Anbefalte innlegg

Siden jeg kjører veldig mye korte turer ser jeg at jeg trenger en lader av noe slag - hva skal man velge, en vanlig batterilader eller en vedlikeholdslader? Er den bare å smekke rett på batteriet eller skal man ta visse forholdsregler?

 

Sleng gjerne opp noen linker til gode valg...

 

Har veldig lite kompetanse på dette området så gode råd er uvurdelige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Bruker selv, CTEk elektronisk lader, de er litt dyre, men til mitt bruk, som reiser mye, så kan den stå tilkoblet i månedsvis.

NAF`n solgte dem før, no har de et annet merke, som nok fungerer bra.

 

Mener clahs ohlson selger noen ctek modeller.

Ville kjøpt den modelle, der du får med en "komfor" plugg. Som man monterer på batteriet, så er det bare å plugge laderen rett i, da slipper man unna med 2 knotetet krokodilleklemmer...

 

Den har dessuten forskjellige lademodus, og egen modus for motorsykkel batterier.

Den kan kanskje virke "liten" men den full lader ihvertfall batteriet på allroadn min over natta, de gangene det har vært tappet ned...

Har 2stk av denne modellen. :-)

Biltema selger også noen elektroniske, vil tro dem også fungerer greit.

 

Anbefaler ikke billig ladere, som bare har en trafo, med dårlig likeretting, og et bi-metall relè som ligger å slår inn å ut i begynnelsen... brukte en slik en, og den tok knekken på ABS styre enheten... så aldri mer.

 

http://www.google.com/products/catalog?q=ctek&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=10266627899165319530&sa=X&ei=PuF1T9XiOM-2hAfQ0MGTDQ&ved=0CIIBEPMCMAI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=170225056

 

Som sagt over selger Clas Ohlson ctek lader. Vi selger i "bøtter og spann" av dem og ser aldri noen i retur. Til denne finnes denne "komfor" pluggen som er nevnt ovenfor her.

 

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=36-3764

 

denne viser status på batteri ditt ved hjelp av fargede dioder, og virker som en hurtig kontakt til laderen.

 

Ctek er utrolig gode ladere som kutter ladingen når batteri har nok strøm. Modellen jeg linker til har både "motorsykkel lading" og "vinterlade program". Dessuten har Clas Ohlson åpent kjøpt i 30 dager. Bruk den i 30 dager, er du ikke fornøyd får du pengene igjen ved fremvising av kvittering og att man har embalasjen til produktet.

 

(jepp jeg jobber hos clas ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge - når jeg googlet var det nettopp CTek som folk likte best, da blir det tur til Clas for å handle…

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal et batteri lades egentlig? Skal batteriet bare være tilkoblet bilen eller skal pluss taes av? Tenker på hva som skjer med bilen om batteriet kobles av, må det kodes inn igjen osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare koble laderen til batteriet, så sette kontakten i veggen. Deretter trykke -on- knappen til det lyser på bil symbolet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bruke comfort-plugg til laderen, denne skal skrues på batteriet under ledningene som går fra batteriet til bilen. Det jeg lurer på er hvor lenge kan bilen stå uten strøm før det blir problemer med evt elektronikk? Altså bare snakk om sekunder her da jeg bare skal ta av ledningen å huke på comforpluggen...

 

Har det noe å si hvilken ledning jeg løsner først av pluss og minus? Noe spesielt å være oppmerksom på?

 

Lite peil på dette :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn egentlig har det ikke noe å si hvilke av polene du tar av først, men om man skrur av pluss polen og denne kommer borti chasiet på bilen samtidig som minuspolen fortsatt er på batteriet, så vill jeg tro du skvetter litt, da du får en kortslutting, og du kan risikere å ødelegge elektriske deler. Så minuspolen skal av først, og på sist

Skal ikke være noe problem å ta av polene i noen sekunder/minutter, men ser ikke helt hvorfor du må helt av med polen for å få koblet til laderen.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bare ta av mutter på batteri/ kabelsko, og smette inn ledning med øye på, og på m muttern igjen...

Slipper ta av noe som helst....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn egentlig har det ikke noe å si hvilke av polene du tar av først, men om man skrur av pluss polen og denne kommer borti chasiet på bilen samtidig som minuspolen fortsatt er på batteriet, så vill jeg tro du skvetter litt, da du får en kortslutting, og du kan risikere å ødelegge elektriske deler. Så minuspolen skal av først, og på sist

Skal ikke være noe problem å ta av polene i noen sekunder/minutter, men ser ikke helt hvorfor du må helt av med polen for å få koblet til laderen.: klø :

 

Takker for svar Lars.

 

Grunnen til at jeg må av med polen er denne hurtigkoblingen/comfort-koblingen som skal "tres" på batteri-polene under ledningene. 36-3764.jpg

 

Er jo bare ta av mutter på batteri/ kabelsko, og smette inn ledning med øye på, og på m muttern igjen...

Slipper ta av noe som helst....

 

Det er jo èn mulighet faktisk, takker... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel også gå an å koble til laderen på kablene før en løsner batteripolskoa fra batteriet. Da vil en jo forsyne bilen med litt strøm mens batteriet er frakoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel også gå an å koble til laderen på kablene før en løsner batteripolskoa fra batteriet. Da vil en jo forsyne bilen med litt strøm mens batteriet er frakoblet.

 

Spørs om jeg tørr improvisere slik. Er det et absolutt must å ha strøm på bilen hele tiden? Selv om det bare er snakk om sekunder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig. Jeg hadde koblet ifra og gjort jobben jeg skulle gjøre. Fiklet med noe ratt-greier på Passaten, og koblet ifra batteriet da pga airbag. Ingen problemer av dette, bortsett fra at jeg måtte ha kode til navi-enheten.

 

EDIT; Jeg bare kom med et forslag sånn i tilfelle du var litt over-nervøs for elektronikken. ;)

 

Har hørt at på noen japse-biler så blir det jeg skrev brukt ved bytte/frakobling av batteri. Har noe med at hvis en kobler ifra alt av strøm, så "ser" alarmen/tyverisikringen dette som innbrudd og blokkerer omtrent alt (sentral-lås, startsperre osv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig. Jeg hadde koblet ifra og gjort jobben jeg skulle gjøre. Fiklet med noe ratt-greier på Passaten, og koblet ifra batteriet da pga airbag. Ingen problemer av dette, bortsett fra at jeg måtte ha kode til navi-enheten.

 

EDIT; Jeg bare kom med et forslag sånn i tilfelle du var litt over-nervøs for elektronikken. ;)

 

Har hørt at på noen japse-biler så blir det jeg skrev brukt ved bytte/frakobling av batteri. Har noe med at hvis en kobler ifra alt av strøm, så "ser" alarmen/tyverisikringen dette som innbrudd og blokkerer omtrent alt (sentral-lås, startsperre osv)

 

Skjønner, tusen takk for svar Freddy :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger bare til at det er mulig el.vinduer er litt merkelige etter at batteri har vært frakoblet, men da pleier det å løse seg ved å kjøre dem ned/opp en runde eller 2. Men ting som startsperre og fj.styrt s.lås har ikke jeg hørt om er noe problem ihvertfall.

 

Som sagt, ingen *problemer* på Passaten min ihvertfall. Er bare ting som radiokanaler å sånne enkle ting som må ordnes etterpå, men det regner jeg ikke som et problem. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger bare til at det er mulig el.vinduer er litt merkelige etter at batteri har vært frakoblet, men da pleier det å løse seg ved å kjøre dem ned/opp en runde eller 2. Men ting som startsperre og fj.styrt s.lås har ikke jeg hørt om er noe problem ihvertfall.

 

Som sagt, ingen *problemer* på Passaten min ihvertfall. Er bare ting som radiokanaler å sånne enkle ting som må ordnes etterpå, men det regner jeg ikke som et problem. :)

 

Etter litt googling ser det ut som at enkelte nyere batterier har mindre "poler" på siden av hovedledningene for påmontering av slike ting, bare skru en mutter av for så skru på hurtigkoblingen.

Disse kan vel sikkert skrues på uten å ta av noen poler vil jeg tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det ja. Ingenting som er enklere enn det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det ja. Ingenting som er enklere enn det. :)

 

Man får vel ikke en overraskelse av å røre polene? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får vel ikke en overraskelse av å røre polene? :o

 

He he he he. Har vi en kar som har panikk for elektronikk her kanskje?

 

Har aldri fått noen overraskelser jeg ihvertfall. Eneste på en bil jeg er forsiktig med (innen el.) er pluggledninger. Det er noe som røsker godt i fingrene. Skikkelig godt. Ikke mangen ampere, men er snakk om 20-30 000 volt (mener å huske det var snakk om den spenningen fra vgs)

 

Men ellers så skal det en del til å få strøm i seg på en bil.

 

Hvis du tar et 9v "brannalarm" batteri og legger en fing over begge polene får du heller ikke strøm i deg. Putter du tunga bortpå derimot....... vel, da får du en overraskelse. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he he he. Har vi en kar som har panikk for elektronikk her kanskje?

 

Har aldri fått noen overraskelser jeg ihvertfall. Eneste på en bil jeg er forsiktig med (innen el.) er pluggledninger. Det er noe som røsker godt i fingrene. Skikkelig godt. Ikke mangen ampere, men er snakk om 20-30 000 volt (mener å huske det var snakk om den spenningen fra vgs)

 

Men ellers så skal det en del til å få strøm i seg på en bil.

 

Hvis du tar et 9v "brannalarm" batteri og legger en fing over begge polene får du heller ikke strøm i deg. Putter du tunga bortpå derimot....... vel, da får du en overraskelse. ;)

 

Definitivt :P

 

Både for elektronikken i bilen og meg selv, jeg har lite peiling på strøm, men det jeg vet er at det kan være skummelt om man ikke er forsiktig - derfor prøver jeg å være på den sikre siden :)

 

Tusen takk for geniale svar, hjalp meg stort!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare passe deg litt for den grønne overledningen, så går alt godt! : smil :: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger bare til at det er mulig el.vinduer er litt merkelige etter at batteri har vært frakoblet, men da pleier det å løse seg ved å kjøre dem ned/opp en runde eller 2. Men ting som startsperre og fj.styrt s.lås har ikke jeg hørt om er noe problem ihvertfall.

 

Som sagt, ingen *problemer* på Passaten min ihvertfall. Er bare ting som radiokanaler å sånne enkle ting som må ordnes etterpå, men det regner jeg ikke som et problem. :)

 

Tenkte jeg bare skulle legge til dette selv om jeg vet det er gammel tråd, fant denne via søk :)

 

På nyere vag er det en nullstillingsfunksjon ved å kjøre alle vinduene oppover samtidig når dem er helt oppe, da nullstiller dem seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til, Mekonomen har også Ctek, og der har vi rabattavtale flere steder. :)

Naf har Exide sine som har fått bra kritikk, er du medlem der får du også bra pris på de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilxtra har både ctek og exide sine..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne og må si meg meeeget fornøyd. Har skrudd den opp på veggen ved siden av bilen og montert hurtig-plugg på batteriet så nå går det fort å sette bilen på lading. Har mye småkjøring så lader batteriet relativt ofte.

Laderen har jo også en rekke veldig fine funksjoner som Suply og Recondition i tillegg til den vanlige avanserte lademetoden på mange steg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.