hvor nødvendig er godkjenning av senk?

Anbefalte innlegg

Har hatt senket bil tidligere som har passert eu-kontroll uten kommentar på hverken senkesett eller ikke-standard dekk/felgdimensjon.

For øvrig nettopp hatt min nåværende bil på EU-kontroll, ingen kommentar på 17" vinterhjul (16" originalt).

Skal snart senke min A6, hvor nødvendig er det egentlig å få inn senk og dekkdimensjon i vognkort?

 

Så lenge senkesettet har TÜV og hjulene er innenfor 5% rulleomkrest og standard ET blir man vel ikke akkuart avskiltet i kontroll, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du risikerer å få mangellapp ved teknisk kontroll. I tillegg til problemer på en evt eu kontroll.

Og er du uheldig så er nummerene på fjørene slitt vekk innen den tid og klarer ikke få det godkjent.

Da blir det mye ekstra arbeid.

 

Hjula trenger du ikke få godkjent i vognkortet så lenge ET og rulleomkrets er innenfor kravene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er også at du slipper unna med mye annet som er i "gråsonen" i kontroll om senk står i vognkortet :) De har lettere forå overse xenon og sota ruter etc om de ser at det er litt på stell i papira

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøyer du strikken med hva angår senk og dekk/felg er det bare spørsmål om tid før du må inn til Biltilsynet.

Holder du deg innenfor "det normale" så kan man kjøre lenge uten at det blir kikket på.

 

Kjørte min i nesten 2,5år uten godkjent senk, men da jeg tøyet strikken litt tok det ikke lenge før jeg stod der med hendene i lomma på Biltilsynet. Jeg sitter også med samme erfaring som Alexander nevner her, har du noe godkjent fra før av er det enklere å slippe unna, spesielt hvis Politiet stopper deg. Ofte gidder dem ikke å sjekke noe utover enn vognkortet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det visst du allerede har et senkesett skreve inn i vognkortet, men bytter til en annen type? men bilen er senket ca like mye..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det "pleier" å gå bra. Blir du stoppet så måler de fra senter av felg og opp til hjulbuen din. Sålenge den avstanden tillsvarer avstanden som er skrevet i vognkortet ditt er de fornøyde. Har aldri opplevd at de har sett etter merking på fjærer sålenge høyden stemmer og det er stemplet i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har iallefall kjørt med det slik i 3år og blitt stoppet av politi og biltilsynet x antall ganger så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre så vet vel ikke politiet hva de holder på med, Derfor slipper man vel unna med mer en man skal. Kjørte selv i 3 år med 80/70 senk med 10" breie bakhjul på a4`a. Ble stoppa mange ganger å det eneste de brydde seg om var eksosen.

 

Det var et annet senkesett som var godkjent i vognkort for 30/30 eller 40/40 senk. Hadde feil et, sota vinduer og etter montert xenon. Min erfaring er at både politi og biltilsynet ikke vet hva de holder på med. Det er helt ymse hvem som blir stoppet.

 

Så gjør som du vil med bilen bare ikke kjør som et svin.

 

Men eu kontroll så blir det noe helt annet. Men har inntrykk av at så lenge vinduene ikke er så svart at man ikke ser igjennom de, bilen er så senket at den må løftes for å komme inn på bukken og felgene er så store at bremse calipterne ser ut som fyrstikesker så tror jeg man er berget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.