#1 Skrevet Mars 27, 2012 Hei Gjelder en A8 4.0tdi (ZF 6hp26A kasse) Har lagt merke til at min automat oppfører seg noget merkelig til tider. For meg så føles det ut som den slurer noe mer enn den burde. Jeg kan ligge på feks 2000 rpm mens den sakte men sikkert skyver fremover og turtallet forblir ulikt, ofte ved igang kjøring går turtallet opp til kanskje 1500rpm før den begynner å ta. Noen ganger kan jeg ligge i feks 90kmt med samme belastning mens motor turtallet varier med 50-100rpm. Alt i alt så syntes jeg at jeg må bruke mere gasspedal enn tidligere for å få samme effekt. Jeg har hatt bilen inne til møller for feilsøking, men de kunne ikke finne noe feil på kassen og i følge de så er den slik den burde være. De syntes at den girte noe hardt i lav hastighet, men de har bestillt inn en oppdatering til softwaren som skulle fikse dette. De sjekket oljen og måtte fylle på ca 0,5-0,6ltr. Jeg syntes det er snodig at det kan bli borte olje uten at det er noe lekkasjer, men dette var visstnok helt normalt? Jeg vurderer å stikke til en automatkasse ekspert og få en sjekk der også, men vet ikke om det er noe vits? Jeg føler selv at det er noe feil, men er ikke så lett å vite sikkert da "ekspertene" mener det ikke er noe. Jeg lurer også på om et oljeskift kanskje kan være løsningen? Virker gjerne som den blir dårligere etter et par timers kjøring så kanskje det er pga endra egenskaper på olja ved annen temperatur? Møller sjekket følgende: feilkoder, motor og girkasse. Lekkasjer Funksjon/prøvekjøring oljenivå (og korrigert) lock-up på converter (?) Tenker jeg riktig når jeg mener at så lenge kassen er i gir så skal den ikke slure hvis du gir på. Det eneste den evt skal gjøre er å gire ned ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 27, 2012 HeiGjelder en A8 4.0tdi (ZF 6hp26A kasse) De sjekket oljen og måtte fylle på ca 0,5-0,6ltr. Jeg syntes det er snodig at det kan bli borte olje uten at det er noe lekkasjer, men dette var visstnok helt normalt? Tenker jeg riktig når jeg mener at så lenge kassen er i gir så skal den ikke slure hvis du gir på. Det eneste den evt skal gjøre er å gire ned ? En automatkasse forbruker ikke olje. Om du må fylle på 5-6 dl olje på girkassen, har du en lekkasje. Enkelt og greit. Både for mye og for lite olje på en automatkassen kan føre til skader i girkassen. Om du gir på vil kassen gå ut av lock-up (om du ikke gir på bare litt), evnt gire ned ved behov, og slure. Når den ikke er i lock-up er det ingen direkte kobling mellom de to halvdelene inne i converteren, og du får sluring i en eller annen grad. Statoren begrenser sluringen jo raskere det går. Når lock-up kobler inn 100% er det direktedrift. 6HPxx-kassene er såppas moderne at lock-up kan koble inn litt og litt, og kassen kan slure litt i lock-up, dette for å få en mykere innkopling av lock-up. Dersom du føler det er en feil på automatkassen, bør du foreta et oljeskift med filter og få kassen sjekket av RATS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2012 En automatkasse forbruker ikke olje. Om du må fylle på 5-6 dl olje på girkassen, har du en lekkasje. Enkelt og greit. Både for mye og for lite olje på en automatkassen kan føre til skader i girkassen. Det er dette jeg også mener, men når de ikke klarer å finne noe lekkasje er spørsmålet hvor det er blitt av? Jeg mistenker at det kanskje kan ha blitt utført et oljebytte tidligere og at de kanskje ikke har fulgt rette prosedyrer og dermed feil oljemengde. Jeg kjenner jeg blir rett matt av dette, men vet ikke om jeg bare skal "stole på ekspertene" og bare kjøre til det evt ryker. Jeg har både garanti og reklamasjon på bilen, så helt ærlig så driter jeg egentlig litt i det. Er bare så utrolig surt å være misfornøyd med bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2012 Har du inspisert alle simringer? Også fremre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 27, 2012 Jeg har personlig ikke gjort noe, og tviler på at dette er gjort hos møller. Spørsmålet er om jeg kan kreve at det skal gjøres eller ikke? Det burde være i alles interesse å finne ut hvor denne oljen er blitt av. Jeg vil ikke bytte olje eller gjøre noe med dette uten å gå via møller. Frykter at Hvis det skjer noe med kassen og jeg har feks bytta olje vil møller avslå med det argument at det var gjort uautorisert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 28, 2012 Flere innspill? Syntes den er spesielt rar når man går av og på gass.. er et lite lagg på kanskje 0,5sek der. Veldig irriterendes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 28, 2012 På min Saab 9-5 skifter jeg olje på kassen selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 28, 2012 jeg hadde litt problemer med giring på min ex Audi A8 4,2 bensin 2003 modell. Bytta lmm og da ble det helt topp.. min rusa litt virka det som. Men jeg har ca 10 tommeltotter så er ingen ekspert.( bedre enn ingen fingre da) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 28, 2012 En automatkasse forbruker ikke olje. Om du må fylle på 5-6 dl olje på girkassen, har du en lekkasje. Enkelt og greit. Både for mye og for lite olje på en automatkassen kan føre til skader i girkassen. Nå må du huske på at noe olje over tid blir borte i temperatur,kondens,damp,osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 28, 2012 Jonny: Takk for tips, var det slik at du fikk noe feilkode på dette, eller var det et skudd i blinde som tilfeldigvis traff? Det tyder jo på at motorkomponenter spiller inn på automatkassens funksjon, noe som også er logisk. Neste spørsmål blir da om det kun går på feilkoder. Jeg hadde som sagt ingen feilkoder på hverken motor eller gir.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 28, 2012 Jeg ville forsikret meg om at du ikke mister noe reklamasjons ansvar eller garanti ved å få byttet olje på kassen hos en girkasse ekspert. Hvis du får ok på dette, ville jeg fått sjekket kassen grundig og byttet olje. Enten ville du fått påvist feil som du kan ta videre med Møller da de ikke har klart å avdekke dette, evt så har du fått bytta olja skikkelig og fått bekreftet av en 3. part at kassen er slik den skal være. Da er det kun en feil her og det blir deg det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 28, 2012 Nå må du huske på at noe olje over tid blir borte i temperatur,kondens,damp,osv... Javel? Jeg har kjørt biler med automat i 13 år, og har aldri hatt dette problemet... Jeg har vel kanskje vært heldig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 10, 2012 Kan oppdatere litt. Hadde bilen inne for bytting av dieselkjøler da denne lakk. Etter dette virker det ut som om automaten fungerer bedre. Jeg lurer derfor om denne lekkasjen gjorde at automaten skiftet program, eller at det ble noe feil med dieseltilførselen som gjorde at den kuttet effekt el uten å genere feilkode. Tror fortsatt jeg tar et oljeskift for å være på den sikre siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...