Turbotrykksproblemer 1,8T AEB

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som har kjøpt seg en `96 A4 1,8T quattro med litt motorproblemer.

Bilen er ikke chippet eller trimmet på noen måte.

Var å kikket kort på den i dag.

 

Den drar jevnt oppover i turtallsregisteret, men det virker ikke som at den kommer skikkelig før rundt 5000 omdreininger for så å komme noe voldsomt (myesprekere enn jeg husker en normal 150hk går på dette turtallsområdet).

Når dette skjer hører du også turboen blåse, og slipper man gassen puster den som den skulle hatt åpent filter. Den har original luftfilterboks.

 

Det er montert en turbotrykksmåler i bilen, og den viser at høyeste trykk er 0,1 Bar : klø :

(Det er hentet ut trykk til måleren mellom innsuget og vakumklokka på dyserailen, dette skal vel ikke ha noe å si?)

 

Den faller også litt ned for langt ned på tomgangsturtall for så å stabilisere seg, var ikke noe bryderi med noe jeg la merke til.

 

Leste av feillageret, ingen feilkoder kom opp.

Slanger inn og ut av intercooler er byttet til nye samco.

 

Jeg har ikke all verdens tid til å feilsøke på dette men alle erfaringer og tips ønskes : vinke :

Noen som har vært borti noe lignende? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det ikke ligger feil inne på diagnose, så holder jeg en knapp på LMM.

Dette kan jo leses av i måleblokkverdi, se på faktisk verdi og skal verdi.

 

Men at den lader 0,1bar.......også ved fylt skyv (når du opplever at den kommer skikkelig) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det ikke ligger feil inne på diagnose, så holder jeg en knapp på LMM.

Dette kan jo leses av i måleblokkverdi, se på faktisk verdi og skal verdi.

 

Men at den lader 0,1bar.......også ved fylt skyv (når du opplever at den kommer skikkelig) ?

 

LMM skal jeg sjekke, men husker ikke hvilke kanaler man går inn på?

 

Den lader 0,1bar når den kommer for fullt, ellers ligger den rundt 0 (vakum på tomgang), alikevell virker den ikke som den er direkte dau..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som den turbotrykksmålern ikke er god... 1.8 uten ladetrykk går ikke bra!

 

og går den ikke lengre en til 0 ?

 

Burde vel ligge på - 0.6-0.7 bar på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som den turbotrykksmålern ikke er god... 1.8 uten ladetrykk går ikke bra!

 

og går den ikke lengre en til 0 ?

 

Burde vel ligge på - 0.6-0.7 bar på tomgang.

 

Det var i tankene mine, så sjekket koblinger og den virket tett. Måleren er heller ikke gammel..

Den ligger på rundt -0,7 bar på tomgang, og ved gass går den rolig oppover og når den begynner å lade fultved 5000 omdr viser den 0,1 bar....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere burde fått opp feilkoden: ladetrykk ikke oppnåd, negative deviation. Hvis det stemte med bare 0,1bar.

For det første så bytter dere om, ha rett slange imellom innsug og bensin trykk reg, så tar dere heller ut turbotrykksmåleren på motsatt side av innsuget, slangen som går til resirk ventilen. Begynner en av koblingene/turbotrykksmåleren å lekke så kan det være ganske uheldig hvis ikke btr øker bensin trykket etter turbotrykket...

 

Jeg ville starta med å sjekke etter lekk trykk og vacum slanger, deretter står LMM og N75 på lista har også hørt om folk som har hatt problemer med at wastegate ikke stenger skikkelig på ko3, som gir problemer som ligner på dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei min 18T ladet 0,2 på max..den var dau.Men en skrammlelyd kom fram fra turbo ved stopp av motor.

Turbon var utslitt/ble byttet og lader 0.6-0,7 på full trykk.

vil vel tro din har en lekk til trykkmåler ettersom den fyker avgårde uten ladetrykk.

trykkmåler skal måle på innsugsmanifoil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.