2.5 TDI R5 "litt" tungstartet, samt problemer med kjølevannstemp

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke gjennom tråder vedr. problemer med 2.5 TDI R5, også samletråd (HER men kan ikke finne noen like problemstillinger.

 

Har en '96 2,5 TDI quattro som har passer 323' km nå, fungerer uten problemer og går greit, men har hatt problemer med at den gløder lenge og ryker ved kaldstart, MEN ved bruk av motorvarmer starter denne på 1. slaget, det samme når bilen har vært brukt noen minutter i en periode tidligere.

 

Har byttet alle glødepugger til nye, dette hjalp ikke på problemet.

Tenkte jeg skulle lese av timing av dieselpumpen idag, men møtte da på et annet "problem", nemlig at jeg ikke får lest av motortemperatur over 80 grader...

 

Var ute og kjørte en tur med bilen etter 1. forsøk på å lese av timing, og kjente på slanger at motoren var godt varm, dog ikke "glovarm", men ved å lese av kjølevannstemperatur via VagCom, så kommer det kun opp verdi på 21,6 grader. Har også hatt problemer i vinter at motoren ikke har oppnådd arbeidstemp på 90 grader slik den skal.

 

Spørsmålet er da:

 

* Er det stor sannsynlighet for at det er termostat som er defekt og spiller meg et puss?

* Kan den 2-polte temp-føleren være defekt og lure meg ved avlesninger?

* Er det noen av disse feilene som kan forårsake / være med på å gjøre at bilen ikke får startet "lett" selv om glødingen står på i 20 sek.?

* Kan slitte dyser forårsake slike problemer?

* Evt. kan det være at mine nye glødeplugger ikke får strøm på alle, slik at den faktisk ikke gløder, bare "går ut tiden"?

 

Dette har egentlig ikke noen praktisk betydning for bruken av bilen, men ut ifra andre tråder om lignende problemer, så virker det som om slike problemer bare kan "eskalere" / utvikle seg over tid, så greit å finne ut av. Har også tenkt bytte til større dyser, og da må resterende være på stell.;)

 

Alle gode tips mottas med takk: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har kommet på noen lure ting ila påskedagene? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motor føles godt varm å ta på (dvs mye over 37 grader) mens vag-com mener at den er 21 grader så betyr det at motorstyring får feil informasjon. Dette KAN medføre startproblemer, da ECU justerer dieselmengde/tidspunkt etter temperatur. Men om dette er den eneste forklaringen vet man ikke før den feilen er løst.

Det kan da høres ut som om den brune tempføleren er defekt, siden ECU tror motor er vesentlig kaldere enn den er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

Planen er å bytte tempføler først og se om jeg får da lest av timing på dieselpumpen "riktig".

Hvis jeg leser av nå, uten å ta hensyn til at den sier at motor ikke er varm nok, så kan det se ut som om timing er OK, litt "advance", så kan være at noen feilverdier lurer ECU'en litt.

 

Men skal også få målt strøm fram til alle glødeplugger for å se om det kommer fram til alle, samt byttet termostat for å se om jeg klarer å stabilisere temparaturen på ca 90 grader ved kjøring, nå ligger den veldig lavt, lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motor føles godt varm å ta på (dvs mye over 37 grader) mens vag-com mener at den er 21 grader så betyr det at motorstyring får feil informasjon. Dette KAN medføre startproblemer, da ECU justerer dieselmengde/tidspunkt etter temperatur. Men om dette er den eneste forklaringen vet man ikke før den feilen er løst.

Det kan da høres ut som om den brune tempføleren er defekt, siden ECU tror motor er vesentlig kaldere enn den er.

 

Når du snakker om den "brune tempfølere", så snakker vi om den 3-polige temp-føleren som sitter på undersiden av vannstussen ut fra motor? (dvs. den som er dyrest?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du snakker om den "brune tempfølere", så snakker vi om den 3-polige temp-føleren som sitter på undersiden av vannstussen ut fra motor? (dvs. den som er dyrest?)

 

Ja.

 

Men den sitter vel på flere andre VAG motorer, så du kan vel få lånt deg en brukt av noen kompiser så du slipper å handle uten å være sikker på at det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme symptomer på min, uten at jeg har lest av på vag com. Men jeg får ingen varme inn i kupeen...jeg har bytta termostat og måleren i instrumentet viser normalt! Når det gjelder startproblemene så har jeg byttet slangene til og fra dieselpumpa og stramma banjo koblingen uten at det hjalp. Men jeg har sett at det lekker ut litt diesel fra det øverste lokket på pumpa når bilen sviver så da tenker jeg at det mest sannsynlig at luft kommer inn der og resulterer i tungstart! har ikke fått skiftet denne enda da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.