Sveising av eksos. rustfritt vs. stål

Anbefalte innlegg

hei. skal sveise om stol-ramma på golfen min. det er jo stål. har aldrig sveist før så tenkte å prøve meg på eksosen først (rustfritt). pappa skal låne med seg apparat fra jobben. er det noe ekstra jeg må ta hensyn til? to forskjellige sveise-tråder eller no?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du ikke kan å sveise så er det bare å sette seg ned med div jern kapp i div tykkelser å leke seg.

 

Sveise rustfritt bør gjøres med TIG, og helst med bak-gass. Dette er ikke enkelt, eg setter det bort til en kompis som er ekspert og har tilgang til ALT proft utstyr på jobb (han nekter å sveise rustfritt annen plass enn på jobb pga det bare blir "jalla"). Rustfritt krever en enorm renslighet for å bli bra.

 

Leking med MIG er bare gøy på plater og tykkere saker. Eksperimenter litt med strøm styrke, tråd hastighet og tråd tykkelse så skal du se du får tekken på det etter hvert.

 

Pass på å slip vekk lakk så du slupper forurensing i sveisen, og juster gass mengden korrekt.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Hans Brekke. Blir penere med Tig men her er det veldig viktig at arbeidsstykket/metallet er reint. Ta vinkelsliperen, puss reint og vask deretter med Aceton/rødsprit. Husk også å punktsveise før du setter igang med hele sveiseskjøter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker så meget :) da fikk jeg litt info som jeg faktisk skjønte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du må ha forskjellige tråder ja... Til "vanlig" rustfritt bruker du 316L som mest sannsynlig er den rustfrie legeringen du kommer borti, skal du sveise 316L mot svart stål bruker du 309.

 

Helt unødvendig å vaske med rødsprit osv... bare det ikke er fullt i olje og drit så går det helt fint.

 

Du kan også sveise rustfritt med pinner, sålenge du bare sveiser "riktig" vei, altså horisontalt så går det nesten av seg selv og du trenger ikke å tenke på bakgass.

 

Det går også greit å sveise TIG uten bakgass, men da må du ikke ha noen åpning mellom rørene, og bruke såpass lite strøm at du ikke brenner gjennom metallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du må ha forskjellige tråder ja... Til "vanlig" rustfritt bruker du 316L som mest sannsynlig er den rustfrie legeringen du kommer borti, skal du sveise 316L mot svart stål bruker du 309.

 

Helt unødvendig å vaske med rødsprit osv... bare det ikke er fullt i olje og drit så går det helt fint.

 

Du kan også sveise rustfritt med pinner, sålenge du bare sveiser "riktig" vei, altså horisontalt så går det nesten av seg selv og du trenger ikke å tenke på bakgass.

 

Det går også greit å sveise TIG uten bakgass, men da må du ikke ha noen åpning mellom rørene, og bruke såpass lite strøm at du ikke brenner gjennom metallet.

 

hva med mig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vrient å få fint er min erfaring, men jeg har ikke prøvd annet enn rørtråd på rustfritt, kan være kompakttråd er helt kurrant...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vrient å få fint er min erfaring, men jeg har ikke prøvd annet enn rørtråd på rustfritt, kan være kompakttråd er helt kurrant...

 

min erfaring er jo at det er natt og dag mellom flusstråd og solid tråd når man sveiser svart stål hvertfall.

 

Men hva er generelt problemet med å sveise rustfritt? Hva er vanskelig? Om det kun er at det ikke ser pent ut så er det jo ikke så nøye, så lenge det er holdbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på forrige arbeidstedet mitt sveisa vi hundrevis av meter sveise søm hver dag i 2 og 3 mm rustfritt, med MIG kompakttråd, fungerte helt supert og 100% gasstett, (det ble sveiset tanker/ kapsler som ble lekasje testet med helium) at man bruker tråd av rett legering er jo en selvfølge

 

er ikke noe problem å sveise rustfrie eksos anlegg med mig,(bare se hva de fleste eksos verksted som bygger rustfrie anlegg bruker) men utseende messig er jo en fin TIG søm penere å se på, men mye mer tidkrevende og krever litt mer trening enn MIG

 

bak gass på eksos anlegg ser jeg ikke helt hensikten med.. på et grenrør på turbomotor derimot her det selvsagt mer hensikt for å slippe glødeskall / slagg / --> som kan skade turbo.

 

 

 

at rustfritt må rengjøres så voldsomt før sveis er også nytt for meg... men av korrosjons hensyn skal det ikke "forurenses" med spon / støv kontakt med Karbon stål ("vanlig svart stål") ikke bruke kutteskive du har brukt i karbon stål osv...

 

 

alu derimot er mye viktigere med skikkelig rengjøring :)

 

 

Det var mitt syn på saken ;) men jeg er på ingen måte yrkes sveiser, men har TIG'a både alu, rustfritt og svartstål i garasjen ikvel ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min erfaring er jo at det er natt og dag mellom flusstråd og solid tråd når man sveiser svart stål hvertfall.

 

Men hva er generelt problemet med å sveise rustfritt? Hva er vanskelig? Om det kun er at det ikke ser pent ut så er det jo ikke så nøye, så lenge det er holdbart.

 

selv syntes jeg ikke det er vanskeligere å sveise rustfritt en svart, men bruk selvsagt tilsett til rustfritt.

sveiser man plater slår det seg en god del mer en svart stål da.

argon og ikke co2 dekkgass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som Helge skriver er svært fornuftig ;)

 

Jeg er sveiser av yrke (i offshore industri, mye tung sveising på store ting) og har som sagt null erfaring med MIG kompakttråd.

 

Men i mine øyne er rustfritt det enkleste metallet å sveise med TIG, i tillegg til titan som også er veldig lett å sveise.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosdeler i rustfritt er vel som oftest tynnere enn 2mm.

Skal love dere jeg har hatt mye banning i garasjen med pinneapparat og rustfritt : bh :

Rett utstyr til rett jobb er alfa og omega, og ikke minst peiling på hvordan det virker, når det kommer til sveising, har jeg ingen av delene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MMA sveising av rustfritt stål går så det suser med rette elektrodene, til eksosrør så funker det bra med 1,6mm chromarod t.ex. Ikke noe problem å få det tett og fint, ikke problemer med hull brenning heller.. Deler også erfaringen at rustfritt er det enkleste å sveise med tig..

 

Øv deg på noen biter først, så lærer du dette fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.