#1 Skrevet April 2, 2012 (endret) Ladespenninga mi har falt etter jeg byttet startmotor, den lå på 14,2-14,4v før, etter dette så er den høyst 13v, nede i 12,5v også noen ganger. Dette er jo på batteriet, på dynamoen har jeg 14,5v så alt der er i orden.. Ladekretsen er jo koblet i sammen med startmotoren på en måte, kan denne ligge og jukse til noe? Det er ikke en ny startmotor, en brukt, som også går tregt, den bruker litt tid før den oppnår nok turtall til at motoren starter.. Kan altså da startmotoren ligge og trekke strøm, uten at den er i bruk en gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2012 hvordan ser potensialet ut? (dvs, er det mye møkk etc der ledningen går fra dynamo inntil starter og så til batteri?) om det er slik da vel og merke om det ikke er en egen kabel fra dynamo rett til batteri osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2012 Jeg byttet startmotor på min C4 på fredag. Her var kabelen til batteriet og kabelen fra dynamoen separate, og koblet sammen på bolten på starteren. Hvis du har dårlig kontakt her så vil du får dårlig ladespenning alle andre steder enn på dynamoen. Løsning: se over at det er god kontakt på begge kablene ved starteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2012 Jeg har nå koblet dynamoen direkte på batteriet, og ikke via start motoren som før, og ladespenninga er fortsatt ca like lav, noe rart ute og går her nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 2, 2012 ser at mr. Lindgren ordla seg vesentlig bedre enn meg selvom jeg mente nøyaktig det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 2, 2012 Du kan jo Ohme, måle motstand, fra + pol batteri til dynamoen.... bare for å utelukke event motstand, dårlig kontakt, samme kan du gjøre med - kabelen, bare må fra dynamo hus, til - på batteri..... skal ikke mye motstand til, før det blir spenningsfall.... U = I x R ( om eg ikke husker feil) ohms lov det :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 2, 2012 Det må være noe kraftig motstand i disse kablene, når jeg kjører på starteren så er det såvit den vil rundt først, selv om jeg har 12.5-12.6v på batteriet før jeg prøver og starte, faller ned i 10v og såvit den drar rundt, kommer etter noen sekunder.. Batteriet er helt nytt 700amp så det bør være styre nok i allefall, også testet dette med batteri tester og det var godt. Får lage meg noen nye og se, men lurer på om det er noe med selve startmotoren og siden ladespenninga er såpass lav.. Mener det var slik på en kamerat sin A4 og en gang, men spenninga på dynamoen var gulle god den.. Bilen har stått i 1år pga forje motoren havarerte, ladespenninga og alt det var tipp topp før motoren havarerte, jeg måtte også bytte startmotor da pga den gamle ble skada da et stempel kom ut av blokka.. Ser jo en annen som har vært plaget med noe tilsvarende her: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=216816&langid=1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 2, 2012 Da kan det nesten tyde på at enten ladereg , eller en diode, er gåen.... Ser ikke hlet for meg, at selve starteren, kan ligge å trekke ned ladespenningen, uten at det da er en el annen overgansg motstand til jord el. l... At den går tregt rundt, kan jo rett å slett være slitte børster, brente viklinger. Eller at det er dårlig kontatk på polene, i innslags relè... bare noen tanker rundt dette :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 7, 2012 Prøvd og strekke en ny kabel fra dynamo til batteri nå, uten at det ble noe bedre.. Har ikke multimeter med meg hjem så har ikke fått målt men ser at ladespenninga er det samme via voltmeteret jeg har i bilen. Ser at ladespenninga kan noen ganger være 13v, så 13,5v så nede i 12v så det må vel være en spenningsregulator eller noe i dynamo'n da som er gåen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2012 Kanskje best å få sjekket dynamo på verksted, kan tyde på dårlige/ deffekte dioder, el regulator. Mener det er kjapp jobb å bytte selve reg. 2 skruer/ maks 20 min. Slite børster, kan antagelig gi slike symptomer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2012 (endret) Jobber selv på verksted, ikke alltids like enkelt og formulere seg.. Men har også tenkt på, om den kan være en jording eller noe som mangler noen plass? Jeg har jo nettopp hatt motoren ute, eller nettopp satt den inn.. og ser at i fremkant rundt under høyre motorfeste, rett nedenfor starteren så går det en jording som jeg av en eller annen grunn går fra karosseriet på bilen fra en kant av motorfestet der jeg har satt den fast en annen plass på motorfestet.. Er ganske lenge siden jeg tok ut motoren så kan ikke helt huske den jordingskabelen der, hvor den skal ta veien.. For det virker som det er et ganske heftig strømtrekk i systemet, selv med startbooster på så faller batteri spenninga ned i 8-9v ser jeg nå, altså når jeg skal starte bilen.. så det virker jo som det er noe som mangler en plass.. Denne kabelen jeg snakker om du ser her, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 8, 2012 Jobber selv på verksted, ikke alltids like enkelt og formulere seg..Men har også tenkt på, om den kan være en jording eller noe som mangler noen plass? Jeg har jo nettopp hatt motoren ute, eller nettopp satt den inn.. og ser at i fremkant rundt under høyre motorfeste, rett nedenfor starteren så går det en jording som jeg av en eller annen grunn går fra karosseriet på bilen fra en kant av motorfestet der jeg har satt den fast en annen plass på motorfestet.. Er ganske lenge siden jeg tok ut motoren så kan ikke helt huske den jordingskabelen der, hvor den skal ta veien.. For det virker som det er et ganske heftig strømtrekk i systemet, selv med startbooster på så faller batteri spenninga ned i 8-9v ser jeg nå, altså når jeg skal starte bilen.. så det virker jo som det er noe som mangler en plass.. Denne kabelen jeg snakker om du ser her, Da har du nok feilkilden din der... motor, skal være jordet til selve karroseriet.... mener huske enden som skal på motor, Bare for å sjekke jordingen til motor, kan man jo bare ta en startkabel fra minus pol batteri, til selve motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 8, 2012 Husk på at startmotor er jordet i motor. Motor står på gummifester, noe som leder strøm særdeles dårligt, derfor jordingskabel karross --> motor. Mangler denne, må startmotor finne jordingspunkt over til karross selv. Dette kan bli en svært dårlig overgang og lang vei for strømmen å gå, derfor vil du få en del trøbbel når startmotor går. Hvor jordingskabelen går fra motor til karross, er ikke viktig i grunn, bare det er ordentlig forbindelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 8, 2012 Har ikke fått festet denne tilstrekkelig til at jeg prøvd noe mer enda, skal få gjort det i løpet av morgendagen.. Kan denne manglende jordingen min også være kilden til lav ladespenning også da, og ikke bare startmotor problemet mitt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 8, 2012 Vil tro det, i og med at dynamo er montert, og jordet igjennom motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 8, 2012 Fikk den montert nå, ser ut som det løste seg da.. Lader rundt 14v, var nede i 13,5-13,6v i starten men batteriet var godt nedtappa etter mye feilsøk. Økte til rundt 14v nå, som holder for en stund.. Dynamon har da gått 206,000km bør vel overhales etterhvert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...