#1 Skrevet April 6, 2012 Hei! Sliter litt med min '03 A4, 1.9TDI.. Har vært plaget med at det har vært lite strøm når jeg skal starte enkelte ganger om morran de siste "ukene." I overigår ladda jeg batteriet helt opp. I går etter litt over en time med kjøring på landevei, poppa batterilyset opp i dashbordet. Etterfulgt av ABS, ESP, Airbaglys osv. Alt elektrisk svikta: Vindusheis, radio, varmeanlegg. Før jeg rakk å finne en utkjørsel, mista jeg all motorkraft. Dvs måtte ned i 1 giret, og lå på 1100 omdr. med full gass.. Akkurat i det jeg trilla ut på en utkjørsel, døde motoren helt. Dette kan vel ikke være så mye annet enn dynamoen som er gåen, i og med at det ble mindre og mindre strøm? Altså, virka ikke som den tok imot lading. Kan det være at batteriet er så dårlig at det ikke tar imot lading under kjøring? Lot batteriet sto på lading i mange timer igår, uten at det ville bli helt fult opplada... Takk for tips og råd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 6, 2012 Etter bilen er startet er det dynamo som forsyner bilen så sjekk opp den, kan også være kabelbrudd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2012 når bilen sviver skal dynamoen gi ca.14 volt gjør den ikke det da er det mest sannsynlig dynamoen som er gåen. det kan også hende at batteriet har tatt skade visst det har blitt helt utladet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 6, 2012 Dette er garantert dynmoen. Dette finner du uansett enkelt ut ved å måle batteriet når motoren går. Som nevnt skal det ligge på ca 14v. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 6, 2012 Dynamoen går rundt, men leverer kanskje ikke nok strøm? Skal prøve og måle senere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 6, 2012 Dynamoen går rundt, men leverer kanskje ikke nok strøm? Skal prøve og måle senere.. Sølt noe olje eller lignende? Kan være børstene i dynamoen som er slitte. Uansett bør du måle spenningen for å finne ut om det er dynamoen. Men det høres veldig ut som dynamo! Røyk en dynamo en gang, pga. oljesøl. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 6, 2012 Har sølt litt olje etter å ha fylt, men er ingenting rundt dynamoen... Men i og med at det er liv i den.. Kan det virkelig være den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 6, 2012 Kan det virkelig være den? Ja. hvorfor skulle det være noe annet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 6, 2012 dynamoen går rundt uansett om den virker eller ikke. (den stopper ikke om den ikke har funksjon) da er det noe ALVORLIG galt med den. Men det er som sagt, bare å måle med et mulimeter på batteripolene. Har du 14.4V eller noe i nærheten er alt bra... har du 11 volt er det ikke som det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2012 Bytta batteri, da forsvant batterilyset og alt funker normalt.. Kjørte leenge uten at noe kom opp. Parkerte, å starta igjen.. Da kom batterilyset opp. Men alt fungerer fortsatt normalt, etter en god del kjøring..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 8, 2012 Fikk du målt ladingen nå da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...