ABS Feil C4, Monteringsdybde abs sensor, post #4

Anbefalte innlegg

Hei, driver å skal nøste opp i ABS systemet på bilen min da dette er ute av funksjon, har koblet fra begge sensorene forran på bilen og målt ( ohmet )

 

Verdiene jeg fikk var

 

VS: 1188 ohm

HS: 888 ohm

 

Er jo ikke mye som skiller disse, men det er jo også ikke veldig dyrt for 2 nye abs sensorer på mekonomen, 431kr \stk.

 

Noen som vet hvilken verdi følerne skal ha når de er nye?

 

Grunnen til at jeg tror feilen ligger foran er fordi abs sluttet å virke etter at jeg hadde ute drivleddene på begge sider ifb med montering av orginale fjærer\dempere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan oppdatere med at verdier på nye abs følere, kjøpt på mekonomen er

 

1280 ohm

1290 ohm

 

 

Kan derfor se ut til at det er den høyre abs føleren som er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg er det på A6 C4 mulig å lese ut feil på ABS-systemet med vag-com, og om det er en hjulsensor da er det ganske enkelt å finne ut hvor feilen ligger. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men det som er rart er at jeg har lest ut feilkoder, og da sa den at det var noe med signalet fra venstre sensor, altså den som jeg ikke kan måle meg frem til at er gåen. Men kransen på drivleddet har her manglet noen halve tenner. Så den har jeg nå akkuratt byttet med ny. Jeg burde kanskje bytte sensor uansett, når jeg alikevel har det ifrahverandre der? hadde håpet jeg skulle spare meg for knotet med å få ut begge.

 

ABS var dog i funksjon med denne feilen på kransen, den bare hoppet ut av og til, slik at jeg måtte skru av å på tenningen. Men etter at jeg hadde ute drivledda på begge siden foran så lyste lampa hele tiden, tenker da at sensoren på høyresiden ble skadet ved montering av drivleddene etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, da var det to skritt frem og 5 tilbake. FIkk etterhvert most ut den gamle abs sensoren på venstre side da den så slitt ut, som om den hadde gått og subbet innpå kransen der. Så tenkte at det var likesågreit å bytte på begge siden siden jeg kjøpte to stykker.

 

Men den gang ei, etter å ha rengjort hullet med roterende stålbørste på dremmel så klinte jeg på fett med fingern inni hullet, pressa ( slo med nylonhammer ) inn ny presshylse og slo inn den nye sensoren. Gikk jo ikke å "presse den på plass" som det står at man skal gjøre, måtte banke ganske hardt for å få den inni. Tenkte som så at den skal sikkert helt inn siden det ikke var noen spesiel oppmerkning eller lign der dybden skulle angis.

 

Så da endte det jo med at sensoren kom ca 1mm for langt inn i navet, og krasjer med den nye triggerringen jeg monterte på drivleddet. Og siden jeg måtte banke den inn i hullet, så får jeg jo ikke akkuratt banket den ut igjen. Den bulker seg bare inni navet. Ble forbannet og monterte isammen resten av sakene (skulle også bytte bærebro) og kastet på hjulet, så tide å flytte bilen av bukken. Men nå har jeg jo verdens værste lyd av sensoren som går innpå triggerringen. Og må sikkert ødelegge den kliss nye sensoren for å få den ut, slik at jeg kan banke inn enda en ny en med riktig avstand.

 

 

Så hvor stor avstand skal det være mellom sensor og triggerringen på drivleddet? Fant ikkenoe i Haynes boka..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal trykkes til anslag(den må da gå lett !!) så justerer det seg selv ved kjøring(hadde satset på ca 1mm klaring jeg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal trykkes til anslag(den må da gå lett !!) så justerer det seg selv ved kjøring(hadde satset på ca 1mm klaring jeg)

 

Den gikk så absolutt ikke lett inn i presshylsa nei. Slo den litt inni og tok den ut, og da så jeg at det allerede var blitt spor i sensoren etter presshylsa, så regna med at den skulle sitte godt. Men hva har da skjedd? Har jeg fått feil presshylser? Eller har jeg fått feil sensorer?

 

Jeg regna også med at den skulle gå lett inn i presshylsa, slik at jeg kunne justert dybden selv.

 

Slik ser delene jeg har kjøpt ut, og presshylsa ligner da ganske mye på den som satt der. Men den ble helt sammenpresses inni hullet, og de sporene som er stanset inn der som hylsa er delt opp lagde merkene i sensoren regner jeg med. Og ja, jeg måtte banke inn hylsa også, kunne ikke bare føre den inn med håndmakt.

IMAG0032-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som det sitter noe igjen av den gamle sensoren?

Du må være helt sikker på at alt er ute.

Dette skal gli veldig greit.

Hammer på slikt er bannlyst.

Jeg trykket mine på plass med tommelen, uten problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gamle hylsen sitter det nesten alltid igjen biter av i hullet, man må ofte banke og bøye og bende ganske heftig for å få ut alle biter av gammel hylse. Når alt det er gjort skal det være å bare smette inn ny hylse (uten verktøy) og så skyve ny sensor inn med en finger. Går noe av dette tregt er det noe rester som sitter igjen inni der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg kunne ikke kjenne noe på insiden av hullet med fingeren, ei heller se noe, tok også roterende stålbørste inni der for å fjerne noe av evt rust.

 

Høres uansett utrolig merkelig ut at det bare skal gli på plass, da både hylsen og sensoren, det var så langt fra slik jeg opplevde det. Tror også jeg fikk ut mesteparten, siden jeg fikk ut den gamle presshylsa i nesten hel bit. Må jo uansett ta ut igjen den som ble trykket for langt inn i morgen dersom jeg kan få tak i en ny en, men skal se over litt ekstra godt da.

 

Men skal presshylsa bli klemt helt isammen inni hullet, eller skal den sprike litt? for min var HELT sammenklemt. Mulig at den har overlappet seg selv, men det også ville jeg merka tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok litt dårlig lys når jeg drev i går, for så ganske fort at det satt igjen en hel del rust etter igår. så var frem med dremmelen og slipehode. Har ruststøv langt oppover begge arma og inni nesebora nå. Men nå gikk iallefall hylsa pent på plass, og jeg kunne fin presse sonden inn med bare to fingre etterpå, slik at jeg synes den sitter passe trangt.

 

Da gjennstår bare høyresiden.. pusse pusse, slipe slipe, banke banke, pirke pirke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.