Min første bil, Audi A6 2000, diverse tekniske spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har da endelig fått min første bil i alderen av 18 år. Det ble en Audi A6 2000 stasjonsvogn. Kan legge ut noe bilder hvis ønskelig.

Men over til poenget, har tenkt og prøve å lære meg en del og fikse problemer som oppstår selv. Forstod fort at det var lurt og bli medlem her!

Bilen har per dags dato følgende "feil":

1. En gåen foring i begge forstillingene. Tenker her at det er like lurt og bare bytte hele forstillingen?

2. Jeg må hjelpe begge vinduene framme opp. Hva er feil her, og hvor mye koster ny del? (ebay osv)

3. Bremseskivene må byttes. Er det lurt og bare bytte alt av bremseklosser osv da? Pris?

4. Registerreim må byttes. Kjenner at jeg gruer meg til denne. Hvor vanskelig er det?

Kom gjerne med link til ebay etc! Legg merke til at dette er min første tråd, så alt er nok ikke 100%! Åpen for alle innspill :-) Trenger jeg noe diagnoseverktøy?

Edit: Kan legge til at jeg klarte og låse meg ute av bilen, 2 dagen jeg har den.... Reservenøkkelen ligger fortsatt inne i bilen.... Så hvis noen har noen bra tips til hvordan man kommer seg inn i bilen igjen, svar fort før falken kommer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heihei, legg gjerne ut bilder :-)

Å du har helt klart kommet til riktige side om du vil lære ting, ikke at jeg kan så mye enda selv men har lært en del siden jeg først ble medlem her :o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Har da endelig fått min første bil i alderen av 18 år. Det ble en Audi A6 2000 stasjonsvogn. Kan legge ut noe bilder hvis ønskelig.

Men over til poenget, har tenkt og prøve å lære meg en del og fikse problemer som oppstår selv. Forstod fort at det var lurt og bli medlem her!

Bilen har per dags dato følgende "feil":

1. En gåen foring i begge forstillingene. Tenker her at det er like lurt og bare bytte hele forstillingen?

2. Jeg må hjelpe begge vinduene framme opp. Hva er feil her, og hvor mye koster ny del? (ebay osv)

3. Bremseskivene må byttes. Er det lurt og bare bytte alt av bremseklosser osv da? Pris?

4. Registerreim må byttes. Kjenner at jeg gruer meg til denne. Hvor vanskelig er det?

Kom gjerne med link til ebay etc! Legg merke til at dette er min første tråd, så alt er nok ikke 100%! Åpen for alle innspill :-) Trenger jeg noe diagnoseverktøy?

Edit: Kan legge til at jeg klarte og låse meg ute av bilen, 2 dagen jeg har den.... Reservenøkkelen ligger fortsatt inne i bilen.... Så hvis noen har noen bra tips til hvordan man kommer seg inn i bilen igjen, svar fort før falken kommer!

Hvilke foringer er det snakk om i forstillingen? Det er lurt å bytte klosser når du skal bytte skiver. Det er greit å vite hvilken motor du har for å si noe om hvor komplisert tannreimbytte er.

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Er en 1,8t 4B APU. Er ikke helt sikker på hvilke foringer det er, fikk bare beskjed om det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med bilen :)

Ser jeg hjelper deg litt i en annen post :)

1. Helt enig, bytt alt samtidig :)

2.

3.Bytt skiver og klosser rundt om.

4. Om du kan skru noe er det ikke den værste jobben :)

Deler finner du på

Bildeler.no

http://www.seekpart24.com

Ebay

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytter du skive, så bytter du ALLTID klosser også. Sjekk også om noen av calipterne svetter eller lekker. Skiver er igrunn relativt billig hos Møller, om du lurte.

Husker jeg låste meg ute av gamle Merca mi, en 190E. Da brukte jeg en litt tykk sveisetråd, bøyde enden slik at det ble en krok. Kåla mye ned ved ruta for å få tak i ett eller annet og vippa opp låsen. Aner ikke hvordan det er på A6, men det er nok en del mer elektronikk og ting, så det er kanskje ikke det lureste om man ikke vet hva man gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med bilen :)

Ser jeg hjelper deg litt i en annen post :)

1. Helt enig, bytt alt samtidig :)

2.

3.Bytt skiver og klosser rundt om.

4. Om du kan skru noe er det ikke den værste jobben :)

Deler finner du på

Bildeler.no

http://www.seekpart24.com

Ebay

Ja ser det, takk skal du ha! Kan vell per dags dato ikke skru noe spesielt, håper å lære en del framover. Er ikke mulig og finne noen i Rogalands område som kunne hjulpet meg med dette, mot betaling? Slik at jeg får lært hvordan det gjøres, første gang.

En ting til: Bilen min er ifra Tyskland, derfor har den egen bryter for lyktene, slik at jeg må skru av og på lysene hver gang jeg skal kjøre bilen. Er det mulig og omprogrammere dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips.. Kjøp deg en verksted-håndbok. Haynes er genial! Selger dem en god del steder, bl.a. biltema. Ligger også en del DIY på nettet som kan være til stor hjelp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et spm til: Når jeg skal kjøpe bremseklosser og bremseskiver, hvordan sjekker jeg om disse passer til min bil? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjøper hos Møller f.eks, så sjekker dem for deg. Det samme gjør dem hos Mekonomen og flere andre steder. Ellers må du få tak i delenummeret til de delene du skal ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kjøper hos Møller f.eks, så sjekker dem for deg. Det samme gjør dem hos Mekonomen og flere andre steder. Ellers må du få tak i delenummeret til de delene du skal ha.

Hvor finner jeg evt det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du drar til feks. Mekonomen eller Bilxtra og oppgir regnummer så vil du få riktige deler :)

Personlig så handler jeg på Bilxtra pga. klubbrabatt. De leverer hvertfall Brembo skiver og Mintex klosser til en særdeles hyggelig pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feks: http://www.bildeler.no - slå inn reg.nr, samme funker hos Mekonomen.

Vær oppmerksom på rammenummeret ditt, det ble stadig skiftet deler også underveis uten at det er kjent som en facelift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feks: http://www.bildeler.no - slå inn reg.nr, samme funker hos Mekonomen.

Vær oppmerksom på rammenummeret ditt, det ble stadig skiftet deler også underveis uten at det er kjent som en facelift.

Hmm ok, tanken min var mere og handle ifra ebay og andre nettbutikker. Er det bare da og stole på systemet deres, evt bare snakke med selger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør noen som har ETKA om de gidder å sjekke ut delenummer for deg. Alternativt bruke litt tid på å tråle gjennom google ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må få ut noen bilder her synes jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må få ut noen bilder her synes jeg :)

Syns det skal komme en egen tråd om bilen hans jeg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det skal komme en egen tråd om bilen hans jeg. :)

Skal se om jeg ikke får laget en iløpet av helgen ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.