Auto/tiptronic kassa slurer i revers (03 passat 1.9tdi)

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Kassa slurer i reversj, og det skal ikke mye motstand til før den blir stående å slure uten at bilen går bakover.

Gått snart 180k. Har letet litt i servicehefte etter siste oljebytte på kassa men jeg har ikke funnet noe..

 

Noen andre som har vært borti dette ? Ble litt nervøs og tenkte i retning converter, men jeg vet ikke helt om disse er veldig "følsom" på oljen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Hadde en kollega som hadde samme problem, feilen var en pakning i servo/ stempel for revers som var gåen, i tillegg var kassa full av slam, han hadde hatt bilen på service hos VW helt etter boka, men det var aldri skiftet olje på gearkassen. Han spurte de om hvorfor de ikke hadde skiftet og de svarte at servicerutinene ikke inneholdt skift av olje, det var kun hvis kunden ba om dette at det ble gjort. Han måtte overhale gearkassen og ny styresentral.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, har også hørt at det ikke er innenfor normal servce å skifte olje på kassen - men tenkte det bare var en myte.

Prosessen til kompisen din hørtest ikke særlig billig ut, får håpe det ikke er like ille hos meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig feil på 5HP19/5HP24. Dette er regelrett en konstruksjonsfeil i kassen, men det kan forebygges med hyppige oljeskift. ZF spesifiserer oljeskift etter åtte år, uansett km-stand, noe som er helt på trynet. Maks 60 000 km mellom hvert skift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig feil på 5HP19/5HP24. Dette er regelrett en konstruksjonsfeil i kassen, men det kan forebygges med hyppige oljeskift. ZF spesifiserer oljeskift etter åtte år, uansett km-stand, noe som er helt på trynet. Maks 60 000 km mellom hvert skift.

 

Er det feilen med stempelet/servon for å få kassa i reversj du snakker om ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Det at 5HP19/5HP24 mister revers er som sagt en konstruksjonsfeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får byttet filter og olje på onsdag. Får se om det blir bedre da. Dersom det ikke funger er det vell overhaling som blir neste steg.

Snakket med lokale vw verkstedet, de hadde ikke hørt om at girkassen jeg har hadde noen svakheter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Google "5hp19 no reverse", så vil du se at det er et velkjent problem :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, der var oljen og filter byttet! Oljen var skikkelig dårlig, men som forventet fikset det ikke reversjen min..

 

Noen som har byttet servoen/pumpen (?) som får kassen i reversj ? Er det dyrt, er det noe jeg kan gjøre selv ? Har prøvd å google litt for å finne den defekte delen, men finner ikke.

Noen som kan hjelpe meg litt her ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg holdt på å kjøpe en bil med dette symptomet for en stund siden. Heldigvis fant jeg ut av at dette symptomet eksisterte og ringte Stian Frilseth og da ba han meg bare gi F i den bilen. Delen som må byttes er en liten filledel og koster ikke mange kronene, men det er jobben med å bytte denne som er helt hinsides! Kassa måtte visst demonteres i "atomer" i et rent rom som de kaller det, og det tar noen dager såvidt jeg fikk vite.

Husker ikke eksakt pris på jobben, men så lenge du ikke har evner og plass til å gjøre dette skikkelig på egenhånd så ser jeg for meg at dette kommer til å svi..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er nok første tegn på at kassen er sliten ja,hadde en 95 S6 som var akkurat lik.det er nok bare å belage seg på overhaling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror kansje jeg skal begynne å holde øyene oppe for en annen girboks! Har ikke skiftet kasse på fwd før, men det burde være gjennomførbart..

 

Kassen er ellers smooth og god, er bare reversjen som kødder - så jeg får se hvor lenge den holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis fikk samme problemet på sin allroad og han stakk til Polen en langweekend og fikk det fikset der.

Søk på Poznan eller Teo Motor på forumet, så finner du mange som har dratt dit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, har også hørt at det ikke er innenfor normal servce å skifte olje på kassen - men tenkte det bare var en myte.

Prosessen til kompisen din hørtest ikke særlig billig ut, får håpe det ikke er like ille hos meg!

 

Min kollega hadde fått pris fra VW på rundt 50', men han fikk en bekjent av seg til å overhale den for 33' eller rundt der inkl. ny styresentral.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.