#1 Skrevet Mars 24, 2012 (endret) Jeg har denne på pajeron og skal inn på eu kontroll. Så jeg lurer på om de er godkjent? Eller vil jeg få feil på de? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Classic/Elektrisk-og-Belysning/Lyskasterinnsats-Classic-42534/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 24, 2012 Du må se om det er E-merking på dem. Er det det, så er de godkjent. Litt vanskelig å se ut i fra bildet, men det ser ut som om det er E-merking nederst på glasset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 24, 2012 (endret) SAE MOO DOT står det. Slik jeg leser i loven så er de godkjent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 24, 2012 Google and you should finde! Vet ikke om alle har fått med seg endringen i kjøretøyforskriften som sier at også frontlys kan godkjennes etter DOT sertifisering (må ikke være e-merket) noe som lovliggjør bl.a. bruk av halo-lyktene som selges på BS-bildeler, ettersom dem er DOT-merket (iflg. flere selgere av samme lykt på ebay) http://www.bsbildeler.no/?pno=153916 Kjøretøyforskriften: § 28-1. Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil Punkt 2 lyder: Alle lys, lyssignaler og refleks på biler og deres tilhengere, med unntak av det som er angitt i nr. 3 og 4, skal være godkjent og montert slik at de tilfredsstiller kravene i direktivene angitt i tabellen. Punkt 3: Alternative standarder til direktivene i tabellen i nr. 2 b) Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS), Canada Motor Vehicle Safety Standards (CMVSS) og The Society of Automotive Engineers (SAE) Standards Lykt for: Merking: Standard nummer: Fjernlys DOT FMVSS nr. 108 eller CMVSS nr. 108 Nærlys DOT FMVSS nr. 108 eller CMVSS nr. 108 Markeringslys bak (baklys) DOT eller SAE-T FMVSS nr. 108, CMVSS nr. 108, SAE J585 eller SAE J2040 Retningslys bak DOT, SAE-I eller SAE-AI FMVSS nr. 108, CMVSS nr. 108, SAE J588 eller SAE J2261 Stopplys DOT eller SAE-S FMVSS nr. 108, CMVSS nr. 108, SAE J586, SAE J1432, SAE J1957 eller SAE J2261 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 25, 2012 Dette var jeg ikke klar over, det må bety at alt av amerikanske lykter også er tillatt det da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 25, 2012 Slik jeg har forstått det så er det amerikanske biler som er grunnen for at dette har blitt lov. Da enkelte modeller ble levert originalt med lykter som ikke var ce merket. Men med DOT eller SEA merket. Tror jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...