Ulyd fra turbo - tegn på havari??

Anbefalte innlegg

Kjører en 07 A6 (Allroad) med 2.7TDI (km. stand 82000)

Var på vei opp til hytta på påskeferie i dag. Det er ca. 280 km tur, så et greit stykke. Kjørte "normalt" hele veien, men på det siste stykket opp fjellet dro jeg på litt ekstra, bl.a. for å passere en "L" bil og komme meg frem. Holder jevnt rundt 70-80 km/t opp bakken.

Det er ca. 600m stigning, hele turen tar litt under 10 min. Vi var to i bilen og bagasje.

Når jeg kommer på toppen, lager turbo plutselig ulyd ved pådrag. Det høres ut som en svak ule/skrape/hvine lyd, og skifter frekvens ved pådrag. Alt annet normalt, bilen går helt normalt. Ingen smell eller annet unormalt i forkant. Ingen svidd lukt eller olje.

Oppe på hytta har jeg heldigvis VAG COM med på tur! Tar en scan, men ingen feilemeldinger!

Jeg lar bilen kjøle seg litt, og tar en testtur. Nå er lyden enda svakere, og kommer KUN ved pådrag i motbakke/oppoverbakke. Men definitivt fortsatt hørbar. Ved tomgang og gass, eller pådrag på rett vei er det ingen lyd lenger (som er hørbar).

Er dette ett tidlig tegn på turbohavari??? : gråter : Eller kan det være en mindre dramatisk forklaring? : klø :

Gode råd mottas med TAKK! :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trykkslange som lekker litt? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trykkslange som lekker litt? :)

Ja, det tenkte jeg rett og slett ikke på! Ble ganske stressa :P

Snakket akkurat med en kompis nå, som sier det samme.

Lyden høres ut som (trykk)luft, ja. Egentlig ingen ulyd, mer enn sånn lyd som du kan få med sportsluftfilter og ny dumpventil.

Og turbotrykket er vel høyere i motbakker.

Fikk meg en støkk, har ikke råd til turbohavari.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette forsvant gradvis av seg selv igjen, og er nå helt borte. Har fått tips om at det bare kan ha vært litt sot i turbo. Kan også ha vært luftfilterboksen, som hadde åpnet seg litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.