04 1,8tq Kutter/nykker når turbo kommer over 1,0 bar, eller 4000 rpm

Anbefalte innlegg

Begynner å bli noen prosjekter i denne garasjen no...

 

Har en 2004 A4 1,8TQ som har fått noen oppgraderinger som er gjort av ES tuning. Det som er gjort er dyser, turbo, eksos, fmic og hjerne kirurgi.

 

Det som er med bilen nå er at den går helt fint så lenge man ikke overstiger 1,0 bar på turboen, eller rundt 4000 rpm på motor. Kan holde full gass uten problem til den når dette. Usikker på hva som skjer , men kan på meg virke som at den kutter tenningen eller bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får fuelcut, det er pga du overstiger et ladetrykk som er høyere enn det ecu'n din ønsker, mest sansynlig pga du har en eller annen feil en plass.

 

Les av feilkoder og kom tilbake med hva du fant da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det komme hvis luftmengdemåleren er ødelagt? Merker ingen forskjell når jeg plugger den i fra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får opp disse feilkodene:

 

16396/P0012/000018 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Advance Setpoint not Reached (Over-Retarded)

Possible Symptoms

 

Erratic Idle

 

Possible Causes

 

Intake Camshaft Adjuster tight/stuck

Intake Camshaft Adjuster faulty

 

Possible Solutions

 

Check Intake Camshaft Adjuster

Use Output Test, Meas. Value Blocks (MVB) & Basic Setting

 

 

16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold

Possible Causes

 

Leakage in Intake and/or Exhaust System

Catalyst faulty

Oxygen Sensor(s) faulty

Oxygen Sensor(s) Control faulty

 

Possible Solutions

 

Check Intake and Exhaust System for Leaks

Check Catalyst

Check Oxygen Sensor(s)

Check Oxygen Sensor(s) Control

Perform Oxygen Sensor(s) Aging Check

 

 

16618/P0234/000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)

Possible Symptoms

 

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

Boost Pressure too high

Reduced Power Output

 

Possible Causes

 

Hoses incorrectly connected, disconnected, blocked or leaking

Boost Pressure Control Valve (N75) faulty

Boost Pressure Sensor (G13) faulty

Turbo Charger stuck/faulty

 

Possible Solutions

 

Check Charge Pressure Control System

Perform Output Test (to check the Turbo Charger)

Perform Basic Setting (to check the Charge Pressure Control)

Perform Pressure Test to locate Leaks

Check/Replace Boost Pressure Control Valve (N75)

Check/Replace Boost Pressure Sensor (G13)

Check/Replace Turbo Charger

 

 

16795/P0411/001041 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected

Possible Symptoms

 

Malfunction Indicator Light (MIL) ON

 

Possible Causes

 

Fuel Pump Relay (J17) faulty

Hoses/Pipes to/between Components faulty/clogged

Secondary Air Injection Pump (V101) faulty

Secondary Air Injection Pump Relay (J299) faulty

Secondary Air Injection Solenoid Valve (N112) faulty

 

Possible Solutions

 

Check Fuel Pump Relay (J17)

Check Hoses/Pipes to/between Components

Check Secondary Air Injection Hoses/Pipes for Carbonization

Check Secondary Air Injection Pump (V101)

Check Secondary Air Injection Pump Relay (J299)

Check Secondary Air Injection Solenoid Valve (N112)

 

 

16685/P0301/000769 - Cylinder 1 Misfire Detected

Possible Causes

 

Ignition system

Fuel injectors

Fuel pressure

Running out of fuel

EVAP canister purge valve

Evaporative emission system

Low compression

Base engine problems

Controle Module damaged

 

 

16684/P0300/000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

Possible Causes

 

Air Intake System leaking

Fuel Supply faulty

Injector(s) faulty

Ignition Cable(s) and/or Spark Plug(s) faulty

Ignition Coil(s) faulty

Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18) stuck/open

Camshaft Position Sensor (G40) faulty

 

Possible Solutions

 

Check Misfire Recognition

Check Air Intake System

Check Fuel Supply

Check Injector(s) and Injector Sealing

Check Ignition Cable(s) and Spark Plug(s)

Check Ignition Coil(s)

Check Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18)

Check Camshaft Position Sensor (G40)

 

 

18010/P1602/005634 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low

Possible Causes

 

Cables on the Battery were removed

Battery weak (voltage)

Generator Disfunction

 

Possible Solutions

 

Check Battery Cables

Check/Replace Battery

Check/Replace Generator

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke luftmengdemåler på bilen din så det kan du utelukke(du har luftmassemåler) Slett alle feilkodene, prøvekjør å se hva som kommer frem da, her er sikkert mange gammle feil...... Da blir det litt lettere å tyde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant nå ut at han som eier bilen har vært å montert en annen luftmassemåler enn det som skal være. Monterte nå på den som sto der før, og da ble bilen litt bedre men fortsatt ikke bra nok. Nå kom i tillegg esp lyset på,har den noen komunikasjon med luftmassefølern?

 

Får kun opp feilen "mas air flow sensor" nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig en ny riktig luftmasssemåler gjør susen ja. Kan gi esp feil også ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da prøver vi det da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny LMM montert.. ESP lyset forsvant og feilkodene forsvant, så noe ble jo rett. Men fortsatt vil den ikke gå helt som den skal. Holder litt igjen kan det føles ut som..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kamerat av meg hadde det samme problemet med sin a4. der var det slangen som gikk fra luftfilteret som var for "bløt" den trekkte seg sammen når trykket økte. litt usikker på om dette skjedde allerede på 1 bar men kan jo være tilfelle med din bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke problemet her siden det røret er i aluminium :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsatt problemer her. Turbotrykket går over 1 bar for så og gå ned til 0,7 og bilen føles enda ut som den kutter på noe vis. Får ikke opp noen feilkoder. Noen som har forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd og logge hidden og se LMM verdier, lambda verdier? Hva er set-boost i ecu og hva er actual pressure?

 

Det er vel Dan, sin gammel bil dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekka verdiene på lmm og lambda... Får se om det blir tid til det i morgen.

 

Er Dan sin gammel bil ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk det ut og kom med tilbakemelding :)

 

Jeg er eier av en av Dan sine gamle biler foresten, holder til i salangen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sletta feilkoder, prøvekjørte... starter å nykke på rundt (+-)4000 omdreininger og fortsetter sånn videre oppover.Tror kanskje ikke turbotrykket har noe med å gjøre at den ikke går som den skal, for hvis jeg gir på i 4 giret så ladder den bare 0,6-0,7 og nykker fortsatt. Får ikke opp noen feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom opp noen feilkoder likevell...

 

16795/P0411/001041 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected

Possible Symptoms

 

- Malfunction Indicator Light (MIL) ON

 

Possible Causes

 

- Fuel Pump Relay (J17) faulty

- Hoses/Pipes to/between Components faulty/clogged

- Secondary Air Injection Pump (V101) faulty

- Secondary Air Injection Pump Relay (J299) faulty

- Secondary Air Injection Solenoid Valve (N112) faulty

 

Possible Solutions

 

- Check Fuel Pump Relay (J17)

- Check Hoses/Pipes to/between Components

- Check Secondary Air Injection Hoses/Pipes for Carbonization

- Check Secondary Air Injection Pump (V101)

- Check Secondary Air Injection Pump Relay (J299)

- Check Secondary Air Injection Solenoid Valve (N112)

 

 

16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold

Possible Causes

 

- Leakage in Intake and/or Exhaust System

- Catalyst faulty

- Oxygen Sensor(s) faulty

- Oxygen Sensor(s) Control faulty

 

Possible Solutions

 

- Check Intake and Exhaust System for Leaks

- Check Catalyst

- Check Oxygen Sensor(s)

- Check Oxygen Sensor(s) Control

- Perform Oxygen Sensor(s) Aging Check

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde lik feil på min etter lik oppgradering. måtte justere plugg åpningen litt mindre, men jeg fikk ikke opp noen feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle kanskje prøvd å bytte plugger igjen,så har man hvertfall utelukka det. Må prøve å få tak i han som programmerer for ES tuning her oppe, så kanskje man får prøvd å se om det er på programme feilen ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold

Possible Causes

 

Om du ikke har katalysator, så får du denne feilkoden. Skal du bli kvitt den og kjøre uten katalysator, må programvaren endres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt. space ut lamdasonde nr 2, det kan visst fungere sies det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke katalysator, så er nok det som er grunnen til at den kommer opp ja. Å secondary air injection system skal vel ikke ha noe å si på nykkingen når motor er varm?

 

Historien med bilen er slik:

 

Når den ble kjøpt laddet denne 1,2 bar og funket fint.Den kunne kutte av og til ved harde pådrag på 2.giret, siden turbotrykket gikk opp til 1,4-1,5 akkurat i det den laddet for fullt for så og stabilisere seg på 1,2. Etter en stund fikk forrige eier kødd med bilen, så han for til han som er underlevenrandør for ES tuning her oppe i nord. Han tok en avlesning og fant ut at bilen laddet 2,2 bar! (tror kanskje han har målt den med vag-com eller noe annet, uten og trekkt fra atm trykk?) Den ble deretter omprogrammert til ett program som bare gir 0,6-0,7 bar.

 

Hovedårsaken til problemet han hadde når han endret program tror jeg var luftmengdemåleren. Når jeg overtok bilen, så var resirkventilen montert feil vei + at det sto luftmengdemåler fra en annen bil på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.