#1 Skrevet April 6, 2012 Har søkt og lest til øyet blir stort og vått, men sliter med valgets kvaler. Føler for en oppgradering av lysene på Touran'en, men hva skal jeg velge? Det er snakk om park-, nær-, fjern- og tåkelys. Har kodet kjørelys via tåkelys, så jeg heller mot halogen i tåkelysene (Osram Nightbraker, Höen eller GP Thunder). For å unngå stress med EU-kontroll etc. så vurderer jeg halogen også i nærlysa. Alternativet er å ta den helt ut og ettermontere automatisk nivåregulering (originalt eller Kufatec), men det blir nok ikke nå. Parklysa bør jo matche resten så da blir det xenonmatch her også. Da ser "ønskelista" slik ut: Xenonmatch i park-, nær- og tåkelys. Men, hvilke xenonmatch skal jeg velge? Osram Nightbraker? Höen? GP Thunder 7500K? Xenon i fjernlysa (70W 5000K Can-Bus med slimlaster) - eller skal jeg droppe xenon og gå for oppgradering av halogen i alle lampene? Synspunkter? Hvor kjøpe halogenpærer uten at de koster det hvite ut av øyet? Synes de norske forhandlerne tar seg godt betalt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 6, 2012 Hei! På min touran har jeg brukt følgende: Bixenon: Philips D1S 6000K (Lyser veldig bra, men original xenon på min da) Parklys: LED med motstand fra Dioder.no Tåkelys: GP thunder 8500K (Disse lyser tilnærmet som 6000K xenon, men lysstyrke er tilnærmet ingenting. Kan ikke brukes til å lyse opp veien for å si det slik) Har både bilder og meg info i tråden om min Touran i signaturen her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2012 Heisann Svein Olav! Jeg kjøpte nettopp GP Thunder H7 og H11 til nærlys og grøftelys. Jeg må si meg veldig fornøyd! De kostet rundt 10-12$ fra gp-thunder.net, men frakten kommer på 30$. Da kan du kjøpe 3 pakker og du havner på totalt ~60$ eller 360,- fram til postkassen På megalys.no tar de 190,- for sine megaWHITE, så du sparer en del. Skjønt at den frakta er litt sur, sparer du uansett inn den i forhold til norske priser. De gir et utrolig fint hvitt lys og ikke så altfor mye blått. Hadde jeg visst om disse GP eller Höen pærene for en stund siden, hadde jeg ikke brydd meg med å kjøpe xenon til B5'en jeg hadde før. Disse pærene er billigere, gir omtrent samme lysfarge og har en litt enklere installasjon. Parklysene har jeg ikke fått enda, de kommer fra dioder.no men er GP pærer det og. De fant jeg ikke på hjemmesidene til GP, så da måtte jeg skaffe de fra dioder (99,-). Samme greiene der, men de er 'Xenon White 8k' så håper de går sammen med 7,5k i grøftelysene. Legger ved to elendige bilder fra monteringsdagen, så ser du kanskje litt forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 7, 2012 Spørsmålet er bare, om du monterer originale xenon lyskastere, er det noen som i det hele tatt legger merke til at det ikke er automatisk lysregulering på bilen? Sjekker de det på EU-kontrollen? Tviler egentlig på det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 7, 2012 Spørsmålet er bare, om du monterer originale xenon lyskastere, er det noen som i det hele tatt legger merke til at det ikke er automatisk lysregulering på bilen? Sjekker de det på EU-kontrollen? Tviler egentlig på det... Tror om du skal godkjenne bilen på biltilsynet for senk eller lignende, at de legger merke til om lysa går oppogned/fremogtilbake når de starter bilen inne i hallen.. Ellers så tviler jeg sterkt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 7, 2012 Senk kommer på om ikke lenge og skal godkjennes så snart det er mulig. Har derfor vært inne på tanken å montere originale xenonlamper uten nivåregulering, men så ver det dette med denne EU-kontrollen da. Nå gjør ikke biltilsynet EU-kontroller lenger, men jeg vet NAF sjekker den automatiske lysreguleringen på EU-kontroll. Hvem bruker vel NAF, vil sikkert noen si, men de er nå engang det eneste uavhengige kontrollorgan nå det kommer til EU-kontroll (PKK). Satser på oppgraderte halogenlamper i første omgang, så får vi se hva det blir etter hvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 8, 2012 Hei igjen! "Vinglepetter" her. Har lest og lest og pratet med et par bilentusiaster. Om jeg blir noe klokere? Nja, står snarere igjen med enda flere spørsmål enn tidligere. Original xenon har varmegrad på omkring 4300K? Uoriginalt/ettermontert xenon finnes i et "utall" Kelvin-grader. Jo høyere, jo blåere lys? Dette gjelder vel også på Halogen xenonmatch? Hvordan påvirker høyere Kelvin et pæres lysutbytte? Minst like viktig som utseende er lyseffekten. Når det gjelder xenonmatch, så finnes det også et uttall leverandører. Har lest en del om Höen, GP Thunder og noe om Xenonkungen. Sistnevnte ble jeg i tillegg anbefalt på en herværende bilrekvisitabutikk i går. Har satt opp følgende mulig løsning for fronten: Tåkelys: GP Thunder 7500K HB4 Nærlys: GP Thunder 7500K H7 Fjernlys: Xenon 70W 5000K H7R - canbus, slim ballaster Parklys: GP Thunder LED - canbus Har funnet alle GP Thunder-pærene på nettet til hlet ok priser. Vil dette kunne fungere både med tanke på lysutbytte og utseende? Vil halogen med 7500K gi noe særlig med lys,eller burde jeg valgt en lavere varmegrad på halogenlampene? GP Thunder finnes i både 5800K og 3500K. Synspunkter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 8, 2012 3500K blir vel tilnærmet gult, så det er lite vits. Men 5800K høres greit ut, litt mer enn orginal xenon og ikke så inni helvette blått som mye annet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 8, 2012 Jeg vil legge til at feks 7500K Halogen ikke ser likt ut som 7500K xenon stort sett.. Mange av produsentene har jeg følelsen av at skryter på seg mer blått lys enn de har. Som jeg nevnte tidligere, så har GPthunder 8500K halogen tilnærmetsamme farge som 6000K xenon. Er det pærer du skal kjøre med for å ha godt lys og mye lysutbytte så ikke kjøp xenonmatch. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 8, 2012 Jeg kjører med ettermontert 6000k xenon på min bil, og syns det er litt i blåeste laget. Har hatt originalmontert 4300k tidligere, og syns personlig det er mye mere behagelig. Spesielt på snøføre! Er det pærer du skal kjøre med for å ha godt lys og mye lysutbytte så ikke kjøp xenonmatch. Dette er visdomsord! Skal du ha bra lys og lysutbytte så kjøp kvalitetspærer fra f.eks. Philips, GE eller Osram. Jeg har selv Osram Nightbreaker H4-pærer i min VW, og føler at jeg har nesten bedre nærlys her enn ettermontert xenon i Audien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 8, 2012 Xenonmatch ville jeg kun brukt i tåkelysene, sammen med noen ledd parklys. Kjører selv nå med philips 5w5 led i parklysene, sammen med H7 led pærer i tåkelysene, men blir nok å gå over til GP i tåkelysene, og mest sannsynelig 5800k. Når det kommer til kelvin så kan man ikke stole på china merker. Hadde et xenon set som skulle være 6000k men når asfalten ble våt så var det ikke mye lys på den, matcha asfalten. Eneste gang jeg har fått den kelvinen som er oppgitt er når jeg har kjøpt philips, piaa eller osram pærer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...