Audi a6 sporadisk styggtung på rattet (gåen servopumpe?)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Styringa fungerer som den skal og er normal på rattet til vanlig. Inni mellom (spesielt dersom eg gir full gass) blir den styggtung på rattet, såvidt eg klarer å svinge. Svinger eg det eg klarer fram og tilbake i nokre sekund, blir den plutselig lett på rattet igjen! Omtrent som ein "på & av" knapp, blir den plutselig lett. Når den først er tung har det ingen ting å sei med tanke på om eg gir gass eller står på tomgang. Når den er som vanlig lett og fin, er der ingen problemer. Ingen ulyd eller nykking osv i rattet. Vanlig "sikkerhetsventil" lyd når eg styrer maks. Har luftet systemet fleire gonger, olja er bytta til orginalolje og tannstanga er bytt. Dette skjedde ei god stund etter tannstanga blei bytt. Kan det vere servopumpa som får ei lite anfall innimellom?

Håper nokon kan komme med forslag!

Takker og bukker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok servopumpa som er på tur å ta kveld, Med mindre du har ei djævelsk slakk reim. Men da skulle du nok ha fått opp laddelampa samt en del hyyling. Skummer det mye oppe i beholdern?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en golf GTI hvor rattet lugga mye når eg svingte mye og hardt i stor fart. Ingen kvinning eller ulyder osv.

her måtte reima strammes så var det i orden;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok servopumpa som er på tur å ta kveld, Med mindre du har ei djævelsk slakk reim. Men da skulle du nok ha fått opp laddelampa samt en del hyyling. Skummer det mye oppe i beholdern?

Det er ikkje noko skum no nei, ikkje etter eg lufta :) Men eg har ein liten mistanke om pumpa eg og serru, vil berre høyre om nokon kan bekrefte litt meir :) Takker for svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tannstang...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tannstang...

Jaha? Har du nokon teorier om korfor det kan vere tannstanga isåfall? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er normalt på disse at tannstanga ryker...styrer den plutselig til høyre eller venstre av seg selv?..

kan hjelpe litt å bytte olje...husk KUN grønn olje på disse bilene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er normalt på disse at tannstanga ryker...styrer den plutselig til høyre eller venstre av seg selv?..

kan hjelpe litt å bytte olje...husk KUN grønn olje på disse bilene...

Eg har bytt tannstang for ein liten måned siden :) Brukte orginal sentralhydraulikk-olje :) Gikk på ca 0,8L. Den stryrer ikkje ukontrolert, er kun att den blir svintung å ratte. Eg mistenker igrunn ikkje tannstanga, isfåfall om det kan vere justeringsskrue på tannstanga ? Syns det virker litt merkeli og fordi den er jo grei til vanlig, er kun sporadisk det skjer :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle slanger fra tannstang til pumpa er åpne,ingenting som tetter for slangene osv?..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle slanger fra tannstang til pumpa er åpne,ingenting som tetter for slangene osv?..

Det kan tenkes att noko som sperrer iblant! Såvidt eg kan se er det sirkulasjon i tanken til olja kontinuerlig :S Men som sagt, muligheten er der.. Det som er litt mistenkelig er att det skjer som regel dersom eg gir full gass (?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

No er det null virk i servopumpa konstant! Styggtung heile tida.. Null sirkulasjon i beholderen.. Mykje arbeid å byte pumpa?? står den på ei dynamoreim eller lignende??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpa er 3 eller 4 skruer + slanger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

No er det null virk i servopumpa konstant! Styggtung heile tida.. Null sirkulasjon i beholderen.. Mykje arbeid å byte pumpa?? står den på ei dynamoreim eller lignende??

Den er rimelig enkel å skifte, dog i fra undersiden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er rimelig enkel å skifte, dog i fra undersiden :)

høres greitt ut, men er det nokon som veit kordan ein slik bil er på styringa uten servo?? eg løfta bilen oppifrå golvet og da blei styringa lett som normalt! eg syns det virker rart fordi det virker som det er på retursida fra tannstanga som er problemet! siden eg såvidt klarer å svinge. Som att olja ikkje kommer nokon veg liksom. Om servopumpa er gåen, burde ikkje eg klart å svinge alikevel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg kjører for tiden med null servo på tomgang. Tannstangen lekker så vet at den er ødelagt. Har dog servo ved høyere turtall. Stikk motsatt som deg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres greitt ut, men er det nokon som veit kordan ein slik bil er på styringa uten servo?? eg løfta bilen oppifrå golvet og da blei styringa lett som normalt! eg syns det virker rart fordi det virker som det er på retursida fra tannstanga som er problemet! siden eg såvidt klarer å svinge. Som att olja ikkje kommer nokon veg liksom. Om servopumpa er gåen, burde ikkje eg klart å svinge alikevel?

At styringen blir lett når du løfter bilen kommer av at du da ikke har no motstand på hjulene, (du tar bilens vekt bort fra hjulene). Jeg tror det er pumpen som er gåen, om du har skiftet tannstang for 1 månde siden så er det egentlig bare et ledd igjen å det er pumpen. Svært skjeldent at rørene blir tett. Og du sier at det ikke er sirkulasjon i beholdern som også tyder på pumpa, samt at du sier at tidligere så mista du servo plutselig, som også tyder på pumpen slik som jeg ser det.

Jeg ville ha skiftet pumpen først, for å så å ha sett om det ble i orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.