For lavt ladetrykk, for lav AFR

Anbefalte innlegg

Jepp, har søkt meg halvt i hjel om temaet. :o

 

Jonus 400+ oppsett på rs2 dyser på 4 bar.

1,65Bar ladetrykk og 2,5Bar mapsensor ( Får ikke helt den til å stemme selv).

Kina grenrør, k26, justerbart bensintrykk, 034 coiler, 3" ekos uten cat

 

 

Bilen drar helt jevnt og fint på ladetrykk.

Ingen feilkoder selv etter ett par drag.

Homper og spytter litt på tomgang, men det er pga feil nr 2, mener at feil 1 og 2 ikke er relatert.

 

 

1)

Har mellom 0,7-0,9 bar ( IKKE bara) ladetrykk målt med analog aem måler.

-Vil gjerne opp på 1,5 bar.

 

Koblet fra n75, ga ingen endring.

Har skrudd inn wastegaten 4 runder ekstra uten at det ga noe som helst resultat med n75 blendet.

-Hvor langt kan denne skrues inn?

Sjekket alt av vakum slanger, intercooler og trykktestet systemet.

 

 

Løsning:

spekk i slange til dumpventil og lekk o-ring på en dyse

Røret til tomgangsregulator hadde og poppet ut faktisk! Det røret som sitter rett i innsuget altså!

 

Fant ikke alle feilene på første trykktest. Men litt zalo og vann så fant jeg resten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2)

 

Har alt for fet blanding uansett hvor lavt jeg justerer bensintrykket, helt ned mot 0!

Ligger på mellom 9,5-10,5 på bredbandslambdaen og putrer å hoster på tomgang.

Har sjekket BTR, montert riktig.

 

 

Satt grunntrykket uten vakum til 2,5B på BTR, ligger på ca 2 på tomgang.

Ved pådrag, full gass, ligger motoren jevnt på 12,5 AFR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du sier at du har chip for 4 bar fpr og kjörer på 2,5 bar?

 

Endrer du til 4 bar på tomgang uten vacum vil det stemme bedre på full gass i hverfall. Du får jo ca 24% for lite fuel med 2,5 bar trykk på et program for 4 bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en rein K26 turbo du har eller 26/27? En rein k26 er alt for liten for 400hk! Uansett så styrer nok ikke denne chippen n75 ventilen så her må du inn med manuell ventil viss du skal få opp et stabilt trykk. Vekk med n75. Sett et t-stykke på slangen som går mellom turbo og wastegate. Så tar du en slange fra t-stykket, gjennom den manuelle ventilen(finnes mange typer) og inn på nippelen på toppen av wastegaten. Da kan du styre mottrykk inn på wastegate;)

 

Hva slags btr har du? Er det en slik justerbar som sitter i fuelrailen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kuttet slangen til wg og kjører ''fritt ladetrykk''. Likevel lader den ikke mer enn beskrevet. Er kjent med bleed ventil ja, og det er helt riktig at jeg ikke har chip til å styre trykket :)

 

Er en 26/27 ja :)

 

 

Skrur jeg trykket på bensinen opp til 4 så drukner den nesten på tomgang. Justerer opp når jeg får til ladetrykket. Så lenge blandingen er 12,5 ved pådrag får den nok suppe tenker jeg.

 

Har en Kina btr og 3b fuelrail.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må kjøre mottrykk på toppen av wastegate for å kunne justere ladetrykket optimalt. Er dette programmet laget for orginal lmm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha. Sånn ja! tok den nå.

 

Skal være laget for org. lmm ja. Men mulig du er inne på noe der ja...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må kjøre mottrykk på toppen av wastegate for å kunne justere ladetrykket optimalt. Er dette programmet laget for orginal lmm?

 

skal vel aldri bruke nippelen på toppen av wastegate*?, setter du den på bunnen koblet direkte uten n75 så kjører du med grunntrykk, da er det fjærtrykket inni som bestemmer når den skal åpne.

Du har sannsynligvis for slapp fjær i wastegate, skruen kan du skru i bunn, burde uansett åpnet denne å sjekket at membranen er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vel aldri bruke nippelen på toppen av wastegate*?

 

 

Hvorfor ikke??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alt vi har hørt før vet du ;) , jeg kan ikke forstå hvordan det skal virke, mottrykket vil jo øke proporsjonalt med ladetrykket ?: klø :

Kom gjerne med en forklaring så jeg blir klokere, jeg vet jo du har testet ut det meste : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konge at folk engasjerer seg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mottrykket vil jo øke proporsjonalt med ladetrykket ?: klø :

 

Ja det er riktig det. Men viss man regulerer mottrykket men en ventil så vil wastegaten åpne når man overstiger det innstilte trykket, siden man kjører ladetrykket direkte på undersiden av wastegate...you see:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, hvis ventilen skulle svikte å bypasse hele ladetrykket så vil den vel ikke ha mulighet for å åpne, kjører man den på undersiden og det samme skjer så vil den vel åpne på grunntrykket i det minste. hvis jeg tenker rett så føles no det litt tryggere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, hvis ventilen skulle svikte å bypasse hele ladetrykket så vil den vel ikke ha mulighet for å åpne, kjører man den på undersiden og det samme skjer så vil den vel åpne på grunntrykket i det minste. hvis jeg tenker rett så føles no det litt tryggere.

 

1284d1315582146-where-install-manual-boo

 

En slik ventil holder, hvis jeg ikke tar helt feil, et konstant trykk på mottrykkssiden av WG (som blir i tillegg til grunntrykket), man bruker fortsatt nippelen på undersiden til å åpne ventilen. Dette skal være en bedre ladetrykksstyring fordi man opprettholder et lukka system samtidig som man slipper å bruke lugubre kuleventiler som aldri åpner fullt når de skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg tenkte litt på det Lasse skrev om at det ble kjørt fullt trykk på bunn og. Bruker MBC på toppen då, har noen av dere serie med N75 ventilen og? før det T-stykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg tenkte litt på det Lasse skrev om at det ble kjørt fullt trykk på bunn og. Bruker MBC på toppen då, har noen av dere serie med N75 ventilen og? før det T-stykket.

 

Nja er vel ingen boostcontroller egentlig, mer en konstanttrykkholder, siden den ikke åpner (eller skulle ha åpnet....... eller tyvåpner for tidlig for den del.....) ved et visst trykk, men bare holder trykket på ene sia (mot toppen av WG) f.eks 0,5 bar. Eller selvsagt lik trykket på motsatt side frem til den når 0,5 bar.

 

Siden denne metoden kun kan øke ladetrykket over grunntrykk, så vet jeg ikke om jeg ville hatt N75 ventilen på kretsen i det hele tatt (hvis det er uproblematisk å fjerne den?). Regner med N75 ventilen stenger kretsen til WG helt til oppnådd ønska ladetrykk, og hvis en da har 0 i trykk både over og under på WG helt til en oppnår det N75 valve er innstilt på, så vil jeg tro at en bare får en forsinkelse i systemet og ladetrykkspeak?

 

Har ingen opplevde erfaringer med ladetrykksstyring utover original på akkurat disse motorene selv, så bare å rette meg hvis jeg har feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hvis det er en bleedventil så er det ikke ett lukket system likevel og vil ikke fungere?

Jeg har som de fleste manuell bostcontroller inn på bunn av WG og har tenkt tanken på å koble den i serie etter N75 ventilen, dette for å ha controll så ikke N75 ventilen overstiger maks trykk men aller helst med tanke på at sikkerhetsfunksjonen med å ha den ventilen er beholdt, no er den bare stripset fast ett sted koblet i kontakten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hvis det er en bleedventil så er det ikke ett lukket system likevel og vil ikke fungere?

Jeg har som de fleste manuell bostcontroller inn på bunn av WG og har tenkt tanken på å koble den i serie etter N75 ventilen, dette for å ha controll så ikke N75 ventilen overstiger maks trykk men aller helst med tanke på at sikkerhetsfunksjonen med å ha den ventilen er beholdt, no er den bare stripset fast ett sted koblet i kontakten.

 

En bleedventil vil ikke ha noen virkning til mottrykksstyring iallfall.

 

Mange får det til å fungere greit med bleedvalve, men det kommer nok litt an på åssen turbo, ladetrykk og wg man har.

 

Ser ikke helt hvorfor det skal være noe mer sikkerhet å koble N75 ventilen i serie? Styretrykk til wgklokka hjelper jo til å åpne WG for å begrense ladetrykket. Har man 2 ventiler i serie må begge være åpne for å åpne wastegate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble løsningen på problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den går alt for fett på tomgang så må det no ha noe med bensintrykk eller dyser å gjøre hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble fasiten på løsningen Morten? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke funnet ut av hvorfor den får så mye bensin enda.

 

Men løsningen på lavt ladetrykk var sprekk i slange til dumpventil og lekk o-ring på en dyse :)

Røret til tomgangsregulator hadde og poppet ut faktisk! Det røret som sitter rett i innsuget altså!

 

Har prøvd det meste med tanke på for mye bensin, eneste som er igjen å prøve er 4" lmm. Men har prøvd med en annen chip jeg vet skal ha normal lmm.. så det er bare ett skudd i blinde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti et annet "400hk" program fra Jonus som skulle ha 90mm lmm, altså 90mm innvendig. Så det kan være greit å finne ut av akkurat hva slags du skal bruke til ditt program ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.