#1 Skrevet Mars 20, 2012 Har en kaliper fremme, og en bak som henger litt. Istedet for å kjøpe nye tenkte jeg å overhale de selv. Blir det like bra, eller vil de sette seg igjen? Har gjort det på en A4 B5 jeg hadde tidligere. Der pusset jeg stempelet rent for rust, litt i kanten på selve kaliperen, vasket alt i bremserens, skiftet gummibelger, og glidebolter og satte det sammen igjen. Fungerte gulle fint etterpå. Noen tips til hvor man får kjøpe overhalingssett til en overkommelig penge? Mange steder jeg har sett koster de jo 1/3 (/m stempel) av hva en kaliper koster ny i dag. Glidebolt sett koster jo også 200-400 kroner bare det?? Hvorfor i all verden er det så dyrt? Noen bakdeler ved å overhale selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 20, 2012 Du kan få nye calipere fra cirka 600 til cirka tusenlappen på seekpart24.com, eller repsett for cirka hundringsen. 30€ i frakt i tillegg, så da blir repsett fort dyrt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 20, 2012 Der snakker vi bedre pris på repset ja! Blir fort litt for kaliper med frakt og moms også da.. Men, hvis jeg velger å overhale den, så sparer det vel noen kroner, og burde vel holde en god stund til når den er overhalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 20, 2012 Kjenner du noen som syrebader , så vil jeg anbefale det og ett repsett Da blir de som nye med litt lakk Slik så mine S6 kalippere ut etter syredypping 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 20, 2012 Evt få fatt i ei kanne med såkalt "rustvask" mye brukt i skipsindustri osv, koster ikke så mye for ei 20l kanne. Kapp toppen av ei tom spylerveske kanne, legg delene oppi og fyll opp med rustvask til de er dekt, la de ligge en time, eller to og det er bare rent stål igjen. Mvh. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 20, 2012 Kan sikkert bruke Strip-all på caliperne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 20, 2012 Kan sikkert bruke Strip-all på caliperne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 21, 2012 Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 21, 2012 Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 21, 2012 Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt. Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 21, 2012 Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt. Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 21, 2012 Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers.http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487 Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 21, 2012 Kanskje en litt eksperimentell metode, men syntes den var litt artig. Broren min løstnet en fast rustet stempel på denne metoden da uten strøm. Vet ikke om det bare vil ta lengre tid uten. Nå fant jeg denne linken på Norsk Land Cruiser Klubb, hvor ellers.http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=14487 Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 21, 2012 Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt.Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på. Husker du hva du gav for det? Får vel ta meg en liten tur rundt etter skolen i dag å høre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 21, 2012 Jeg har kjøpt repsett på både Mekonomen og Møller uten at jeg syns de har priset seg for høyt.Hvis rusta har fått godt tak på stempelsidene eller på selve kalippersiden, har jeg dårlig erfaring med overhaling, da lekker det stort sett uansett hva man prøver på. Husker du hva du gav for det? Får vel ta meg en liten tur rundt etter skolen i dag å høre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 21, 2012 Nei, jeg gjør dessverre ikke det. Var det rett under tusenlappen for sett til 2 kalippere mon tro.. Hvis du legger inn bilnr ditt på mekonomen.no så skal de ligge under reservedeler - bremser mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 21, 2012 Nei, jeg gjør dessverre ikke det. Var det rett under tusenlappen for sett til 2 kalippere mon tro.. Hvis du legger inn bilnr ditt på mekonomen.no så skal de ligge under reservedeler - bremser mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 21, 2012 Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da... Gutta som restaurerer semidieselmotorer bruker sitronsyre (kjøper da i sekk) og lar delene ligge oppi badet i dagevis. Det gjør godt for delene til en gammel dunk-dunk-motor: ja :. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 21, 2012 Jg har forsøkt det samme med eddik en gang, men jeg koblet ikke til strøm. Hva kan man si, det fungerte vel på en måte, men det var ikke effektivt tidsmessig. Jeg hev oppi noen rustne hjulbolter, og de ble mnidre rustne etter å ha ligget i eddik i noen dager, men rene ble de ikke. Eddiken ble ganske brun da... Gutta som restaurerer semidieselmotorer bruker sitronsyre (kjøper da i sekk) og lar delene ligge oppi badet i dagevis. Det gjør godt for delene til en gammel dunk-dunk-motor: ja :. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 21, 2012 kjøpte O`` ring sett/ rep sett, til allroadn min på Møller, ble vel knappe 400, for begge sider. Bremsene hang på ene stempel, begge sider, men med litt 1000 papir, og grease, funker de som "nye", kontra kjøpe nye caliperer. Må vel nevne, at Allroadn, har alu calipere og stempler.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 21, 2012 kjøpte O`` ring sett/ rep sett, til allroadn min på Møller, ble vel knappe 400, for begge sider. Bremsene hang på ene stempel, begge sider, men med litt 1000 papir, og grease, funker de som "nye", kontra kjøpe nye caliperer. Må vel nevne, at Allroadn, har alu calipere og stempler.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 21, 2012 Mekonomen skulle vel ha 230,- pr side ellerno. Er ikke mye penger i seg selv, men for en gummibelg er det nesten drøyt Meca kunne ikke skaffe. Så kjøper vel repsett på mekonmen, og resten på Meca tenker jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 21, 2012 Mekonomen skulle vel ha 230,- pr side ellerno. Er ikke mye penger i seg selv, men for en gummibelg er det nesten drøyt Meca kunne ikke skaffe. Så kjøper vel repsett på mekonmen, og resten på Meca tenker jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 21, 2012 En god del calippere begynner å bli rimelige original også. Enkelte modeller til ca 1000 lappen. mvh Frode Neergård sent fra min HTC via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 21, 2012 En god del calippere begynner å bli rimelige original også. Enkelte modeller til ca 1000 lappen. mvh Frode Neergård sent fra min HTC via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...