Kjøpe ny kaliper vs. overhale de gamle

Anbefalte innlegg

Har en kaliper fremme, og en bak som henger litt.

Istedet for å kjøpe nye tenkte jeg å overhale de selv.

Blir det like bra, eller vil de sette seg igjen?

 

Har gjort det på en A4 B5 jeg hadde tidligere. Der pusset jeg stempelet rent for rust, litt i kanten på selve kaliperen, vasket alt i bremserens, skiftet gummibelger, og glidebolter og satte det sammen igjen. Fungerte gulle fint etterpå.

 

Noen tips til hvor man får kjøpe overhalingssett til en overkommelig penge? Mange steder jeg har sett koster de jo 1/3 (/m stempel) av hva en kaliper koster ny i dag.

Glidebolt sett koster jo også 200-400 kroner bare det?? Hvorfor i all verden er det så dyrt?

 

Noen bakdeler ved å overhale selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få nye calipere fra cirka 600 til cirka tusenlappen på seekpart24.com, eller repsett for cirka hundringsen. 30€ i frakt i tillegg, så da blir repsett fort dyrt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der snakker vi bedre pris på repset ja! :D

Blir fort litt for kaliper med frakt og moms også da..

 

Men, hvis jeg velger å overhale den, så sparer det vel noen kroner, og burde vel holde en god stund til når den er overhalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner du noen som syrebader , så vil jeg anbefale det og ett repsett :) Da blir de som nye med litt lakk :)

 

Slik så mine S6 kalippere ut etter syredypping :)

DSC02276Large.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt få fatt i ei kanne med såkalt "rustvask" mye brukt i skipsindustri osv, koster ikke så mye for ei 20l kanne. Kapp toppen av ei tom spylerveske kanne, legg delene oppi og fyll opp med rustvask til de er dekt, la de ligge en time, eller to og det er bare rent stål igjen.

 

Mvh.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt.

Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt.

Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487

 

Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487

 

Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt.

Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på.

 

Husker du hva du gav for det?

Får vel ta meg en liten tur rundt etter skolen i dag å høre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt.

Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på.

 

Husker du hva du gav for det?

Får vel ta meg en liten tur rundt etter skolen i dag å høre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg gjør dessverre ikke det. Var det rett under tusenlappen for sett til 2 kalippere mon tro..

Hvis du legger inn bilnr ditt på mekonomen.no så skal de ligge under reservedeler - bremser mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg gjør dessverre ikke det. Var det rett under tusenlappen for sett til 2 kalippere mon tro..

Hvis du legger inn bilnr ditt på mekonomen.no så skal de ligge under reservedeler - bremser mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da...

 

Gutta som restaurerer semidieselmotorer bruker sitronsyre (kjøper da i sekk) og lar delene ligge oppi badet i dagevis. Det gjør godt for delene til en gammel dunk-dunk-motor: ja :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da...

 

Gutta som restaurerer semidieselmotorer bruker sitronsyre (kjøper da i sekk) og lar delene ligge oppi badet i dagevis. Det gjør godt for delene til en gammel dunk-dunk-motor: ja :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte O`` ring sett/ rep sett, til allroadn min på Møller, ble vel knappe 400, for begge sider. Bremsene hang på ene stempel, begge sider, men med litt 1000 papir, og grease, funker de som "nye", kontra kjøpe nye caliperer.

Må vel nevne, at Allroadn, har alu calipere og stempler....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte O`` ring sett/ rep sett, til allroadn min på Møller, ble vel knappe 400, for begge sider. Bremsene hang på ene stempel, begge sider, men med litt 1000 papir, og grease, funker de som "nye", kontra kjøpe nye caliperer.

Må vel nevne, at Allroadn, har alu calipere og stempler....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen skulle vel ha 230,- pr side ellerno. Er ikke mye penger i seg selv, men for en gummibelg er det nesten drøyt :P

Meca kunne ikke skaffe.

 

Så kjøper vel repsett på mekonmen, og resten på Meca tenker jeg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen skulle vel ha 230,- pr side ellerno. Er ikke mye penger i seg selv, men for en gummibelg er det nesten drøyt :P

Meca kunne ikke skaffe.

 

Så kjøper vel repsett på mekonmen, og resten på Meca tenker jeg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god del calippere begynner å bli rimelige original også. Enkelte modeller til ca 1000 lappen.

 

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god del calippere begynner å bli rimelige original også. Enkelte modeller til ca 1000 lappen.

 

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.