Elektrisk radiatorvifte, A6

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny elektrisk kjølevifte (altså den som sitter til venstre bak radiator når man står foran bilen), da den gamle er oppbrukt.

 

Må hele fronten trekkes frem i servicestilling for å få ut dritten, eller er det annen måte å gjøre det på? Det sitter en 1,9TDI AWX motor i bilen, så det kunne vært trangere.

Har forgjeves søkt etter DIY'er for å bytte denne.

 

Gjelder altså 2002 A6 1,9 TDI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt ny elektrisk kjølevifte (altså den som sitter til venstre bak radiator når man står foran bilen), da den gamle er oppbrukt.

 

Må hele fronten trekkes frem i servicestilling for å få ut dritten, eller er det annen måte å gjøre det på? Det sitter en 1,9TDI AWX motor i bilen, så det kunne vært trangere.

Har forgjeves søkt etter DIY'er for å bytte denne.

 

Gjelder altså 2002 A6 1,9 TDI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, leita faktisk etter en slik guide tidligere i dag. :)

 

Edit: For dette er den som slår inn når AC blir skrudd på, sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, leita faktisk etter en slik guide tidligere i dag. :)

 

Edit: For dette er den som slår inn når AC blir skrudd på, sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne sitter vel kun med en skrue. Så vrir man hele dritten mot klokka og tar den ut. Bare å klippe gamle ledningen og legge opp den nye som du vil bort til stikket;)

 

Så nei, mener å huske at fronten ikke må av osv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne sitter vel kun med en skrue. Så vrir man hele dritten mot klokka og tar den ut. Bare å klippe gamle ledningen og legge opp den nye som du vil bort til stikket;)

 

Så nei, mener å huske at fronten ikke må av osv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødder du? Så dette er egentlig en quick-fix?

jeg har unngått å bruke AC siden juli i fjor pga jeg var sikker på at jeg måtte demontere fronten for å få bytta denne, var en arbeidskollega av meg som sa det var no jævlig med jobb..

Men gjelder dette alle 1.9tdi på Audi A6 4b? Eller er det bare enkelte motorkoder dette gjelder?

 

Edit:

Det ser ut som du har helt rett, Øyvind!

Om en ser på dette bildet så ser det ut til at det er bare å ta ut en skru, vri hele greia litt mot klokka og ta den ut..

Og så motsatt for montering altså.

Kjlevifte-etka.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødder du? Så dette er egentlig en quick-fix?

jeg har unngått å bruke AC siden juli i fjor pga jeg var sikker på at jeg måtte demontere fronten for å få bytta denne, var en arbeidskollega av meg som sa det var no jævlig med jobb..

Men gjelder dette alle 1.9tdi på Audi A6 4b? Eller er det bare enkelte motorkoder dette gjelder?

 

Edit:

Det ser ut som du har helt rett, Øyvind!

Om en ser på dette bildet så ser det ut til at det er bare å ta ut en skru, vri hele greia litt mot klokka og ta den ut..

Og så motsatt for montering altså.

Kjlevifte-etka.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg bytta min, det var grei skuring! Ble litt knot pga at den nye vifta fra NBS var en smule tykkere enn den gamle (på tross av likt delenummer), men det gikk :) Forholdsvis små hender anbefales helt klart. Jeg la kabelen til den nye vifta i overkant av radiatoren sammen med noen andre ledninger som var der fra før. Den gamle kabelen lå i underkant av den andre vifta, hadde vært umulig å legge den nye der uten å ta av dekser under motoren, noe jeg ikke gadd. Nødvendig verktøy er stjernetrekker, avbiter og strips til å feste kabel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Små hender ja.. Der har jeg et problem.. Noen som har et par å låne bort?

 

Denne meldingen ble sendt ved hjelp av røyksignaler og varder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått plukka av vifta mi nå, ser ut som jeg har ei C-vifte.. Får vel sjekke ebay, de var veldig billige der i forhold til andre steder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hvilke side sitter skruen? Sliter litt med å finne den, er det lettere om man tar av plastplaten under motoren og ligger og ser opp? Hva skjer hvis man kjører uten denne tilkoblet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er noen krise å kjøre uten - min har stått bom fast så lenge jeg har hatt bilen, og hos meg virker AC bra og temperaturen har bare kommet over 90 grader en gang - da sto jeg i kø i Riga i 33 varmegrader... Da turte jeg til slutt ikke annet enn å slå av AC :) Jeg har 2,5tdi, men antar det ikke gjør noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Martin: Ingen vits å legge seg under å skru. Hos meg var det vertfall dritlett, løsna skruene med kubbejern(+ trekker), vrei vifta bittelitt og trakk den mot motor og vips var den løs. Du må klippe litt strips og greier på ledningene, men det går fint :)

 

Men nå var det på en 1.9tdi(afn) hos meg da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har jo lite å gjøre med selve temp på motoren på bilen.

 

Denne viften er der for å kjøle ned gassen til AC.

Når denne gassen øker tempratur, så utvider den seg å skaper ett for stort trykk i AC systemet.

Dog skal det være trykkbrytere som skal deaktivere AC når trykket blir for høyt.

Så man skal trygt kunne bruke AC selv om denne viften står i ro, men på de varmeste dagene når man trenger AC som mest, så vil den mest sannsynlig slå seg av helt av seg selv pga trykk sensoren vil koble den fra sånn at ingenting skal bli øderlagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er dét som er hovedhensikten, men den drar da lufta gjennom både ac-radiatoren og vanlig radiator. Så når en står rolig i køkjøring midt på sommern så har jeg da sett at motortempen går ned kjapt etter at vifta har starta. Så å påstå at den ikke har noen annen misjon enn å kjøle AC-gassen blir jo litt.. ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke å forstå hvordan jeg skal få opp den viften, uten å demontere noe annet. Sålenge vi snakker om samme vifte... Utifra det jeg klarer å se så er den skruen på undersiden? Da jeg ikke klarer å finne den noen annen plass. Tok et par bilder:

 

https://www.dropbox.com/s/pnszf66wyfqc763/Photo%2005.01.13%2014%2026%2018.jpg

https://www.dropbox.com/s/ay4a4knw2e41fkc/Photo%2005.01.13%2014%2026%2022%20%281%29.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ser på dette bildet og på tallet 25, det er den skruen som skal ut. Det er bare en skru på en av de tre eikene og hos meg var det vertfall den som var lettest å komme til(noe som er helt fantastisk i seg selv..).

Når den skruen er ute så tar du tak i selve viftegreia og vrir den med klokka, altså som å åpne et syltetøyglass, og vips så er den løs.

Kjlevifte-etka.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk den endelig ut nå, men kan umulig være likt på min 1,8t som på deres 1,9 TDI? Stresset som faen for å få den ut, måtte bla ta av motordekselet for å få den ut. Tok også av de dekslene til luftinntaket. Måtte bruke en del kraft for å dra den ut. Klarer ikke å se hvordan jeg skal få montert en ny, uten å ta av noe ekstra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.