om noen har en hylse som de tror passer til denne er det bare å skrike ut.

 

img2695sj.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ordner vi lett. se pm ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut, Øystein :) Har sendt deg PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir verre med båndsliper når bolten sitter så langt inni felgen:o Men å borre burde ikke være noe problem uansett, for den er jo flat - trodde det var snakk om låsebolt med utvendig "mønster".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da løste det seg, bokstavelig talt, på morgenkvisten. Stor takk til Øistein for hjelpen. Den første hylsa vi tok ut av kofferten passet :D

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.