#1 Skrevet April 10, 2012 (endret) Hei. håper det er noen der som kan hjelpe meg litt? jeg har en audi a6 2,5 V6 tdi 150hk 1998mod tiptronic. skal prøve å gjøre en lang historie kort;) motorfeil lampe begynte å blinke/lyse (husker ikke), men bilen fungerte normalt. jeg bestilte time hos møller for dignasoe. i ventetiden ble bilen stående i beinkulda en uke med taklyset på, som igjen førte til at jeg måtte bruke startkabler for å komme meg på verksted. det som skjedde så var at den ene kablen (+) hoppet av batteriet i det bilen startet og datt ned på egr ventilen og kortsluttet så sveiseflammen sto rundt startkablen. etter dette gikk bilen kun på tomgang, med en forferdelig tykk svart røyk. fikk så tak i en biltralle å fraktet bilen til møller for dignose. den fortalte defekt diesel pumpe. ny pumpe og registereim ble montert, motorfeil lampen er slokt, men bilen er fremdeles like treg.går på tomgang å ingen feilkoder er å oppspore, fremdeles svart røyk. skrudde så av turboen for å se om det kunne være noe der, da fant jeg ut vastergate ventilen hadde satt seg fast, smurte å lea litt så begynte den å gå igjen, men bilen like treg, men det jeg fant ut, var at om jeg tok av vakuumslangen inn på vastergateventilen så fikk jeg opp turtallet på bilen til 3000 omdr, den går fremdeles kjempedårlig, men den svarte røyken avtar noe. fikk så et råd om at det kunne være motorstyreenheten som kødda, ny enhet ble bestilt og montert. ny biltralletur på møller for å kode stratsperre og nøkkler, men bilen like treg. når jeg skulle kjøre bilen av tralla etter jeg kom hjem, så oppdaget jeg at displayet til girkassen bare lyste rødt, altså den reagerer i ikke på om jeg skifter gir i displayet. tok en liten prøvetur, å da virker ikke tiptronicen heller.. jeg har gjort en del andre forsøk her også, men dette er i grove trekk.. alle råd og tips motas med takk!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 10, 2012 Det at det lyser rødt rundt alle gir i displayet indikerer at motor går i nødmodus, og da burde du ha fått en feilkode. LMM vil forresten ikke gi feil på diagnose med mindre det er brudd eller kortslutning i den. Sjekk også at EGR fungerer som den skal og at den ikke står åpen hele tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 10, 2012 At det lyser rundt girindikatoren, viser at girkassen har gått i nødmodus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 10, 2012 Hvis jeg kobler fra LMM hos meg lyser det i girindikatorene hvertfall - dette uten å kjøre en meter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 10, 2012 Hvis jeg kobler fra LMM hos meg lyser det i girindikatorene hvertfall - dette uten å kjøre en meter Merkelig, på min forrige AKE 180 HK Tip, så lyste det rundt girindikatoren når kassa gikk til helvete. Er det noe forskjell til 150 HK da kanskje: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 10, 2012 Merkelig, på min forrige AKE 180 HK Tip, så lyste det rundt girindikatoren når kassa gikk til helvete. Er det noe forskjell til 150 HK da kanskje: klø : Mulig dette kan være varsel om begge deler? Vi er hvertfall enige om at en av delene har gått i nødmodus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 10, 2012 Tommy og Ole-Jørgen, dere har rett begge to. Kassa går også i nødmodus av defekt LMM. Ellers kan det hende du får noen ideer av samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194 Hvor langt har bilen gått, og hva er servicehistorikken på oljeskift på girkasse? Er LMM forsøkt byttet? Er motstanden på næleløftsensoren målt for å finne ut om det er brudd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 10, 2012 takk for svar! fikk låne en LMM for å prøve etter at pumpa ble byttet uten hell, men det var før jeg fant ut at ventilen på turboen hadde hengt seg fast. kan jo selvfølgelig prøve å bytte den igjen for å se nå. bilen har gått 204 000. jeg tviler på at girkassa har gått til h.. siden den fungerte helt fint inntil kodingen av styreenheten ble gjort. litt usikker på servicen av olje på kassa, men alt annet virker til å være fulgt opp nøye. om motor eller gir har gått i nød, vil dette da oppheves automatisk om jeg finner feilen. eller må det slettes eventuelle feilkoder? når det gjelder egr ventilen så er det meget mulig den står åpen hele tiden, er det noen enkel måte å finne ut om den funger som den skal? (Er motstanden på næleløftsensoren målt for å finne ut om det er brudd?) det aner jeg ikke, hva er dette i så fall, å hvordan måles denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 10, 2012 Ingen enkel måte å sjekke EGR utover å skru opp i enden av rørene og forsøke å blåse. Kan nok påvirke gangen en del hvis den står kontinuerlig åpen, men usikker på om den påvirker nok til å gi alle de symptomene. Nåleløftsensor sitter oppe på den ene dysa på høyre topp (i fartsretning). Kommer en kabel ut under toppdekselet på venstre side av høyre topp, den går til en kobling en plass over/bak høyre innsug eller på torpedovegg. Skal måle i underkant av 100 ohm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 10, 2012 ok takk igjen:) det er klart at agr fikk seg en smell når startkabelen lå der å kortsluttet. vil anta at den ble veldig varm. ville det være en tanke å "plugge" agr for å se om det ville gjøre noen forandring? ok. da skal jeg prøve å måle den i morgen, skal bilen gå på tomgang når den måles? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2012 Har nå byttet LMM uten forandring. nåleløftsensoren måler 105 ohm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2012 fikk låne en komplett turbo av en kamerat som jeg flyttet over for å prøve det, men det hjalp heller ikke noe:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 17, 2012 Beveger armen på VNT-mekanismen seg mye når du kobler fra vakumslangen? Kan det være feil på N75? N75 og ventilen som styrer EGR er like (står i samme brakett på vannkassa), så tilkoblingene og vakumslangene til EGR/VNT kan byttes om slik at du får sjekket at N75 er ok. Har du forresten fått sjekket om EGR åpner og lukker som den skal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 17, 2012 ja den detter helt ned når jeg tar av slangen, å går jamt opp igjen når den settes på igjen. er ikke dette riktig? jeg skrudde av egr og prøvde å suge/blåse gjennom nippelen til vakuumslangen, å da flytter den på seg, men om den fungerer riktig er uvisst. det er ihvertfall ingen forandring om vakuumslangen sitter på eller er av på egr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...