#26 Skrevet September 16, 2013 Kan noen fortelle meg. .. Hvordan Mercedes (lastebil) sier 9000 mil mellom hver oljeskift? Hvis det der er 9600? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet September 16, 2013 Kan noen fortelle meg. .. Hvordan Mercedes (lastebil) sier 9000 mil mellom hver oljeskift? Hvis det der er 9600? Er ofte store volum olje på lastebiler, så derfor går det fint med lenger intervaller på de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet September 16, 2013 Eksempelvis: Mercedes Actros V8 tar 48 Liter olje. Så da er det litt mere å jobbe med, i motsettning til de 6-7 literne i motoren vi ser bilde av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet September 16, 2013 Og ikke bare det, men lastebiler som kjører langtransport drar på seg kilometer rimelig fort. Kjører du tur/retur Oslo-Kristiansand 5 ganger i uka (32 mil, ganske vanlig distanse for mange trailere) så blir det fort 13000 kilometer i måneden. Da tar det ikke mange månedene før man kommer til skiftintervallet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet September 16, 2013 Mengde olje er forbundet med hvor stort motorvolumet er, så det er forholdstallet som er interessant, hentet litt fakta under til sammenligning: 1,6L R4: 3,6l olje = 1,6/3,6 = 0,45 2L R4: 4l olje = 2/4 = 0,5 2,2L R5: 4,5l olje = 2,2/4,5 = 0,49 2,5L V6: 5l olje = 2,5/5 = 0,5 4,2L V8: 7,7l olje = 4,2/7,7 = 0,55 5,2L V10: 10l olje = 5,2/10 = 0,52 16L V8: 48l olje = 16/48= 0,34 Lavere forholdstall betyr mer olje i forhold til motorvolum. Her er også turtallet en viktig variabel, så en motor som går på mindre turtall kan i teorien klare seg med mindre olje(høyere forholdstall), eller lengre intervaller. (Har ikke noe formel på dette i farta, men det finnes garantert) Som man ser av lastebil eksempelet så har denne veldig lavt forholdstall, og den går jo som kjent stort sett på "tomgang", så da muligjør det lange skiftintervaller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet September 16, 2013 Og oljen i en lastebil rekker som oftest ikke å bli ordentlig kald igjen før det er rett ut på neste tur 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet September 16, 2013 Jeg vet jo alt det. . Men syns fortsatt det er rart at dem tørr å garantere 9000 mil.... Vi har justert olje skift interval ned til 3000 på eget initiativ på våres lastebiler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet September 16, 2013 Er vel ikke mer enn maks 38 liter i en Actros V8, men uansett, mye olje, lite kaldstart i forhold til km osv er avgjørende. En anleggsbil skifter olje oftere enn en som kjører langtransport, dette regner bilen ut selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet September 16, 2013 Har sett Actros 2/3 som har kjørt over 130000 km på motoroljen(kjøring Ålesund-Portugal) ,og nye Actros 4 ser ut som de ligger på rundt 150-155000 km i langtransportkjøring hittil. Har skrudd en god del på gamle 541/542 motoren,og det er sjelden unormal slitasje på lager og stempel/foringer på de. En annen ting er at gearolje og bakakselolje gjerne går 350-400 000 km mellom intervallene. Alt dette er såklart biler med landeveiskjøring. I anlegg og distribusjon går det fort ned mot halvparten. Jeg vet jo alt det. . Men syns fortsatt det er rart at dem tørr å garantere 9000 mil.... Vi har justert olje skift interval ned til 3000 på eget initiativ på våres lastebiler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet September 17, 2013 Har sett Actros 2/3 som har kjørt over 130000 km på motoroljen(kjøring Ålesund-Portugal) ,og nye Actros 4 ser ut som de ligger på rundt 150-155000 km i langtransportkjøring hittil. Har skrudd en god del på gamle 541/542 motoren,og det er sjelden unormal slitasje på lager og stempel/foringer på de.En annen ting er at gearolje og bakakselolje gjerne går 350-400 000 km mellom intervallene. Alt dette er såklart biler med landeveiskjøring. I anlegg og distribusjon går det fort ned mot halvparten. Hos oss var var det opp til oss selv da jeg kjørte langt... Dafn var det 6000 mil mellom hver... å jeg ville ha på 3500-4000 ... Samma som på passatn min.. der vet jeg gamle eieren har bytta olje 1 gang mellom hver service... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet September 18, 2013 Jeg kjenner en som prøvde 100.000 km på oljeskiftet på en Subaru Impreza. Han er mann. Er han en mann som liker andre menn og danser ballett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet September 18, 2013 Mengde olje er forbundet med hvor stort motorvolumet er, så det er forholdstallet som er interessant, hentet litt fakta under til sammenligning: 1,6L R4: 3,6l olje = 1,6/3,6 = 0,45 2L R4: 4l olje = 2/4 = 0,5 2,2L R5: 4,5l olje = 2,2/4,5 = 0,49 2,5L V6: 5l olje = 2,5/5 = 0,5 4,2L V8: 7,7l olje = 4,2/7,7 = 0,55 5,2L V10: 10l olje = 5,2/10 = 0,52 16L V8: 48l olje = 16/48= 0,34 Lavere forholdstall betyr mer olje i forhold til motorvolum. Her er også turtallet en viktig variabel, så en motor som går på mindre turtall kan i teorien klare seg med mindre olje(høyere forholdstall), eller lengre intervaller. (Har ikke noe formel på dette i farta, men det finnes garantert) Som man ser av lastebil eksempelet så har denne veldig lavt forholdstall, og den går jo som kjent stort sett på "tomgang", så da muligjør det lange skiftintervaller Porsche kunne sakene sine allerede på 60-tallet med tørrsumpsmøring på samtlige Porsche 911, dvs fra 1965. Tar du feks. en Porsche 911 fra 1978 så har den 3,0 liters motor og 11 liter med olje. 3,0/11 = forhold på 0,27. Ikke uvanlig at de 3,0 og 3,2 liters porschemotorene går 300-400 tkm uten å gjøre annet enn vanlig servicer (dvs. uten ovehaling) tror de Italienske sportsbilene fra 70-80-tallet sliter LITT med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet September 18, 2013 Har ikke 911 også frontmontert oljekjøler? Det "hjelper" også til å få en anselig oljemengde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet September 18, 2013 (endret) Har ikke 911 også frontmontert oljekjøler? Det "hjelper" også til å få en anselig oljemengde. Joda, det har dem + oljetank og et ganske stort oljefilter og da tørrsump. For de som ikke vet hva tørrsump-system er så betyr det at motor får jevnt oljetrykk og tilgang på olje uansett hvordan bilen beveger seg. Dvs. upåvirket av feks. svinger osv. Kjørte med en 86 modell på Nurbürgring da det var godt og varmt, flere runder og oljetemp var tilnærmet akkurat det samme som om du skulle daffe avgårde i 70-sona. (Litt offtopic) det samme var bremsene, null fading og kjører du på "ringen" så er ikke det ferie for bremsene for å si det sånn. Det er i slike tilfeller en merker hva som er sportsbil og hva som er da bare en sporty bruksbil, jeg har prøvd begger deler på bane. Feks. Audi RS2, nå hadde riktignok ikke den det største problemet med bremser, men merket godt at kjøreegenskaper er nettopp sporty stasjonsvogn og IKKE sportsbil.(Nok offtopic) Selv med 11 liter olje på en relativt liten motor så anbefaler Porsche å skifte på 10-12tkm, sikkert er dette medvirkenede til den lange holdbarheten på motor. En annen litt morsom detalj med tørrsump er at du skal peile olja bestandig når motor går og den er varm + at det er litt morsomt med oljetankmåler-instrument inne i bilen (på lik linje med bensintankmåler) Ja faktisk så hadde Porsche 911 tanklokk utvendig for oljepåfylling som var bak på bilen på 72-modellen(bilde). GJETT hvorfor dem bare hadde det ett år? Altså 1972 er "one-year-only" med lokk på bakskjermen for oljepåfylling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet September 18, 2013 GJETT hvorfor dem bare hadde det ett år? Kan tenke meg at det var mange dustehuer som fylte bensin ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...