92' 2,3E Audi Cab'en min "døde" over natten!!

Anbefalte innlegg

Jeg parkerte bilen sist fredag (23.03) og alt fungerte helt fint. Jeg hadde til og med tidligere den uken hatt meg langtur med bilen tur/retur Stavanger-Arendal og koste meg skikkelig med hvor fint den gamle bilen gikk.

Cab'en ble som nevnt parkert ute ved siden av garasjen på fredagen og ble ikke brukt i helgen. Været var fint hele helgen men om kveldene droppet tempen ganske mye iforhold til dag tempen, som igjen førte til mye tåke/dis med høy luftfuktighet.

 

Påføgende mandag skulle jeg ut en tur og tenkte jeg ville ta Cab'en. Satte meg inn og startet å kinne.

Å det var alt som skjedde og...

Bilen ville ikke starte, den kinnet lett men ingen tegn til å ville hikste eller hoste seg til liv.

 

Jeg hadde en liten runde på bilen i dag og sjekket register-reimen først, å den var i god stand og såg ut til å ligge stramt og fint der den skulle. Hver gang jeg vridde på tenningen så kunne jeg høre den vanlige lyden av bensinpumpen som starter og bygge opp trykk, så jeg antar at feilen ikke ligger der.

Jeg hadde ute alle tennpluggene og sjekket at de gav gnist å det såg ut til å virke helt iorden. Regnet dermed og med at coilen også fungerer som den skulle. Når jeg testet for gnist la jeg merke til at det kom bensin tåke ut av hver sylinder der pluggen skulle stått. Så det ser ut til å komme bensin helt frem.

 

Hvordan bør jeg gå frem videre...?

Hva kan plutselig slutte å virke når bilen står i ro parkert...?

 

Dette gjelder en 1992 Audi 80 2,3E 10V. Håper noen har noen gode forslag her, setter pris på all hjelp.

Er selv litt i villredet på hvordan jeg skal fortsette feilsøkingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikkert gnisten er sterk nok....., 3 ting må til, kraftig gnist, trykk og fuel da skal den gå om ting skjer til rett tid. Våte tennplugger kan bli døde, mulig nye kan hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme skjedde hos meg i fjor, da var det fordeleren som sitter i bakkant av toppen.

 

Men hvis du har gnist så kan det vel ikke være dette?!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal prøve med ett sett nye plugger. Men det er vel bare ca 1år siden jeg byttet til de som står i nå.

Ettersom jeg fikk gnist på alle pluggene så tenkte jeg at coil,fordeler,pluggledninger o.l var iorden. Men hadde oppe fordelerlokket

for og se etter fuktighet der, men det virket helt fint.

 

Hva forårsaker svekkelse i gnisten på en plugg?

Jeg regner med at en slik feil enten ligger i coil,fordeler,rotor,pluggledninger eller plugger.

Men hvor er det mest sansynlig at feilen stammer fra av disse?

Er det noen måte å måle om strømmen som når frem til pluggene et kraftig nok?

Synes det er svært underlig at noe av dette kan "ta kvelden" når motoren ikke sviver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert hallgiveren din, har hatt samme problem selv. Denne kan måles men husker ikke akkurat prosedyren. Den kan ha gnist, men vil være uregelmessig og ikke slik den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være du har fått litt kondens et sted. Hallgiver som Andreas nevner.

 

På den gamle Merca mi, så hadde jeg litt problemer med at det kom kondens i fordelerlokket, da startet ikke bilen. Tok litt papir og tørket, så var den helt fin :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være du har fått litt kondens et sted. Hallgiver som Andreas nevner.

 

På den gamle Merca mi, så hadde jeg litt problemer med at det kom kondens i fordelerlokket, da startet ikke bilen. Tok litt papir og tørket, så var den helt fin :P

 

Takker for alle svar.

Jeg har prøvd "Merce" triket og på cab'en ja uten resultat. Det ser faktisk veldig fint ut inni fordelerlokket.

 

Mulig at dette er et litt dumt spørsmål men, kan noen si meg hvor jeg finner Hallgiveren på motoren min?

 

Ellers regner jeg med å få satt inn og prøvd ett nytt sett med plugger i morgen, de gamle var dryppende våte så motoren har fått blitt god å sur....: rolleyes: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hallgivern sitter på fordeleren... det er den pluggen som går på der.. men har ikke helt troa på at det er den da du får gnist...

 

Du kan kanskje sjekke hvor sterk gnisten er hvis du fortsatt tror at det kan ha noe med saken å gjøre.. (hold plugledningens metall lengere og lengere fra toppen... gnisten bør hoppe 2-4cm... men pass på, gnisten tar korteste veien, om det måtte være fingern din :)

 

har bilen vært helt problemfri før?

 

Noen ting du bør sjekke (1 først, 5 sist):

1. sjekk også om pluggene dine blir våte når du drar den på starteren.

2. se etter falskluft, dette gjøres med fingre og å løsne deler.

3. sjekk at fordeleren ikke kan ha løsna (gnist kommer på feil tidspunkt

4. løft ut en dyse eller to å sjekk om de spruter bensin når du drar bilen på startern

 

forresten når jeg tenker meg om. skal vedde en tier for at det er bensinpumpa di som er sur... den må nemlig orke 3 bar for at du i det heletatt skal få bensin til motorn... så sjekk spesielt dette med bensinen..

alternativ måte å sjekke om du får bensin på er å ta ut dysene (smart å legge de i flasker), så tvangskjøre bensinpumpa ved å koble forbi bensinpumpereleet e.l.. Deretter tar du av belgen over ke3-jet luftmengdemåleren (luftfilterboksen) og løfter på spjeldet.. da skal du få bensin ut av dysene...

 

edit: Så forresten ikke dette med bensintåke.. men betyr det at pluggene blir våte?

Får du virkelig nok bensin og du har bra nok tenning så er det nok fort feil timing... hvis du har så hinsides falskluftlekasje som som gjør at bilen ikke vil gå. Da vil den starte og dø med en eneste gang.. så eneste måten jeg kan tenke på at kan være noe galt med lufta da er om det er helt tett... noe som ikke skjer så ofte :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen for kjempe god tilbakemelding på problemet mitt.

 

I dag fikk jeg vekket liv i bilen igjen.

Jeg tok opp alt som har med tenningen å gjøre (som jeg har gjort før uten resultat).

D.v.s fordelerlokk, rotor, plugger, pluggledninger, coil, coil ledning osv. rengjorde alt dette grunndig pluss pusset lett over typisk fronten på rotoren og kontakt punkter i fordelerlokk.

Tørket de gamle pluggene godt, tok også å blåste over alt dette med trykkluft pistol.

Satte alt sammen igjen og fortsatte med å blåse utav alle kontakter jeg kunne finne rundt i motorrommet.

Deretter tok jeg opp alt i forbindelse med luftfilterboksen mot innsug på jakt etter mulige plasser den kunne suge falsk luft.

Rengjorde alle komponenter som jeg kom over. Sjekket at membranen som regulerer lufttilførselen v/luftmengdemåleren gikk løst og ledig slik den skal.

Satte så alt dette og sammen uten egentlig å ha funnet noe som ikke var som det skulle.

Dobbelsjekket at alt var tilbakestilt, før jeg satte meg inn og skulle forsøke i starte den.

Å så kom den som ett skudd, omtrent på første "turnover" å sviver nå finere en den noen gang har gjort.

 

Sitter igjen å lurer fælt på hvor problemet egentlig har vært, å om jeg plutselig vil oppleve at bilen er død igjen

uten forvarsel en annen gang typisk når det passer skikkelig dårlig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.